آخرین اخبار استان قزوین

کد خبر: ۳۳۵۴۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۳/۱ ساعت: ۱۴:۴۲ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ارشد تغذیه در مصاحبه با صبح قزوین پاسخ می‌دهد؛

فواید علمی و پزشکی روزه‌داری چیست؟/ چه کنیم کالری دریافتی بدن تقسیم شود

کارشناس ارشد تغذیه گفت: کالری دریافتی بدن در زمان افطار تا سحر باید تقسیم شود، سحر در جایگاه وعده‌ی غذایی ناهار قرار می‌گیرد به همین منظور تنوع غذایی، استفاده از غلات، پروتئین و سبزیجات توصیه می‌شود.

عطیه رزازی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره‌ی فواید علمی روزه‌داری اظهار کرد: کالری موجود در روزه‌دار توسط سوختن چربی به دست می‌آید و روزه موجب برداشتن چربی‌های اضافه از بدن می‌شود.

وی افزود: روزه‌داری برای بیمارانی که زمینه‌ی چربی خون بالایی دارند در صورتی می‌تواند مفید باشد که کنترل شود، مانند بیماری دیابت که چربی خون بالا مانع از دریافت انسولین می‌شود که در این ماه فرصت مناسبی که با کنترل پزشک مقداری از این چربی صرف سوخت و ساز بدن شود.

این کارشناس ارشد تغذیه اذعان کرد: در بیماران قلبی و عروقی چربی و کلسترول بالاعامل اصلی سکته مغزی و قلبی می‌شود که این ماه پربرکت می‌تواند برای افرادی که از این نوع بیماری‌ها رنج می‌برند نیز مفید باشد.

وی ابراز کرد: فقط تحمل گرسنگی و نخوردن ممکن است معایبی را برای برخی افراد به وجود آورد؛ افرادی که تغذیه مناسب دریافت نمی‌کنند بجای از بین رفتن چربی از بدن بافت‌های پروتئنی بدن تخریب می‌شود که باعث ایجاد مشکلات عضلانی در بدن افراد خواهد شد.

رزازی گفت: با انجام تحقیقات علمی، کاهش سطح انرژی و کالری دریافتی در ماه رمضان موجب سوخت و ساز چربی‌های موجود در بدن می‌شود و افرادی که دارای اضافه وزن هستند، بعد از ماه رمضان باید شاهد کاهش وزن باشند اما در صورت مشاهده اضافه وزن بعد از ماه رمضان دلیل بر صحیح نبودن رویه تغذیه در افطار است.

کالری دریافتی بدن در زمان افطار تا سحر باید تقسیم شود

مسئول گروه بهبود معاونت بهداشت عنوان کرد: افرادی که دارای وزن مناسب هستند با گذشت ماه رمضان اگر شاهد کاهش وزن به مقدار کم باشند، طبیعی است و ثابت بودن وزن بعد از گذشت یک ماه دلیل بر تغذیه صحیح روزه‌دار است.

وی افزود: روزه برای بیماری‌هایی مانند دیابت نوع یک که کنترل قندخون و مصرف انسولین دارند، افرادی که جراحی دستگاه قلب و عروق انجام داده‌اند، افرادی که دارای غلظت خون هستند، افرادی که افزایش ضربان قلب دارند، بیماران کلیوی و افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند و یا دیالیز شده، کسانی که فشار خون نامنظم دارند، ممکن است با از دست دادن آب بدن و مدیریت تغذیه نامناسب دچار مشکل شوند.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: در ماه رمضان کالری دریافتی نسبت به سایر ماه‌ها 20درصد کاهش می‌یابد که با پایین آمدن متابولیسم بدن فرد روزه‌دار ممکن است احساس خستگی و گرسنگی کند که در این هنگام اگر افراد در خوردن افطار افراط و تفریط کنند، نمی‌توانند از مزیت‌های علمی این ماه بهرمند شوند.

وی گفت: کالری دریافتی بدن در زمان افطار تا سحر باید تقسیم شود، سحر در جایگاه وعده‌ی غذایی ناهار قرار می‌گیرد به همین منظور تنوع غذایی، استفاده از غلات، پروتئین و سبزیجات توصیه می‌شود.

رزازی در پایان اذعان کرد: افطار در جایگاه صبحانه قرار می‌گیرد، زیرا فرد روزه‌دار بعد از مدت طولانی گرسنگی و تشنگی لازم و ملزوم است که از تغذیه سبک و خوش هضم مانند نان و پنیر، چای گرم، آش‌های سنتی و حبوبات استفاده شود. سایر تنقلات نیز باید به صورت میان وعده استفاده شود.

انتهای پیام/3003