۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۷۱درصد جمعیت فعال قزوین در سن کار هستند / ۸۶ درصد جمعیت استان شهرنشین خواهد شد
کد خبر: ۳۳۵۴۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۳۰ ساعت: ۱۵:۲۱ ↗ لینک کوتاه

در همایش روز ملی جمعیت مطرح شد؛

۷۱درصد جمعیت فعال قزوین در سن کار هستند / ۸۶ درصد جمعیت استان شهرنشین خواهد شد

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین گفت: طبق سرشماری سال ۹۵، ۷۵ درصد جمعیت کل استان شهرنشین بوده اند که این رقم تا سال ۱۴۱۵ به ۸۶ درصد افزایش خواهد یافت.

۷۱درصد جمعیت فعال قزوین در سن کار هستند / ۸۶ درصد جمعیت استان شهرنشین خواهد شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ عبدالمحمد زاهدی امروز(دوشنبه) در همایش روز ملی جمعیت در استانداری قزوین اظهار کرد: راه توسعه و ارتقای شهر و روستا ابتدا پرداختن به مسائل آمار و شناسایی وضع موجود است.

وی افزود: با مهاجرت‌های صورت گرفته در استان قزوین باید شناسایی جمعیت هر منطقه به صورت مجزا انجام شود، چراکه فرهنگ و سبک زندگی هر منطقه با سایر مناطق متفاوت است و تنها عامل برنامه‌ریزی شناسایی قومیت‌ها و ارائه برنامه‌ی مناسب به هرمنطقه است.

استاندار قزوین بیان کرد: در بحث مهاجرت دو مسئله باید مورد بررسی قرار بگیرد، مسئله اول ریشه و علت‌یابی دلیل مهاجرت افراد است، چراکه این افراد برای رسیدن به چه اهدافی منطقه‌ی زندگی خود را رها کردند.

وی اضافه کرد: مسئله دوم پرداختن به تفکرات و نظرات فرد مهاجر است، اینکه چرا فردی منطقه‌ای را ترک کرده می‌تواند گواه این مسئله را بدهد که نقطه‌ی زندگی سابق او پاسخگوی نیازهایش نبود.

این مسئول در پایان ابراز کرد: با بررسی این دوعامل می‌توان به بسیاری از مشکلات پاسخ داد و حتی شرایط لازم و متناسب با نیازهای افراد در مناطق مختلف را برای جلوگیری از مهاجرت فراهم کرد.

جمعیت استان درحال حرکت به سمت سالخوردگی است

حسن وفایی در ادامه این همایش اظهار کرد: 30اردیبهشت 93 با ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری و پیشنهاد سازمان ثبت احوال، این روز به نام روز جمعیت نام گرفت.

وی افزود: سیاست‌های جمعیت شورای با مشارکت صداسیما، اداره کل ورزش جوانان، بانوان، فنی و حرفه‌ای، کار و تعاون اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، آموز‌ش‌ و پرورش و امور اجتماعی اعضای شورای سیاست جمعیت هستند که بصورت فصلی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان قزوین اذعان کرد: لازم است مسائل جمعیتی با نگاه ملی در این روز بیان شود که با آمار موجود جمعیت استان در سال‌های آتی به سمت سالخوردگی حرکت می‌کند که لازم است در جهت افزایش جمعیت جوان اقدام لازم صورت بگیرد.

این مسئول ابراز کرد: بیش از 71 درصد جمعیت استان قزوین پانزده تا 64ساله هستند که در سن فعالیت قرار دارند و باید برای این آنها برنامه‌ریزی شود، زیرا این افراد سرمایه‌های آینده کشور هستند.

25درصد جمعیت استان روستانشین هستند

سید منوچهر حیاتی در ادامه این جلسه اظهار کرد: طبق آمار جمعیت کشور و استان در حال تغییر از سنتی به مدرن و تغییر نوع  نگرش جمعیت است، پس باید برنامه ریزی هم متناسب با آن تغییر کند.

وی افزود: جمعیت استان در سال 95 براساس سرشماری به یک میلیون و 273هزار نفر رسیده بود و میزان باروری از سال 86 تا90 حدود 1/ 6بوده ‌است که این میزان تا سال  95به1 / 91افزایش یافته‌ که باروری به سطح جانشینی نرسیده‌است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین اذعان کرد: تراکم جمعیت در استان 81/5نفر در هر کیلومتر مربع است که تعداد افراد باسواد 86 درصد است.

وی عنوان کرد: حدود 96هزار نفر به استان قزوین وارد شده اند و حدود 94هزار نفر از استان خارج شدند که خالص مهاجرت حدود 1772نفر است که چهار شهرستان در استان قزوین مهاجرفرست و دو شهرستان البرز و آبیک مهاجرت پذیر هستند.

این مسئول بیان کرد: جمعیت شهری استان حدود 75درصد و روستانشین 25درصد می‌رسد که از این جمعیت تنها 3درصد بی‌سواد بیکار محسوب می‌شوند.

وی یادآور شد: 34درصد جمعیت استان دارای تحصیلات عالی هستند، نرخ مشارکت جمعیت استان به 41/8و نرخ بیکاری11درصد، جمعیت فعال به 42درصد و جمعیت غیرفعال به 47درصد می‌رسد.

حیاتی بیان کرد: 430هزار نفر در استان فعال در عرصه‌ی کار هستند که باتوجه به تفاوت خصوصیات جمعیتی برای هر شهرستان باید برنامه‌ریزی خاص متناسب با همان شهرستان اعمال شود.

وی ادامه داد: شهرستان قزوین با 596هزار جمعیت نرخ باسوادی 89درصد را داراست که از میانگین استان بالاتر است و نرخ مهاجرت به منفی 20هزار نفر می‌رسد، شهرستان قزوین جز شهرستان‌های مهاجرفرست تلقی می‌شود.

البرز، شهرستانی مهاجرپذیر

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین ابراز کرد: عمده‌ی مهاجرت‌های شهرستان قزوین به شهرستان البرز مربوط می‌شود که می‌توان شهرستان البرز را یک شهرستان مهاجرت پذیر نام برد.

وی اضافه کرد: جمعیت بیکار باسواد در استان قزوین به 98درصد که 42درصد آن افراد باسواد تحصیلات عالی هستند. نسبت طلاق به ازدواج در شهرستان قزوین 34درصد است، همچنین نسبت مرگ به تولد 46درصد است.

حیاتی گفت: شهرستان تاکستان با ۱۷۲ هزار نفر جمعیت که ۸۴ درصد آن شهری است از نرخ بیکاران باسواد ۹۶ درصدی برخوردار است و در بویین زهرا با ۱۲۲ هزار نفر جمعیت میزان بیکاران باسواد ۹۵ درصد و در شهرستان آوج نیز با ۴۲ هزار نفر جمعیت با نرخ باسوادی ۷۸ درصدی روبرو هستیم که با مهاجرت منفی ۶۳۰ نفری میزان بیکاران با سواد آن نیز ۹۶ درصد است.

این مسئول گفت: رتبه بندی شاخص‌های جمعیتی به ترتیب قزوین، البرز، تاکستان، بویین زهرا، آبیک و آوج سهم جمعیت استان را برخوردارند، همچنین سهم واحد‌های مسکونی نیز به همین ترتیب است.

انتهای پیام/3003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان