۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ترامپ: من کسی نیستم که وارد جنگ با ایران شود
کد خبر: ۳۳۵۴۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۳۰ ساعت: ۱۰:۳۰ ↗ لینک کوتاه

ترامپ: من کسی نیستم که وارد جنگ با ایران شود

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز ضمن تکرار ادعا‌های قبلی خود درباره برجام تاکید کرد که به دنبال رویارویی با ایران نیست.

ترامپ: من کسی نیستم که وارد جنگ با ایران شود

 به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ،رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز با تکرار ادعا‌های قبلی خود درباره برجام بار دیگر مدعی شد توافقی که باراک اوباما با ایران امضا کرد وحشتناک بود و میلیارد‌ها دلار پول نقد در اختیار ایران گذاشت.

این نخستین باری نیست که دونالد ترامپ برای انتقاد از دموکرات‌ها و منتفع نشان دادن ایران از برجام مدعی می‌شود که این توافق میلیاردها دلار پول در اختیار ایران قرار داد. او تاکنون دستکم بیش از ۳۰ بار این ادعا را در مناسبت‌های مختلف تکرار کرده است.

ترامپ در این مصاحبه درباره تنش‌های اخیر در منطقه غرب آسیا نیز تاکید کرد: «من کسی نیستم که وارد جنگ شوم. من به دنبال جنگ با ایران نیستم، اما همچنین نمی‌خواهیم آنها سلاح هسته‌ای داشته باشند.» وی ادامه داد: «اگر من بخواهم با ایران وارد جنگ شوم، آن جنگ اقتصادی خواهد بود. من تنها می‌خواهم که آن‌ها سلاح اتمی نداشته باشند تا نتوانند تهدیدی برای ما باشند. جنگ به اقتصاد و مردم آسیب می‌رساند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه‌ی مصاحبه خود با فاکس‌نیوز بار دیگر به انتقاد از برجام پرداخت و طبق معمول مدعی شد که «به موجب این توافق، ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد به ایران پرداخت شد.» اقدامی که از نظر او "فاجعه‌بار" بود. جالب آنکه ۱.۸  میلیارد دلار (یعنی همان پولی که ترامپ می‌گوید با هواپیما به ایران فرستاده شد) مربوط به بدهی قدیمی آمریکا به ایران است که از زمان شاه مخلوع بابت یک معامله تسلیحاتی ناتمام در آمریکا بلوکه شده بود و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان امضای برجام از پس دادن آن امتناع می‌کرد.

 

ترامپ همچنین در حالیکه هیچ کشوری با نشان دادن زیرساخت‌ها و تاسیسات نظامی خود به دیگران موافقت نمی‌کند، در بخش دیگری از مصاحبه خود تلویحا از اینکه برجام امکان بازرسی از تاسیسات نظامی ایران را فراهم نکرده است، انتقاد کرد و گفت: «ما حق بازرسی نداریم. ما از حق بازرسی خوب محروم بودیم. ما از اینکه برای بازرسی از برخی سایت‌های مهم همچون سایت‌های نظامی اجازه داده نمی‌شود، نگران هستیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی این اظهارات را بیان کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان امضای برجام در چهارده گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده و اذعان کرده است که بازرسان این سازمان در این مدت به تمامی سایت‌ها و اماکنی که نیازمند بازرسی بوده‌اند دسترسی داشته‌اند.

ترامپ در مصاحبه‌های اخیر خود با رسانه‌ها سعی در کاهش تنش با ایران داشته است. وی هفته گذشته از رسانه‌ها به خاطر دامن زدن به تنش‌ها انتقاد کرد و اخبار آنها درباره ایران از جمله "اعزام ۱۲۰ هزار نیروی آمریکایی به خاورمیانه" را جعلی خواند.

نیویورک‌تایمز نیز هفته گذشته (اینجا) به نقل از برخی منابع آگاه گزارش داد که ترامپ در جلسه‌ای که اخیرا در «اتاق وضعیت» کاخ سفید برای بررسی موضوع ایران تشکیل شده در پاسخ به اظهارات مشاوران و مقامات ارشد نظامی دولت خود "قاطعانه" تاکید کرده که خواهان رویارویی نظامی با ایران نیست.

به نوشته این روزنامه، یافته‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره تحرکات نظامی اخیر ایران و استقرار موشک برروی قایق‌های تندروی این کشور، ترس زیادی را نسبت به واکنش نظامی احتمالی ایران علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه ایجاد کرده است.

انتهای پیام/1404

منبع:باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان