۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تاج‌زاده؛ ترسو یا ترامپیست؟
کد خبر: ۳۳۵۳۷۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۲۶ ساعت: ۱۰:۱۱ ↗ لینک کوتاه

تاج‌زاده؛ ترسو یا ترامپیست؟

مصطفی تاج‌زاده روز گذشته در دانشگاه شریف در حالی از مذاکره برای جلوگیری از جنگ سخن گفته بود، که هیچ نشانه کوچکی مبنی بر وقوع درگیری بین ایران و آمریکا وجود ندارد.

تاج‌زاده؛ ترسو یا ترامپیست؟

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، در روزهای گذشته برخی در داخل کشور در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ که خواستار تماس مقامات ایرانی با وی شده بودند، بحث مذاکره مجدد با آمریکا را پیش کشیده‌اند. این پیشنهادات به جلسه اخیر دیدار فعالان سیاسی با حجت‌الاسلام روحانی هم کشیده شد که با پاسخ منفی وی روبه‌رو شد.

حامیان مذاکره، با دوگانه‌سازی از موضوع جنگ و صلح و با ایجاد جو روانی از حضور ناو جنگی آمریکا در خلیج‌فارس، مذاکره و امتیاز دادن را تنها راه جلوگیری از جنگ می‌دانند.

روز دوشنبه مناظره‌ای در دانشگاه صنعتی شریف درباره "بررسی علل مشکلات فعلی کشور و راه برون‌رفت از آن" با حضور آقایان سید محمود نبویان نماینده مجلس نهم و مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور دوره اصلاحات برگزار شد.

تاج‌زاده در این نشست با ایجاد هراس از احتمال درگیری بین ایران و آمریکا، می‌گوید تا جنگ درنگرفته باید به مذاکره با آمریکا بپردازیم: "امکان ندارد که شیوه‌ای جز تعامل برد-برد یا باخت-باخت وجود داشته باشد و ما محکوم به گفتگو هستیم. حالا این گفتگو می‌خواهد قبل از جنگ باشد یا بعد از جنگ باشد و عقل حکم می‌کند که قبل از اینکه همه چیز به هم بریزد گفتگو کنیم."

وی که در اتفاقات خشونت‌باری مانند کوی دانشگاه یا فتنه ۸۸ صحنه‌گردان اصلی ماجرا بود، حرف اول خود را که با قاطعیت از احتمال جنگ صحبت کرده بود، پس می‌گیرد و می‌گوید "آقای روحانی نمی‌خواهد جنگ شود و تحلیل‌ها هم می‌گویند ترامپ تمایلی به جنگ ندارد، اما بسیاری در داخل و یا آمریکا، اسرائیل و عربستان تمایل به این موضوع دارند، باید خیلی مراقب بود" و بعد می‌گوید "نمی‌خواهیم آخر کار مانند افغانستان، سوریه و… مجبور شویم وقتی کار از کار گذشت پای مذاکره بنشینیم."

ادعاهای تاج‌زاده مبنی بر وقوع درگیری احتمالی بین ایران و آمریکا و ترس وی از جنگ، در شرایطی گفته می‌شود که اخیراً مقامات عالی آمریکا در نامه‌ای به مقامات ایرانی تاکید کردند که قصد هیچگونه درگیری نظامی را با ایران ندارند.

طبق آنچه کارشناسان غربی و آمریکایی تصریح کرده‌اند، حضور ناو آبراهام لینکلن در خلیج فارس نه برای جنگ احتمالی که بیشتر جنبه روانی دارد و ناوگان نیروی دریایی‌امریکا از اواسط دهه ۶۰ در منطقه خلیج فارس حضور داشته است. پمپئو وزیر خارج آمریکا نیز شب گذشته در نشست خبری مشترک با لاوروف، اعلام کرد آمریکا به‌دنبال درگیری نظامی با ایران نیست.

در شرایطی که اماره روشنی مبنی بر یک درگیری کوچک نمی‌بینیم، برخی مانند تاجزاده و عده‌ای دیگر از اصلاح‌طلبان خواستار مذاکره برای رفع سایه جنگی که رخ نمی‌دهد از سر کشور هستند. در روزهای گذشته تنها ترامپ بود که اشتیاق خود را برای تماس مقامات ایرانی با وی نشان داده و آشکارا علاقه به انجام مذاکره مجدد با جمهوری اسلامی را دارد و بنظر می‌رسد امثال تاجزاده در این شرایط با ایجاد دوگانه "جنگ و صلح" بهترین تسهیل‌کننده خواسته‌های ترامپ در ایران هستند.

البته درخواست وی برای مذاکره با آمریکا بارها بعد از خروج این کشور از برجام مطرح شده است. اخیراً هم در ویدئویی که از خود منتشر کرده بود، خواستار این بود که با آمریکا مذاکره کنیم به شرط آنکه به برجام برگردد.

وی سال گذشته نیز در مصاحبه‌ای، اظهارنظر کرده بود با آمریکا مذاکره و امتیازاتی بدهیم به شرط انکه آمریکا مدل مذاکره‌ای که با کره شمالی داشت با ایران هم داشته باشد. البته مدل مذاکره مورد علاقه تاج‌زاده بعد از دو دیدار کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا، اسفندماه سال گذشته با شکست مواجه و متوقف شد.

 
 
انتهای پیام/1404
منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان