۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین قرص‌های مسکّن یکساله ایران کافی نبود؛ برجام به یک عمل جراحی نیاز دارد/ برجام یا برد برد است یا باخت باخت
کد خبر: ۳۳۵۲۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۸ ساعت: ۱۰:۳۱ ↗ لینک کوتاه

روحانی در جلسه هیات دولت:

قرص‌های مسکّن یکساله ایران کافی نبود؛ برجام به یک عمل جراحی نیاز دارد/ برجام یا برد برد است یا باخت باخت

حجت الاسلام «حسن روحانی» صبح امروز در جلسه هیات دولت رییس جمهور در مورد اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی اش با مردم سخن گفت.

قرص‌های مسکّن یکساله ایران کافی نبود؛ برجام به یک عمل جراحی نیاز دارد/ برجام یا برد برد است یا باخت باخت
 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت در مورد اقدام ایران در کاهش تعهدات برجامی‌اش، اظهار کرد: امروز درست یک سال از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام و همچنین زیر پا گذاشتن قطعنامه ۲۲۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است و امروز مصمم هستیم تا تصمیم ملی و راهبردی مهم به ملت ایران برسانیم.

روحانی ادامه داد: اساس برجام یک تصمیم ملی و راهبردی است، تصمیم برجام جناحی نبود، همه آن‌هایی که ضد برجام بودند ضد ایران نیز هم بودند، دشمنی با ایران مخصوص ارتجاع منطقه و صهیونیست‌ها بود. همه تلاش خود را از سال ۹۳ انجام دادند تا این توافق به مشکل خواهد خورد.

روحانی با بیان اینکه دولت جدید آمریکا با شعار صلح رای گرفت، گفت: گروه تندرویی که در کاخ سفید مستقر هستند اختیار را از رئیس جمهور گرفتند.

حجت الاسلام روحانی ادامه داد: مردم در سال ۹۲ پای صندوق‌های رای آمدند و با ۱۸ میلیون رای مثبت به دولت تدبیر، از ما خواستند که خلاقیت جدیدی را برای حل و فصل مسائل سیاسی و گشودن گره‌ها به کار گیریم که اسم آن را تدبیر یا تعامل سازنده می‌گذاریم؛ اما بعد از چهار سال توافق برجام و اجرای آن یکبار دیگر مردم پای صندوق آرا آمدند و این بار نه ۱۸ میلیون بلکه با ۲۴ میلیون رای یکبار دیگر به اعتدال، تعامل سازنده و تدبیر رای دادند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه از آغاز توافق برجام دشمنان ایران با این توافق مخالف بودند، تصریح کرد: تندرو‌های آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه و همه آن‌هایی که ضد برجام بودند، ضد ایران بودند و امروز هم هستند، البته انتقاد غیر از ضد برجام بودن است و هر کسی می‌تواند راجع به هر موضوعی منتقد باشد و نقد کند و این حق همه مردم جهان است، اما دشمنی برجام مخصوص صهیونیسم‌ها و ارتجاع منطقه و تندرو‌های آنهاست.

رئیس شورای عالی امنیت ملی بر همین اساس ادامه داد: براساس بند‌های ۲۹ و ۳۶ برجام چهار مرتبه با کشور‌های داخل توافق مذاکره کردیم؛ دوبار در سطح وزرا و دو بار در سطح کارشناسان و در چهارچوب برجام عمل کردیم.

روحانی با بیان اینکه دیگر کسی آمریکا را کدخدا نمی‌داند، اظهار کرد: در سال ۸۳ بنده در مصاحبه‌ای گفتم که آمریکا کدخداست، اما امروز اروپایی‌ها در سیاست این کدخدایی را قبول ندارند، اما متاسفانه در اقتصاد وجود دارد و در برخورد شرکت‌های آن‌ها این مسئله را شاهد هستیم.

 

روحانی افزود: از امروز به بعد نه آب سنگین و نه اورانیوم را می‌فروشیم. ما در برجام تفاهم کرده بودیم که غنی سازی را حدود ۳.۶۷ نگه داریم. امروز از این اقدام خودداری می‌کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر بخواهند از اقدام ما بهانه گیری کنند و پرونده ایران را به شورای امنیت ملی بدهند، با یک اقدام قاطع روبه رو خواهند شد. مردم بدانند ما از برجام خارج نشدیم، برجام هست، اما آن روی سکه برجام را نشان می‌دهیم، همان برجامی که در بند ۲۶ می‌گوید اگر برجام به برخی از تعهداتش عمل نکرد، می‌توانیم مطابق آن جلو نرویم.

روحانی با بیان اینکه احساس کردیم برجام نیاز به یک عمل جراحی دارد، افزود: قرص‌های مسکن یکساله ما کافی نبود، اگر ملت ما یکپارچه در این مسیر حرکت کنند، دنیا پیام ملت ایران را دریافت می‌کند. ما همچنان مرد صلح و اعتماد هستیم و آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود، اما هیچ‌گاه تسلیم قلدری نمی‌شویم.

روحانی با اشاره به دشمنی صهیونیست‌ها با برجام گفت: این دشمنی مخصوص صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه بود که با هدایت تندرو‌های حاکم در آ‌مریکا انجام می‌گرفت چرا که این توافق به ضرر دشمنان ایران بود.

وی ادامه داد: به همین منظور آن‌ها تمام تلاش خود را از سال ۹۳ تا امروز برای ویران این بنای شکوهمند به کار گرفتند و شکست خوردند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا علی رغم شرایط آن کشور گفت: روی کار آمدن ساکنان جدید کاخ سفید علی رغم اینکه شرایط انتخابات آمریکا غیرعادی و غیرمعمول بود و در صورتی که همین جناح از مردم با شعار صلح و خروج نظامیانشان از منطقه رأی گرفته بودند، اما به تعهدات خود عمل نکرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه گروه تندرویی که در کاخ سفید مستقر است اختیار را از رئیس جمهور نیز گرفته است، اظهار کرد: از این شیوه عملکرد دولت آمریکا مردم منطقه نیز در رنج قرار گرفتند و حتی دوستان آمریکا نظیر اروپا، کانادا و مکزیک نیز دچار مشکل شد.

روحانی ادامه داد: امروز از عملکرد دولت آمریکا همه کارآفرینان در دنیا رنج می‌کشند، اما صهیونیسم ارتجاع منطقه و گروه تندروی کاخ سفید به ویژه آیپک فشار برای خروج از برجام را دولت آمریکا آوردند البته بعد از یک سال شعار در دی ماه سال ۹۶ برای زیر پا گذاشتن تعهدات برجامی امیدوار شدند که این مسئله باید بررسی شود.

وی با بیان اینکه در ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به طور کامل از برجام خارج شدند، افزود: آن‌ها به امید آن که تابستانی داغ برای ایران پیش بینی خواهند کرد از برجام خارج شدند و ۱۳ آبان را نقطه عطف قرار دادند و حتی کریسمس را با حضورشان در تهران و بدون جشن چهل سالگی انقلاب تصور کردند.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به شکست آمریکا در تمامی مراحل گفت: آمریکا قصد این را داشت تا با خروج از برجام ایران را نیز وادار به خروج کرده و پرونده را به شورای امنیت ببرد تا فشار بر روی ایران تشدید شود هنر و تدبیر ایران این گونه بود که بر این دام نیفتد و در زمین آمریکا بازی نکرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه اضافه کرد: وقتی که دوستان ما و سران کشور‌های دیگر در برجام در تماس با من و حضوری از ما درخواست کرد که به آن‌ها مهلتی بدهم ما هم پاسخ مثبت دادیم و این کار ما به دلیل اتمام حجت با آن‌ها و اینکه مردم بدانند ما در کار‌ها عجله نمی‌کنیم این گونه عمل کردیم.

روحانی با اشاره به اهمیت برجام افزود: کار‌های ما به خاطر اهمیت برجام بوده و ویرانی برجام به نفع منطقه نیست البته قرار بود ما چند هفته صبر کنیم، اما چند ماه صبر کردیم که دوباره آن‌ها مهلت خواستند، اما باز هم پذیرفتیم.

وی ادامه داد: بر اساس بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام چهار نوبت با پنج کشور دیگر مذاکره کردیم و ساز و کار برجام را به کار گرفتیم و از لحاظ حقوقی اقدامات درست را انجام دادیم دوستان ما در این مدت قدم‌های خوب، اما ناکافی را برداشتند و اروپایی‌ها علی رغم اینکه به زبان مواضع خوبی را در پیش گرفتند، اما در بخش عمل و به ویژه مسئله اقتصادی ناتوان بود.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه در سال ۹۱ نیز گفتم که در مذاکرات سال ۸۳ با سه کشور اروپایی آن‌ها دچار مشکل بودند، افزود: مشکلی که آن‌ها داشتند و باعث عدم موفقیت آن مذاکرات شد این بود که در ذهنشان همیشه آمریکا را کدخدا می‌دانستند و این تفکر اروپایی است که مانع تصمیم و اقدام آن‌ها می‌شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: شرایط نسبت به گذشته بهتر شده و اروپایی‌ها کدخدایی آمریکا را به لحاظ حقوقی و سیاسی قبول ندارند، اما متأسفانه در بحث اقتصادی شرکت‌های آن‌ها قائل به کدخدا بودن آمریکاست و این تفکر ناصحیح مانع بحث اقتصادی است که منافع اروپا را نیز تأمین نمی‌کند و اروپایی‌ها زیر بار فشار خم خواهند شد.

روحانی با بیان اینکه استراتژی نظام تعهد در مقابل تعهد است، ادامه داد: هفت ماه پیش در سازمان ملل اعلام کردم که استراتژی نظام تعهد در مقابل تعهد و نقض در مقابل نقض است و همچنین تهدید در مقابل تهدید خواهد بود و امروز می‌خواهیم به این صحبت‌ها عمل کنیم و در چارچوب برجام اولین قدم خود را برخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۴ بار پایبندی ایران را به تعهداتش اعلام کرده است، افزود: در جلسات با پنج کشور دیگر برجام آن‌ها نیز به پایبندی ایران اعتراف کردند، اما اعلام کردند که ایران از همه منافع برجام نمی‌تواند استفاده کند پس عدم توازن را همه قبول دارند.
 
انتهای پیام/1404
منبع:باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان