۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین صهیونیست‌ها پس از ۱۴ سال باز هم به ترور روی آوردند/ از انتشار کلیپ تحقیر آمیز تا رونمایی از موشک جدید +عکس
کد خبر: ۳۳۵۱۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۶ ساعت: ۱۶:۱۲ ↗ لینک کوتاه

تاکتیک‌های فلسطینی‌ها در برابر اسرائیل؛

صهیونیست‌ها پس از ۱۴ سال باز هم به ترور روی آوردند/ از انتشار کلیپ تحقیر آمیز تا رونمایی از موشک جدید +عکس

گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که دو تن از عناصر این نیروها در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. گردان‌های قدس نیز از شهادت هفت تن از عناصر خود خبر دادند.

صهیونیست‌ها پس از ۱۴ سال باز هم به ترور روی آوردند/ از انتشار کلیپ تحقیر آمیز تا رونمایی از موشک جدید +عکس

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین،بعد از اینکه رژیم صهیونیستی در اجرای تفاهم‌های آتش‌بس گذشته سستی به خرج داد، نیروهای مقاومت فلسطین اجازه ندادند معادلات جدیدی ضد آنها تحمیل شود. آنها با قدرت بالا نسبت به تجاوزهای اسرائیل به نوار غزه که از جمعه گذشته در جریان حمله به شرکت کنندگان در راهپیمایی بازگشت آغاز شده بود، واکنش نشان دادند. آنها در همین رابطه یک افسر و یک نظامی رژیم صهیونیستی را هدف تیراندازی خود قرار دادند.

طی دو روز گذشته درگیری‌ها با واکنش‌هایی از سوی دو طرف آغاز شد که تا ساعات پایانی دیشب ادامه پیدا کرد. رهبران مقاومت که در حال حاضر بخش قابل توجهی از آنها برای مذاکرات در قاهره پایتخت مصر مستقر هستند، اصرار دارند که تفاهم‌های آتش‌بس سابق باید بدون قید و شرط به اجرا گذاشته شود. آنها طرح رژیم صهیونیستی مبنی بر «آرامش در مقابل آرامش» بدون اجرای بندهای مربوط به تفاهم‌های گذشته را رد کردند. به این ترتیب در صورتی که دشمن اسرائیلی از تجاوزهای خود کوتاه نیامده و شرایط مقاومت را نپذیرند، دور جدید درگیری‌ها بار دیگر از سر گرفته می‌شود.

غزه پس از موشک باران صهیونیست ها

** آمار تنش‌های دو روز گذشته در غزه

در عرصه میدانی نیز حملات رژیم صهیونیستی باعث شهادت و زخمی شدن دهها فلسطینی شد. این در حالی بود که نیروهای مقاومت نیز موفق شدند پنج صهیونیست را به هلاکت برسانند. همچنین بیش از ۱۰۰ نفر نیز در نتیجه حملات موشکی گسترده نیروهای مقاومت و هدف قرار گرفتن خودروهای نظامی این رژیم از طریق موشک‌های رهگیر زخمی شدند.

در نتیجه این حملات، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی ۱۵ ساختمان مسکونی را در مناطق مختلف نوار غزه تخریب کردند که این موضوع با واکنش گسترده نیروهای مقاومت مواجه شد. بر اساس آمار وزارت بهداشت فلسطین، تعداد شهدای دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۲۶ نفر رسید که سه نفر از آن‌ها زنان باردار و دو نفر نوزاد و یک کودک بودند. همچنین در نتیجه این حملات ۱۵۴ فلسطینی نیز مجروح شدند.

غزه پس از موشک باران صهیونیست ها
غزه پس از موشک باران صهیونیست ها

رژیم صهیونیستی برای اولین بار از جنگ سال ۲۰۱۴ تاکنون بار دیگر سیاست ترور عناصر مقاومت در مناطق مختلف غزه را در پیش گرفت که این موضوع باعث شهادت تعدادی از غیرنظامیان ساکن در نوار غزه شد. تل‌آویو در نتیجه همین سیاست منازل مسکونی فلسطینیان را هدف قرار داد که از جمله آنها دو خانواده بودند که در شمال نوار غزه هدف حملات موشکی اسرائیل قرار گرفتند. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی همچنین یک آپارتمان مسکونی در منطقه شیخ زاید را هدف حمله قرار دادند که در نتیجه آن طلال ابو الجدیان از شخصیت‌های مطرح جنبش جهاد اسلامی و همسر و دختر شیرخواره وی به شهادت رسیدند. در حمله دیگری که در منطقه بیت لاهیا ضد خانواده المدهون انجام شد، چهار نفر دیگر نیز شهید شدند که از جمله آنها یک زن باردار بود.

گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس اعلام کرد که دو تن از عناصر این نیروها در حملات رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند. گردان‌های قدس نیز از شهادت هفت تن از عناصر خود خبر دادند.

بر اساس آمار رسمی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ حمله در این دو روز انجام دادند و توپخانه‌ها و کشتی‌های جنگی رژیم صهیونیستی نیز بیش از صد موقعیت را در نوار غزه هدف قرار دادند که از جمله آنها ساختمان‌های مسکونی و موسسات رسانه‌ای نوار غزه بود. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرده که از روز شنبه دست‌کم ۳۲۰ موضع را در نوار غزه هدف قرار داده است.

تشییع شهید نوزاد در فلسطین
غزه پس از موشک باران صهیونیست ها

همچنین نیروهای مقاومت فلسطین نیز تلفات مالی و جانی زیادی را در این دوره از درگیری‌ها به رژیم صهیونیستی وارد کردند. با وجود سانسور نظامی اطلاعات مربوط به تلفات رژیم صهیونیستی، رسانه‌های عبری زبان از کشته شدن ۵ شهرک‌نشین و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر خبر دادند. رادیو رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بیش از ۶۰۰ موشک طی دو روز از غزه به سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است.

بر اساس اعلام رژیم صهیونیستی یکی از این موشک ها به منزل رئیس کمیسیون روابط خارجی و امنیت در کنیست اسرائیل و آوی دیختر رئیس اسبق شاباک اصابت کرده است.

 

** تاکتیک‌های میدانی محور مقاومت فلسطین

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی از جنگ سال ۲۰۰۴ ضد نوار غزه به سیاست ترور مستقیم رهبران مقاومت فلسطین دست نزده بود، اما این بار شهید حامد الخضری را که یکی از صراف‌های مهم نوار غزه به شمار می‌رفت، ترور کرد.

به نظر می‌رسد که ارتش اسرائیل تلاش دارد بر خلاف جنگ‌های گذشته جلوی کشتارهای گسترده غیر نظامیان را بگیرد، چرا که نگران واکنش‌های محور مقاومت است که به نظر می‌رسد قدرت کافی برای ضربه زدن به نظامیان و غیرنظامیان صهیونیست در روند درگیری‌ها را دارند.

 

الف: تمرکز و فشردگی بالای حملات موشکی مقاومت

از زمان آغاز درگیری‌ها در نوار غزه از دو روز گذشته تاکنون نیروهای مقاومت تاکتیک‌های جدیدی را برای مقابله با رژیم صهیونیستی در پیش گرفته‌اند، از جمله این تاکتیک‌ها شلیک موشکهایی بود که به صورت همزمان در تعداد بالا به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌شد و متمرکز بر یک شهر مشخص بود. این موضوع باعث بروز خسارت‌های گسترده و کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از صهیونیست‌ها شد.

نکته جالب‌تر اینکه این روش به عنوان روشی مشترک و هماهنگ شده میان تمامی گروه‌های مقاومت در نوار غزه به ویژه گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی به کار گرفته شد. این تاکتیک پیش از این به این صورت اجرا نمی‌شد.

خسارات حملات موشکی فلسطین به سرزمین‌های اشغالی

نیروهای مقاومت فلسطین همچنین در این دوره از درگیری‌ها نیز سطح حملات خود را به تدریج گسترش دادند و مناطق مورد اصابت موشک‌های خود را متناسب با تجاوزهای رژیم صهیونیستی افزایش دادند. آنها در ابتدا با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اطراف نوار غزه با موشک‌های متفرق، مقاومت خود را آغاز کردند، اما خیلی زود و پس از آنکه رژیم صهیونیستی ساختمان‌های نوار غزه را هدف حملات هوایی خود قرار داد، حملات موشکی خود را با تمرکز و فشردگی بالا ضد مناطق جغرافیایی مشخص دنبال کردند.

یک مسئول عالی رتبه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که شهرک‌های اسرائیلی اطراف نوار غزه با حملات بی‌سابقه موشکی مواجه شده‌اند که باعث تخریب دهها منزل مسکونی بویژه در عسقلان شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی همچنین از هلاکت یک خاخام اسرائیلی در حملات نیروهای مقاومت فلسطین خبر دادند.

 

ب: آمادگی محور مقاومت برای جنگ فراگیر

حدود ۳۵ درصد از ساکنان شهرک‌های صهیونیست نشین نزدیک نوار غزه منازل خود را ترک کرده‌اند.نیروهای مقاومت با این استراتژی نشان دادند که قادر به آواره کردن مردم شهرهای مختلف به صورت کامل و وارد آوردن خسارت‌های گسترده به آن هستند. رسانه‌های عبری زبان فاش کردند که حدود ۳۵ درصد از ساکنان شهرک‌های صهیونیست‌نشین نزدیک نوار غزه منازل خود را ترک کرده‌اند. این در حالی است که در دوره گذشته درگیری‌های به وجود آمده میان دو طرف نیز مشخص شده بود که موشک های مقاومت از دقت و قدرت تخریب بالاتری برخوردار شده و نسبت به گذشته کلاهک‌های انفجاری بزرگتری را حمل می‌کنند.

خسارات حملات موشکی فلسطین به سرزمین‌های اشغالی

رژیم صهیونیستی در نتیجه این عملیات به این نتیجه رسید که گروه‌های مقاومت نگرانی از ورود به جنگ فراگیر ندادند و شاخه‌های نظامی این جنبش ضرباتی را به اسرائیل وارد کرده که نشان می‌دهد این گروه ها نگرانی از وقوع جنگ فراگیر ندارند. این موضوع در اظهارات مصعب البریمسخنگوی جنبش جهاد اسلامی نیز مشخص بود که تاکید کرد مقاومت در آستانه مرحله جدیدی در ایستادگی در برابر متجاوزان است که می‌تواند به جنگ فراگیر منجر شود.

 

ج: انجام حملات هدفمند ضد رژیم صهیونیستی

یکی دیگر از تاکتیک‌های نیروهای مقاومت غزه هدف قرار دادن یک نفربر نظامی و دو جیب نظامی رژیم صهیونیستی با موشک‌های کورنت بود که از شرق نوار غزه شلیک شد. این عملیات نیز پیام های اطلاعاتی قابل توجهی از سوی مقاومت غزه به تل‌آویو مخابره کرد، مبنی بر اینکه نیروهای مقاومت می‌تواند ضربات دردناکی را در مناطق مرزی غزه بر رژیم صهیونیستی وارد کنند. این عملیات را می‌توان همچنین به عنوان واکنش نیروهای مقاومت در ترور عناصر و شخصیت‌های مطرح غزه از سوی رژیم صهیونیستی دانست که تزلزل قابل توجهی را در ساختارهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

 
 
 

لحظه انهدام خودروی نظامی صهیونیست‌ها

یکی دیگر از گزینه‌های استراتژیک نیروهای مقاومت با انتشار یک کلیپ تصویری با اسم اتاق عملیات مشترک بود که تصاویری مستند از عملیات هدف قرار دادن نیروهای رژیم صهیونیستی در نوار مرزی را منتشر کرد. یکی از این عملیات‌ها باعث کشته شدن دست کم یک نظامی رژیم صهیونیستی شد.

گردان‌های القسام در این کلیپ، تصاویری منتشر کردند که نشان می داد یک خودروی نظامی را در شمال نوار غزه با موشک رهگیر هدف قرار دادند. در این کلیپ همچنین یک قطار به نمایش درآمده بود که هیچکدام از آنها ایمن‌سازی نشده بود و این موضوع نشان می‌داد احتمال زخمی و کشته شدن تعداد دیگری از غیر نظامیان رژیم صهیونیستی در این حمله وجود دارد.

گردان‌های قدس همچنین در این دوره از عملیات از موشکهای بدر ۳ استفاده کردند که کلاهک انفجاری آنها بالغ بر ۲۵۰ کیلوگرم است.

رونمایی از موشک جدید فلسطینی

د: شکست جنگ روانی در تضعیف روحیه مردم غزه

این دور از درگیری‌ها نشان داد که مقاومت قدرت بالایی در مذاکره با آتش دارد و می‌تواند عرصه رژیم صهیونیستی را به لرزه در آورده و گزینه جنگ را برای این رژیم پرهزینه کند. در همین رابطه دشمن اسرائیلی جنگ روانی و انتشار شایعات گسترده در خصوص عملیات نظامی فراگیر را در پیش گرفت که با واکنش مطلوب آنها از سوی ساکنان غزه مواجه نشدند، بلکه انتشار این اخبار نشان داد که مردم غزه روحیه بالایی دارند و به نیروهای مقاومت در ادامه زندگی طبیعی‌شان اطمینان دارند.

منهدم شدن جیپ اسرائیلی با «کورنت»

ه: آمادگی برای ادامه مذاکرات غیر مستقیم جهت احقاق حقوق فلسطینی‌ها

با وجود تاکتیک‌های میدانی نیروهای مقاومت، رویکردهای مذاکراتی این نیروها به صورت غیر مستقیم با رژیم اشغالگر قدس همچنان مشاهده می‌شد، چرا که روش‌های استفاده شده در این درگیری‌ها با هدف ترسیم معادله و خطوط قرمز جدید در برابر دشمن صهیونیستی بود و تل‌آویو نشان داد که عبور از این خطوط قرمز می‌تواند هزینه‌های زیادی برای اسرائیل داشته باشد.

شلیک چندین موشک از نوار غزه به فلسطین اشغالی

این مقاله در پایان تاکید می‌کند که به صورت کلی می توان راهکار عملیاتی نیروهای مقاومت در این دوره از درگیری‌ها را متوازن و همراه با افزایش فشار به رژیم صهیونیستی دانست، چرا که نیروهای مقاومت می‌دانند گزینه‌های دشمن اسرائیلی محدود است و تل‌آویو تلاش دارد درگیری‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برساند. رژیم صهیونیستی تلاش داشت از طریق انجام حملات موشکی و هدف قرار دادن منازل مسکونی، این دوره از درگیری‌ها را بدون تعهدات قابل توجه به گروه‌های مقاومت به پایان برساند.

 

نویسنده اسرائیلی: ارزیابی‌های تل‌آویو با شکست مواجه شد

امیر بوحبوط تحلیلگر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی چند ساعت قبل از اعلام آتش بس درسایت عبری زبان واللا در این رابطه نوشته است: اسرائیل در این لحظات در شرایط جنون‌آمیزی قرار دارد، به ویژه که رویکرد تنش آفرین خود را هم زمان با آغاز ماه رمضان در پیش گرفته، اما ارزیابی‌های تل‌آویو با شکست مواجه شده است. به همین علت است که طی ساعت‌های اخیر به حمله به منازل و ساختمان‌های مسکونی پناه برده و احتمالاً در ساعت‌های آینده برج‌های مسکونی را نیز هدف قرار دهد تا شاید بتواند گروه‌های مقاومت فلسطین را به سمت درخواست آتش بس سوق دهد، اما این اتفاق رخ نداد.

خسارات حملات موشکی فلسطین به سرزمین‌های اشغالی

بوحبوط در مقاله خود تاکید می‌کند که هزینه‌هایی که اسرائیل باید نسبت به این دور از تنش‌ها بپردازد، از لحظات اولیه این درگیری‌ها آغاز و مشخص شده است. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و ارتش در حال حاضر از آغاز عملیات زمینی نگران هستند و چنین عملیاتی را نمی‌خواهند. به همین علت است که ارتش و رسانه‌های اسرائیل شایعاتی را در خصوص هدف قرار دادن فلسطینیان در نوار غزه مطرح می‌کنند.

 

 

انتهای پیام/1404

منبع:مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان