۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بیش از ۵۰۰نفر در حوزه تفکرات شهید مطهری آموزش دیده‌اند/ «بینش مطهر» به‌دنبال ارائه اندیشه‌های ناب اسلامی است
کد خبر: ۳۳۵۱۴۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۵ ساعت: ۸:۵۶ ↗ لینک کوتاه

مسئول برگزاری دوره‌های «بینش مطهر» در قزوین:

بیش از ۵۰۰نفر در حوزه تفکرات شهید مطهری آموزش دیده‌اند/ «بینش مطهر» به‌دنبال ارائه اندیشه‌های ناب اسلامی است

مسئول برگزاری دوره‌های «بینش مطهر» در قزوین گفت: روش‌های جذب نیرو ابتدا به صورت تبلیغ در فضاهای مختلف صورت می‌گیرد که هم اکنون ۵۰۰ قزوینی در حوزه اندیشه‌های شهید مطهری کسب اندیشه کرده اند.

بیش از ۵۰۰نفر در حوزه تفکرات شهید مطهری آموزش دیده‌اند/ «بینش مطهر» به‌دنبال ارائه اندیشه‌های ناب اسلامی است

ندا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره‌ی محوریت اصلی برگزاری دوره‌ی کتب شهید مطهری در قزوین اظهار کرد: مجموعه بینش مطهر از سال 92 در قزوین مشغول به کار شد و محوریت اصلی دوره‌ی کتب شهید مطهری، شناخت ویژگی‌های برجسته استاد شهید مطهری است که از گزیده ویژگی‌های استاد می‌توان به ایمان و تعبد؛ درعین عقلانیت و بهره جستن از تفکر و اندیشه شجاعت و استقلال فکری در عین علم و ایمان اشاره کرد.

وی افزود: بینش مطهری را می‌توان با اشاره به معنای کلمه بینش که نقشه کلی و برنامه چینش، جمع آوری و اولویت بندی اطلاعات است، بیان کرد که در این دوره‌ها آثار شهید مطهری که سرشار از نکات کلیدی و معرفتی است جمع آوری و اولویت بندی می‌شود.

مسئول برگزاری دوره‌های بینش مطهر در قزوین اذعان کرد: روش‌های جذب نیرو در ابتدا با تبلیغ در نهادهای دولتی و غیردولتی و به‌ صورت تبلیغات در فضای مجازی، چهره به چهره، پوستر، بنر و غرفه است که هم اکنون بیش از 500نفر از این حوزه کسب اندیشه کرده اند.

وی در ادامه گفت: موسسه‌ی «بینش مطهر» در استان قزوین با چهار شعبه در حال برگزاری است که امید است در سال‌های آتی در سایر مناطق نیز برگزار شود همچنین شرکت در جلسات بصورت حضوری با 9استاد و به صورت فشرده در مجازی درحال برگزاری است.

این مسئول ابراز کرد: محتوای دوره «بینش مطهر» در کل دوره تربیت مدرس است که از 4سطح و11مرحله تشکیل شده و هر سطح دارای 2یا3 مرحله است و هر مرحله از سطح، شامل 10الی11جلسه است که در این چهار سطح، چهل کتاب از آثار شهید مطهری (ره)مطالعه و تدریس می‌شود و ترتیب کتاب‌های آثار شهید مطهری در 4سطح و مرحله بندی آن‌ها به صورت سیر مطالعاتی آسان به مشکل و با تناسب موضوعی همراه است.

سبک تدریس به صورت مباحثه است

وی با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئول و استادان «بینش مطهر» عنوان کرد: «من این کار(بینش مطهر) را کار ذی قیمتی می‌دانم، از هر کجا شروع کرده باشید، فکر می‌کنم آینده خوبی خواهد داشت، توصیه می‌کنم کار را جدی بگیرید. »

امینی درباره اهداف بینش مطهری افزود: این موسسه با اهداف ایجاد نظام فکری و بسترسازی اولیه اعتقادی بر مبنای تعالیم الهی و اسلاب ناب محمدی( ص)، بسط و گسترش اندیشه اسلامی، ارائه الگویی از جامعیت تعالیم اسلامی در مواجهه با افراط و تفریط، ارتقاء سطح شناخت و معرفت عمومی جامعه در مواجهه با جریان های نا سالم اجتماعی، سیاسی و تهاجم فرهنگی، ارتقاءسطح ایمان و تعبد جامعه با تبیین عاقلانه و عالمانه مبانی دینی، کادرسازی و نیرو سازی علمی ودینی(ایجاد تحول اعتقادی و مدیریتی در افراد جهت تحقق اهداف بنیادین آموزش و پرورش) اقدام به برگزاری این دوره‌ها کرده است.

وی در ادامه افزود: از دیگر اهداف این موسسه می‌توان به کسب توانمندی لازم جهت مواجهه صحیح علمی با اندیشه‌های معارض و انحرافی، زمینه سازی مناسب برای ورود موثر به مباحث و نظرات دیگر اندیشمندان اسلامی، پاسخگویی به سئوالات و شبهات اعتقادی جامعه و جوانان، اثرگزاری فوری در ارتقاء سطح ایمان، تربیت و رشد اسلامی خانواده بزرگ آموزش و پرورش در تراز اهداف جمهوری اسلامی اشاره‌کرد.

امینی بیان کرد: طرح مطالعاتی شهید مطهری به دلیل گستردگی و تنوع و همچنین سطوح مختلف آثار ایجاد می‌کند که در قالب طرح مطالعاتی تنظیم شده‌ای ارائه می‌گردد تا در چارچوب یک برنامه علمی و با اهداف مشخص، راهکار و اوصول به اهداف مورد نظر ارتقا یابد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه امروز وجود یک گفتمان مشترک علمی، تربیتی بین نهادهای فرهنگی کشور از ضروری ترین نیازهای پایه‌ای کشور است، بینش مطهر درصدد ارائه مجموعه‌ای از اطلاعات ناب اندیشه اسلامی بر اساس نقشه‌ی راهی است که توسط استاد شهید مطهری ترسیم شده است.

ثبت نام تا اول تیرماه ادامه دارد

این مسئول درباره‌ی دلیل مباحثه بودن سبک تدریس تصریح کرد: دلیل انتخاب شیوه مباحثه برای دروس دارای دلایلی مانند تعدد افقها و نگاه‌های مختلف با سلایق گوناگون به یک مسئله که باعث درک عمیق و گسترده تری از مسائل خواهد شد، تسلط نسبی بر مطالب به جهت ارائه آن به دیگران است.

وی اذعان کرد: از دیگر دلایل انتخاب شیوه مباحثه در تدریس دروس می‌توان به تحکیم مطالب و عدم سطحی نگری(ماندگاری و درک عمق مطالب آموخته شده از طریق مباحثه نسبت به مطالعه چندین برابر است) شناسایی است.

مسئول برگزاری دوره بینش مطهر در قزوین درباره‌ی سبک مباحثه‌ی تدریس عنوان کرد: جلسه مباحثه به صورت هفتگی با آمادگی و مطالعه مقرری‌ها که توسط سرگروه و بر اساس جدول زمانبندی معین شده است(جدول مطالعه مقرری توسط دبیرخانه استان ابلاغ می شود) برگزار می‌شود. سرگروه خلاصه‌‌ای از مباحث و نکات کلیدی را ارائه می‌دهند و اندیشه جویان به نوبت دیدگاه خود را مطرح می‌کنند.

وی درباره اهمیت مذاکره علم در روایات گفت: مذاکره علم در احادیث بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، از جمله احدادیث مربوط به مذاکره می‌توان به حدیث ابوذر که پیامبر اکرم (ص) به او نمی‌فرماید درس بخوانید، بلکه می‌فرماید در جایی که بحث علمی می‌شود آنجا بنشینید، که یک ساعت نشستن در جایی که بحث علمی می‌شود، یکی از ثمراتش این است که از دوازده هزار ختم قرآن ثوابش بیشتر است.

امینی عنوان کرد: ثبت نام سومین دوره‌ی تربیت مدرس کشوری با محوریت آثار شهید مطهری آغاز شده و علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به سایت بینش مطهر اطلاعات لازم را کسب و در دوره‌ها ثبت نام کنند.

وی در پایان ابراز کرد: ثبت نام تا یکم تیرماه ادامه دارد و این زمان تمدید نخواهد شد. دوره های جدید نیز از 6 تیر ماه دراستان قزوین آغاز خواهد شد، در صورت به حد نصاب رسیدن، در شهرستان‌های استان برگزار می‌شود، هم استانی‌های محترم می‌توانند برای دریافت راهنمایی درباره ثبت نام در این کلاس‌ها از ساعت 16 الی 18 هر روز با شماره تلفن های 09100912249 و 09014765367 تماس بگیرند.

انتهای پیام/۳۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان