۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین دست‌درازی گرانی‌ها، این‌بار به سفره افطاری مردم/ قیمت‌هایی که یک‌ماهه ۵۰درصد رشد داشتند
کد خبر: ۳۳۵۱۲۸ نویسنده: مطهره میرزائی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۱۴ ساعت: ۱۱:۲۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

دست‌درازی گرانی‌ها، این‌بار به سفره افطاری مردم/ قیمت‌هایی که یک‌ماهه ۵۰درصد رشد داشتند

پیگیری‌های و نظارت مسئولان فقط در حوزه‌های سطح پایین مغازه و فروشگاه‌هاست، اما اگر نظارت در رده‌های بالایی هم شکل می‌گرفت مشکلات گرانی حل می‌شد و شاهد عرضه مواد غذایی با قیمت‌های متفاوت هر فروشگاه نبودیم.

دست‌درازی گرانی‌ها، این‌بار به سفره افطاری مردم/ قیمت‌هایی که یک‌ماهه ۵۰درصد رشد داشتند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛____مطهره میرزائی.

گرانی قیمت‌ها در سایه نظارت ضعیف دستگاه‌های متولی که از سال گذشته سیر صعودی به خود گرفت بازار نابسامانی را برای مردم رقم زده و مشخص نیست قرار است این شرایط چه زمانی رنگ ثبات به خود بگیرد.

در آستانه ماه مبارک رمضان نیز خبر از گرانی اجناسی به گوش می‌رسد که بی ربط به سفره افطاری و سحری روزه داران نیست و باز هم در سایه بی توجهی دولت و مسئولان این بار خرما، لاکچری بودن را تجربه کرد تا سفره ساده مردم از این به بعد رنگ خرما را شاهد نباشد.

یکی از صاحبان خواربارفروشی سطح شهر درباره‌ی افزایش قیمت محصولات غذایی به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ می‌گوید: افزایش قیمت در دو ماه قبل قابل قیاس نیست و افزایش قیمت در برخی اقلام به بیش از ۵۰درصد می‌رسد.

وی می‌افزود: محصولاتی غذایی مانند تن‌ماهی، دلستر، ماکارانی با افزایش قیمت کلان مواجه شده‌است و فروشندگان عمده، ماکارانی را به فروشنده‌ها عرضه نمی‌کنند و در پاسخ به پیگیری‌ها می‌گویند که ماراکانی با افزایش قیمت مواجه شده‌است و قیمت‌های جدید به دست نرسیده‌است که عرضه شود.

این فروشنده‌ی محصولات غذایی اذعان می‌کند: قیمت پیشین ماکارانی 2900تومان به فروشندگان بود که سود آن برای فروشنده 100تومان است.

وی درباره‌ی افزایش قیمت حبوبات ابراز می‌کند: افزایش قیمت به‌قدری زیاد بوده‌است که برنج علی کاظمی کیلویی 22هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت حبوبات حدود 30درصد افزایش یافته‌است و حبوباتی مانند لوبیا از قیمت 8هزار تومان به 10هزار و پانصد رسیده‌است.

خرمای لاکچری!

این خواربار فروش عنوان می‌کند: در پایان سال گذشته شاهد افزایش قیمت شوینده‌ها بودیم، اما بعد از عید افزایش قیمت بسیار چشم‌گیر بود. در اوایل سال جاری سود درنظرگرفته برای فروشندگان 400تومان زیر قیمت بازار بوده‌است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اوضاع آشفته‌ی بازار فروشندگان نمی‌توانند خرید کنند و تنها می‌توانند مایحتاج ضروری را تهیه کنند، همچنین شاهد تفاوت قیمت محصولات هرفروشگاه با فروشگاه دیگر هستیم و قیمت ثابتی وجود ندارد.

این فروشنده‌ی محصولات غذایی بیان می‌کند: برخی از کالا‌ها مانند چای هیچ زمینه‌ی سودی ندارد و وضعیت شکر نیز با بحران مواجه شده‌است و شکر به دست ما نمی‌رسد و قیمت قند هم‌اکنون به 8200 تومان به فروشندگان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به آغاز ماه رمضان تصریح کرد: با توجه به شروع ماه مبارک رمضان از مسئولین انتظار می‌رفت سود برخی اغلام را کم کنند و محصولات را با قیمت‌های متناسب عرضه کنند، اما علاوه بر افزایش قیمت اغلام ضروری، قیمت خرمای درجه یک به حدود 35هزار تومان رسید که با اوضاع فعلی انتظار افزایش قیمت تا 40هزار تومان هم می‌رود.

تورم 30درصدی!

این فروشنده در ادامه می‌گوید: درصد افزایش حقوق با درصد افزایش کالا تطبیق ندارد، دولت عنوان می‌کند که تورم ۱۲درصد است اما با ارزیابی سرانگشتی مشاهده می‌شود که تورم بالای ۳۰درصد است.

وی ادامه می‌دهد: روغن برای فروشندگان هم سهمیه بندی شده‌است قبل از سال جدید به طور کلی عرضه می‌شد، اما در سال جدید روغن جامد به طور کلی عرضه نشده‌ و در صورت عرضه‌ی روغن مایع قیمت روغن ۸۶۰۰تومان شده‌است که سود برای فروشندگان کمتر از ۱۰۰تومان است. مشتریان بسیاری برای دریافت روغن جامد مراجعه کرده‌اند اما به دلیل نبود روغن جامد با دست خالی برگشته‌اند.

این فروشنده‌ی محصولات غذایی با اشاره به شروع فصل گرما عنوان می‌کند: شربت سن‌ایچ ۴هزار تومان افزایش قیمت داشته است، با وجود این افزایش قیمت و سود کم، بسیاری از فروشندگان کار را کنار گذاشته‌اند.

فروشنده‌ی فروشگاه در پایان می‌گوید: پیگیری‌های و نظارت مسئولان فقط در حوزه‌های سطح پایین مغازه و فروشگاه‌هاست، اما اگر نظارت در رده‌های بالایی هم شکل می‌گرفت مشکلات گرانی حل می‌شد و شاهد عرضه مواد غذایی با قیمت‌های متفاوت هر فروشگاه نبودیم.

حرف دل مردم را چه کسی می‌شنود؟

یک سالی است که همه از گرانی‌های افسارگسیخته گلایه‌مندند، امروز شرایط زندگی مردم به گونه ای شده که شاهد افزایش فاصله طبقاتی در زندگی مردم هستیم و عده ای درحال فقیرشدن و عده ای دیگر درحال انباشت ثروت هستند، چه کسی باید پاسخگوی این دردهای مردم باشد؟

کمترین خواسته مردم در این آشفته بازار گرانی کالاها نظارت و ایجاد ثبات در قیمت‌هاست، امروز عموم مردم نمی‌توانند پیش بینی از وضعیت اقتصاد و معیشت خود داشته باشند و این وظیفه مسئولان را در ای شرایط سنگین‌تر می‌کند.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان