۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین قزوین تنها استانی بود که آنفلوانزای طیور در آن مشاهده نشد
کد خبر: ۳۳۴۸۵۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۶ ساعت: ۱۰:۵۶ ↗ لینک کوتاه

طی یکسال گذشته؛

قزوین تنها استانی بود که آنفلوانزای طیور در آن مشاهده نشد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان گفت: قزوین اولین استانی بود که واکسیناسیون طیور علیه آنفلوانزا را از تیرماه سال گذشته آغاز کرد.

قزوین تنها استانی بود که آنفلوانزای طیور در آن مشاهده نشد

دکتر وحید ابراهیم نژاد حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: در راستای سیاست‌های سازمان دامپزشکی کشور و با هدف ارتقاء سطح ایمنی طیور در زمان مواجه با ویروس، پیشگیری و کنترل بیماری و کاهش تلفات و انتشار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در جمعیت طیور صنعتی استان، عملیات واکسیناسیون علیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از ابتدای تیرماه 97 به عنوان اولین استان کشور در گروه های مشخصی از جمعیت طیور هدف شامل مزارع مرغ مادر  تخمگذار صنعتی و پولت تخمگذار آغاز شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی استان قزوین افزود: تا پایان سال 97 بالغ بر 7 میلیون و 900هزار دز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در 36مزرعه صنعتی طیور استان بر اساس دستورالعمل‌های مربوط به هر واکسن در 2 یا 3 نوبت مصرف شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت تراکم مزارع مرغ مادر و تخمگذار در کشور، استان قزوین در گروه 9استان انفجاری کشور به لحاظ وقوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بوده که این موضوع اهمیت انجام واکسیناسیون را برای حفظ جمعیت و صنعت طیور کشور، محافظت از بهداشت عمومی از طریق کاهش سرعت گردش و شیوع بیماری و فراهم کردن امنیت و ایمنی مواد غذایی کشور را دوچندان می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل شرکت‌های سازنده واکسن، برنامه‌های کنترلی قبل و بعد از انجام واکسیناسیون در قالب اخذ نمونه از طیور واجد دریافت واکسن نیز به صورت کامل صورت گرفته و پایش طیور واکسینه شده نیز با اخذ نمونه و انجام آزمایش‌های تشخیص ملکولی در آزمایشگاه مرجع دامپزشکی استان در حال انجام است.

حمیدی در پایان اذعان کرد: با توجه به نقش واکسیناسیون در ارتقاء سطح ایمنی طیور در مقابل عوامل بیماریزا، پوشش حداکثری طیور صنعتی استان با واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کنار رعایت اصول امنیت زیستی توسط مرغداران موجب کاهش چشمگیر وقوع بیماری در مزارع صنعتی استان شده به نحوی که موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد طی یک سال گذشته در استان شناسایی نشده است.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان