۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ۴۷۸کودک مبتلا به تنبلی چشم در قزوین شناسایی شدند
کد خبر: ۳۳۴۷۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۰ ساعت: ۸:۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان در مصاحبه با صبح قزوین:

۴۷۸کودک مبتلا به تنبلی چشم در قزوین شناسایی شدند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به پوشش ۶۷درصدی اجرای طرح غربالگری بینایی در استان گفت:  ۴۷۸ کودک مبتلا به تنبلی چشم در استان شناسایی شدند.

۴۷۸کودک مبتلا به تنبلی چشم در قزوین شناسایی شدند

علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی در قزوین اظهار کرد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی در کودکان 3-6 ساله با هدف کاهش بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلائی زیر 5 سال اجرا می‌شود.

وی افزود: این برنامه در 3 سطح اجرا می‌شود که در سطح اول کودکان از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بينايي توسط مربی مورد معاینه بینائی قرار می‌گیرند و در صورت عدم همکاری یا مشکوک بودن به سطح دوم اپتومتریست ارجاع می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: بعد از مشخص شدن وضعیت کودک پس از معاینه در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی‌تر در سطح سوم به پزشک معرفی می‌شود.

وی عنوان کرد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش بینائی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم، از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وارثی بیان کرد: اين طرح به مدت دو ماه در سال از ابتداي آبان ماه در پايگاه‌هاي معرفي شده از سوي سازمان بهزيستي اجرا شده و در طول سال نيز پایگاه‌های دائمی سنجش بینایی با هدف معاينه كودكان جا مانده از طرح فعال است.

44752 کودک قزوینی سنجش بینایی شدند

وی عنوان کرد: در سال 97 نیز طرح پیش از موعد در روستاهای شهرستان‌های قزوین شامل الموت و طارم و همچنین تاکستان شروع شده و سایر شهرستان‌ها نیز از مهرماه کار در روستا را آغاز کردند.

این مسئول ابراز کرد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی از ابتدای آبان ماه در 92 پایگاه سطح استان توسط  143مربی به وسیله چارت ای و 11 دستگاه غربالگر ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به پوشش 67درصدی اجرای طرح غربالگری بینایی در استان گفت: در استان قزوین 69000 کودک  مشمول اجرای طرح بودند که با پوشش 67درصدی در مجموع 44752 کودک مورد سنجش بینایی قرار گرفتند.

وارثی اضافه کرد: 8 موسسه در سطح استان اجرای طرح را بر عهده داشتند و 21بینایی سنج و یک پزشک نیز در طرح همکاری می‌کردند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: تعداد کودکان مشکوک به تنبلی چشم در استان 3519نفر بوده و در نهایت 478 کودک مبتلا به تنبلی چشم در استان شناسایی شدند.

وی در پایان تصریح کرد: واگذاری طرح به بخش خصوصی، پوشش بالا در روستاها و استفاده از دستگاه غربالگر بینایی از نقاط قوت اجرای این طرح در استان است.

انتهای پیام/7003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان