۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین بی‌توجهی به پیوست‌های محیط‌زیستی در ساخت‌وساخت‌ها عامل وقوع سیل شد
کد خبر: ۳۳۴۷۲۸ نویسنده: حسن پسندیده تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۱۳ ساعت: ۱۰:۲۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان درمصاحبه با صبح قزوین:

بی‌توجهی به پیوست‌های محیط‌زیستی در ساخت‌وساخت‌ها عامل وقوع سیل شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین گفت: اجازه پروژه‌های اجرایی مختلف و توسعه شهری براساس مطالعات مختلف صادر می‌شود، اگر مطالعات کم اهمیت جلوه داده شوند نتایج آن اتفاقاتی مانند سیل خواهد بود.

بی‌توجهی به پیوست‌های محیط‌زیستی در ساخت‌وساخت‌ها عامل وقوع سیل شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ روز طبیعت در تقویم و فرهنگ ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است، مردم تعطیلات نوروز را به دامان طبیعت و گذشت و گذار کنار خانواده و دوستان ختم می‌کنند.

بهار به بارانش شهرت دارد، امسال اما این میهمان به نوعی همه را غافلگیر کرد، هوس هیجان به سرش زده بود، دلگیر بود از برخی اقدامات نابجای مردم یا هر علت دیگری آهسته و پیوسته آمدنش به سرعت تبدیل شد.

بارش‌های امسال روز طبیعت را متفاوت‌تر از سال‌های سابق ساخته و توصیه شده به جای طبیعت تا حد ممکن در منازل بود، اما به هر حال نرفتن به دامان طبیعت از اهمیت روز طبیعت و درواقع از اهمیت توجه به طبیعت نمی‌کاهد و حتی لازم است بیشتر از پیش به فکر دوستی و همراهی با آن باشیم.

انسان‌ها موجودات پیچیده‌ای هستند و همیشه خود را مرکز قدرت می‌دانند و شاید همین طرز تفکر باعث نادیده گرفتن طبیعت و دخل و تصرف در آن شده، این درحالی است که طبیعت نیروی عظیم و گسترده‌ای دارد و از خود دفاع می‌کند، پس باید با آن دوست باشیم، دراصل اگر طبیعت نبود ما هم نبودیم. 

باید زیاده خواهی، یا شاید هم خودخواهی و بی توجهی خود نسبت به طبیعت را کاهش دهیم و دخل و تصرف بی مورد در آن انجام ندهیم، این موضوع اهمیت فراوانی دارد. طبیعت موجود صبوری است، اما تحملش که تاب شود، انتقام که نه، اما خشمگین می‌شود و این خشم به گونه‌های مختلف سرریز می‌شود.

سوپاپ اطمینان ما برای طبیعتی که آن را آزرده خاطر کرده‌ایم، تجدید نظر اساسی و توجه دوباره به آن است که تا طبیعت را دوست و همراه خود در هستی نبینیم تحقق نمی‌یابد. تغییر نوع رفتار با طبیعت درگرو تغییر نگرش ما نسبت به آن است که با آگاهی از جایگاه آن در گذشته، اکنون و آینده بشر امکان پذیر است. 

محیط زیست بستر زندگی تمام زیست‌مندان است

حسن پسندیده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین سخنان خود درباره جایگاه و اهمیت طبیعت را اینگونه آغاز می‌کند: محیط زیست بستر زندگی تمام زیست مندان محسوب می‌شود و تنها منحصر به انسان نیست.

وی ادامه می‌دهد: انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات و موجودی که دارای تفکر و تعقل است باید درنوع استفاده از طبیعت اندیشمندانه عمل کند و بداند که سایر موجودات نیز مانند او به عنوان مخلوقات خدا از حق حیات برخوردارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ابراز می‌کند: قلمرو ما به مراکز شهری، روستایی و حومه آن تعریف شده، اما فراتر از آن برخی مناطق بکر و طبیعتی وجود دارند که حیات وحش محسوب شده و با دارابودن تنوع زیستی محل زندگی گونه‌های جانوری و گیاهی است.

وی اضافه می‌کند: در حیات وحش استان قزوین نیز گونه‌های گیاهخوار و گوشت خواری همچون کله بز، قوچ و میش وحشی، آهو، خرس، پلنگ، گرگ، پرندگان، آبزیان و گیاهان مختلفی وجود دارند که باید حقوق آن‌ها را محترم بشماریم.

این مسئول بیان می‌کند: مردم 13فروردین که باعنوان روز انس با طبیعت نامگذاری شده را درکنار رودها، طبیعت و فضای سبز سپری می‌کنند و از این حیث که طبیعت مُسکنی قوی و آرامش روحی برای خانواده است خود را به طبیعت نزدیک‌تر می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: باید سعی کنیم در این روز که کنار طبیعت هستیم همانطور که حیات وحش با درایت خالق هستی رفتار می‌کند ما نیز اثر زائد و سوء، زباله و پسماند ازخود برجای نگذاریم.

پسندیده عنوان می‌کند: لازم است از آلوده کردن منابع محیط زیست و ورود آلاینده و پسماند به رودها، چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری کنیم، زیرا موجودات زنده در این محیط‌ها از آن‌ها تغذیه می‌کنند و امکان ازبین رفتن گونه‌های جانوری براثر تغذیه موادی که قدرت جذب و دفع آن را ندارند وجود خواهد داشت.

آتش‌های خاموش نشده در تفریگاه بلای جان طبیعت است 
وی با اشاره به آتش افروختن در طبیعت اظهار می‌کند: عموما خانواده‌ها در طبیعت با پیک نیک، ذغال یا شاخ و برگ درختان برای گرمایش و تهیه خوراک استفاده می‌کنند، در این وضعیت باید قبل از ترک محل به طور کامل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اضافه می‌کند: در برخی موارد افراد با این باور که آتش خانوش شده محل را ترک کرده، اما پس از آن شعله‌ها گسترش یافته و منجبر به از بین رفتن قسمت‌هایی از پوشش گیاهی می‌شوند که خود این مورد نیز نتایجی منفی را به دنبال خواهد داشت.

وی اذعان می‌کند: قزوین از لحاظ پوشش گیاهی استانی غنی است، این پوشش‌ها در مناطق مختلف عامل جدی و بازدارنده از ایجاد سیلاب بوده و پایدار کننده بارش‌ها و ریزش‌های جوی هستند.

این مسئول ادامه می‌دهد: با از بین رفتن پوشش گیاهی، حتی با یک بارش امکان سیلاب وجود دارد، در کنار این‌ها آتش‌ها درصورت مهار نشدن خسارات جبران ناپذیر و هزینه‌های سرسام آوری را برای کنترل درگیر می‌کند. 

وی بیان می‌کند: لازم است تمام آحاد جامعه درکنار هم و با مشترکت در راستای حفظ محیط زیست عمل کنند، به همین منظور پیش از پایان سال ستادهای اختصاصی هماهنگ کننده بین ارگان‌ها برگزار می‌شود.

پسندیده ادامه می‌دهد: محور و اولویت‌های ستادهای تشکیل شده فراهم کردن شرایط برای مسافران، گردشگران و طبیعت گردها است تا به خوبی از زیست بوم‌ها به عنوان مکانی ارزنده دیدن کنند.

وی اذعان می‌کند: با هماهنگی‌های انجام شده برای بخشداران و دهیاران دوره‌های آموزشی برگزار شد و درجهت فراهم کردن شرایط مطلوب برای طبیعت‌گردها اطلاع رسانی خوبی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست بیان می‌کند: برای حفظ محیط زیست لازم است مسئولان ذی ربط زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنند، مردم نیز باید به نحو شایسته از محیط زیست استفاده کنند و هر کسی خود را در برابر طبیعت مسئول و یک مامور بداند و نباید در روز طبیعت در طبیعت دخل و تصرف کرد و آهنگ هماهنگ آن را بر هم زنیم.

کم سویی چراغ محیط زیست در پروژه‌های زیرساختی

این مسئول درباره سیل‌های اخیر در مناطق مختلف کشور ابراز می‌کند: باید به این نکته توجه داشت که بارش‌های جوی موهبتی الهی هستند، اما اکنون نقاط مختلف کشور با سیل مواجه شده است که البته نمی‌توان برای تمام آن‌ها از نسخه یکسانی استفاده کرد.

وی ادامه می‌دهد: برای هر کدام از سیل‌ها علت‌های مختلفی قابل ذکر است که از بین بردن جنگل‌ها، رعایت نکردن اصول و معیارهای طبیعت، بهره بردن از ساختار طبیعت برای منافع کوتاه مدت و عدم آینده نگری از جمله آن‌ها هستند.

پسندیده توضیح می‌دهد: وقتی به طبیعت احترام نگذاشته و در آن تغییر ایجاد کنیم، طبیعت حق خود را خواهد گرفت، تبدیل شدن جریان و مسیر طبیعی رودخانه به خیابان در برخی موارد باعث می‌شود با بالا آمدن حجم آب سیل اتفاق بیفتد.

وی بیان می‌کند: در برخی مناطق طرح‌های آبخیزداری خوبی اجرا شده که کاهش صدمات و مهار سیلاب‌ها را به دنبال داشته است.

مدیرکل حفاطت محیط زیست ابراز می‌کند: انتخاب مکان نامناسب برای سکونت‌گاه، راه‌های مواصلاتی و یا خطوط ریلی از جمله موانع تخلیه هرزاب و سیلاب هستند، این‌ها مواردی هستند که زندگی شهری و روستایی را تهدید می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: تصمیمات نادرست در اجرای پروژه‌ها و عدم توجه به محیط زیست دارای نتایج نامطلوبی است، لازم است پروژه‌ها از جنبه‌های مختلف از جنله زیست محیطی ارزیابی و تمام مولفه‌ها بررسی شوند.

لزوم توجه به مطالعات محیط زیست در تصمیمات مسئولین  

این مسئول اظهار می‌کند: اجازه پروژه‌های اجرایی مختلف و توسعه شهری براساس مطالعات مختلف صادر می‌شود، اگر مطالعات کم اهمیت جلوه داده شوند نتایج آن اتفاقاتی مانند سیل خواهد بود.

وی اضافه می‌کند: بروز سیل‌های اخیر زنگ خطری است مبنی بر اینکه نمی‌توان معیارهای حیاتی محیط زیست را نادیده گرفت.

پسندیده تاکید می‌کند: محیط زیست موضوعی مختص به سازمان و دستگاهی خاص نیست و همه باید نسبت به آن مسئولانه برخورد کنند، درواقع پایین بودن معلومات محیط زیستی اقدامات اشتباهی را به دنبال داشته است.

وی در پایان می‌گوید: خطا کافی است، لازم است تصمیمات با درنظر گفتن محیط زیست صورت گیرد، البته در قزوین نیز باید در توسعه‌های آتی به این نکته توجه شده و پیشگرانه عمل شود.

انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان