۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین روستایی با دهیار زن که نام کوچه‌هایش هم زنانه است+تصاویر
کد خبر: ۳۳۴۶۶۹ نویسنده: فرحناز حسین‌پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۶ ساعت: ۱۴:۳۳ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از روستای «میلک»؛

روستایی با دهیار زن که نام کوچه‌هایش هم زنانه است+تصاویر

در این روستا اولین چیزی که نظرتان را به خود جلب می‌کند نام کوچه‌‌هاست. گلبوته، گل‌جهان، گل مستان، بنفشه از نام‌های زنانه‌ای است که بر روی کوچه‌های این روستا نقش بسته است.

روستایی با دهیار زن که نام کوچه‌هایش هم زنانه است+تصاویر

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ میلک(Milak) نام روستایی زیبا از روستاهای الموت غربی است که در بخش شمال شهرستان قزوین قرار دارد.

روستایی با دهیار زن که نام کوچه‌هایش هم زنانه است. در این روستا اولین چیزی که نظرتان را به خود جلب می‌کند نام کوچه‌‌هاست. گلبوته، گل‌جهان، گل مستان، بنفشه از نام‌های زنانه‌ای است که بر روی کوچه‌های این روستا نقش بسته است.
 
فرحناز حسین‌پور، دهیار روستای میلک از بانوان خوش ذوق و خلاق الموتی است که در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین عشق و علاقه وافر به روستا و اهالی خونگرمش را مهمترین دلیل خود برای پذیرش این مسئولیت عنوان کرده و در ادامه می‌گوید: انجام هر کاری هرچند کوچک در راستای خدمت رسانی به مردم روستایم برایم لذت بخش است و لذت دیدن لبخند رضایت بر چهره اهالی را با هیچ چیزی در دنیا عوض نمی‌کنم.
 
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این روستا بیان می‌کند: نصب گاردیل برای تامین امنیت مردم روستا نخستین اقدام پس از پذیرش مسئولیت دهیاری بود که با این کار به لطف خدا بحث امنیت جاده تا حدودی برطرف شد.
 
دهیار روستای میلک ادامه می‌دهد: مراسم نوروزخوانی از آداب و رسوم گذشته روستا بود که به پیشنهاد شورای روستا تلاش کردیم تا این رسم را احیاء کنیم که خوشبختانه در سال ۹۷ اجرا و با استقبال اهالی روبرو شد.
 
 
وی با اشاره به واکنش مردم روستا در مورد نامگذاری کوچه‌های روستا با اسامی زنانه عنوان می‌کند: اهالی روستا وقتی دیدند که کوچه‌یشان به اسم مادر و یا مادربزرگشان نامگذاری شده واقعا خوشحال شده و تشکر می‌کردند؛ چراکه این کار موجب ماندگاری نام مادر و یا مادر بزرگشان شده بود.
 
حسین‌پور ادامه می‌دهد: خوشحالی مردم باعث شد که با تلاش و عشق بیشتر در خدمت این قشر زحمتکش بوده و سختی کار را فراموش کنم.
 
 
دهیار روستای میلک عنوان می‌کند: یکی از دوستانم که به روستای میلک آمده بود با دیدن اسامی زنانه کوچه‌ها متعجب شده، دلیلش را از من سوال کرد که به او گفتم زنان روستا سالیان سال پا به پای مردان خویش در کوچه پس کوچه‌های سنگی روستا با مشقت زندگی کرده و برای راحتی اعضای خانواده‌یشان تلاش کردند اما هیچ وقت دیده نشدند حتی نام خیلی از آنها هم از یادها رفته است لذا با نامگذاری کوچه‌ها با اسامی زنان روستا سعی کردیم تا قدردان گوشه‌ای از زحمات آنها باشیم.
 
وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی انجام شده می‌گوید: در جشنواره فرهنگی و هنری روستا تمام تلاشم را کردم تا روستای میلک هم سهمی در این جشنواره داشته باشد.
 
 
دهیار روستای میلک تصریح می‌کند: هدفم این بود که اسم روستای دورافتاده میلک به گوش مسئولین منطقه برسد و به لطف خدا آثاری که از هنرمندان روستا به این جشنواره ارائه شده توانست حائز رتبه برتر شود همچنین دو نفر از بانوان روستا برنده این جشنواره استانی شده و من هم به عنوان دهیار برتر این جشنواره انتخاب شدم.
 
حسین‌پور که بزرگترین آرزویش معرفی ظرفیت‌های روستای میلک به کل کشور و ورود گردشگران از مناطق دور و نزدیک به روستای محل زادگاهش است، می‌گوید: البته با تاسیس موزه مردمی آموتخانه (جای آموختن) توسط آقای یوسف علیخانی نویسنده معروف، گردشگران زیادی به روستای میلک می‌آیند.
 
وی اضافه می‌کند: از همه مردم فرهنگ دوست کشورم دعوت می‌کنم به روستای ما تشریف بیاورند مخصوصا در زمان برداشت محصول، فندق و زغال آخته که از محصولات اصلی روستای میلک است.
 
وی در ادامه با اشاره به جاذبه‌های گردشگری روستای میلک بیان می‌کند: آموتخانه روستای میلک پذیرای گردشگران زیادی از ایران و کشورهای خارجی است در واقع تاسیس این مکان باعث شده تا از تمامی شهرهای کشور و حتی بسیاری از توریست‌های خارجی از کشورهای آلمان، فرانسه، استرالیا و هلند به این روستا آمده و ضمن استفاده از طبیعت زیبای روستا از آموتخانه میلک هم بازدید کنند.
 
 
حسین‌پور با اشاره به مشکلات روستای میلک می‌گوید: یکی از بزرگترین مشکلی که در روستای میلک، روستاییان با آن مواجه هستند کمبود آب شرب و آب کشاورزی است که چندین سال پیش با انجام رایزنی‌ قرار شد که از روستای ویار که چشمه بزرگی دارد و روستاهای زیادی از آب آن بهره می‌برند به روستای ما آبرسانی کنند که متاسفانه به دلیل کم توجهی برخی از مسئولان ما از این نعمت الهی بی‌بهره مانده‌ایم و از آب کشاورزی برای آب شرب استفاده می‌کنیم.
 
وی اضافه می‌کند: آب کشاورزی روستای ما کم است که از این آب هم برای مصرف خانوار و هم کشاورزی استفاده می‌کنیم، که طی نظر شورای اسلامی روستا و کارشناس‌هایی که از محل دیدن کردند بهترین راهکار زدن سد برای ذخیره همین آب کشاورزی است.
 
دهیار روستای میلک عنوان می‌کند: اما همین امر نیز با سنگ‌اندازی‌های مسئولین جهاد کشاورزی و ندادن مجوز باعث شده که هفت ماه از سال یعنی از مهر ماه تا فروردین ماه آب همین چشمه هدر رفته و مردم روستا از خرداد ماه با کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی روبرو باشند.
 
 
وی با اشاره به راهکار کاهش مهاجرت روستاییان به شهر می‌گوید: راهکار فراوانی برای این امر وجود دارد اما همه اقدامات منوط به داشتن آب در روستا است چراکه این روستا دارای پتانسیل بالایی در حوزه‌های مختلف است همچنین سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در زمینه‌های کشاورزی، دامداری و زنبورداری و موارد مشابه دیگر دیده‌ایم ولی چون آب مورد نیاز کم است نمی‌توان زیاد روی این موضوعات متمرکز شد.
 
دهیار روستای میلک با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی تصریح می‌کند: بازسازی استخر برای پرورش ماهی در بالای روستا که به همت شورای اسلامی روستا در حال انجام است بستر مناسبی برای اشتغالزایی چندین نفر را فراهم می‌کند، همچنین بانوان هنرمند روستا با بافت جوراب و دستکش و لباس‌های سنتی و عرضه آن در بازارهای کشور برای بهبود اقتصاد خانواده تلاش می‌کنند.
 
وی در پایان می‌گوید: روستای میلک از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و اهالی روستا نیز از بهترین مردمان به لحاظ فرهنگی، مذهبی و همکاری در آبادانی روستا هستند لذا از مسئولین خواهشمندیم توجه بیشتری نسبت به این روستا داشته باشند.
انتهای پیام/7003
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان