۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین مسافر شگفت‌انگیزی که حیات را به ارمغان آورد
کد خبر: ۳۳۴۶۳۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲ ساعت: ۱۶:۳ ↗ لینک کوتاه

نیم نگاهی به تاریخچه و اهمیت آب؛

مسافر شگفت‌انگیزی که حیات را به ارمغان آورد

هر سال میزانی از دشت قزوین فرونشست دارد، اما برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی این پدیده را سرعت می‌بخشد و عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

مسافر شگفت‌انگیزی که حیات را به ارمغان آورد

به گزارش صبح قزوین؛_____ طاهره سادات موسوی.

آب، عنصری است که از پهنه فضا و با شهاب سنگ‌ها به زمین مسافرت کرد تا حیات را برای برای این توپ گرد آبی شگفت انگیز به ارمغان آورد؛ به آن بی مهری نکنیم، چراکه همین عنصر بود که ما را شگفت انگیز و منحصر به فرد کرد.

آب مهم‌ترین عنصر حیات است و بدون آن حیات شکل نمی‌گرفت، پیش از پرداختن به اهمیت جایگاه این عنصر اساسی، آگاهی نسبت به تاریخچه پیدایش آن جالب است.

ابتدا زمین فاقد آب بود، پس از شکل گرفتن سیاره زمین به دنبال طوفان کیهانی مواد معدنی تامین شده بود، اما هنوز آبی وجود نداشت، این عنصر به طرز شگفت انگیزی در طول ۱۰۰میلیون سال براثر برخورد سیارک‌های یخی و شهاب سنگ‌ها به زمین منتقل شد.

قرار داشتن زمین در نقطه طلایی باعث حفظ آب در سیاره شد، درواقع اگر فاصله مناسب از خورشید نبود آب‌های منتقل شده به زمین به طور کامل تبخیر و یا منجمد می‌شد، همان سرنوشتی که برای مریخ و زهره رخ داد.

آب، تهدیدی برای آینده ایران

به هر حال آب، به طور شگفت انگیزی به سیاره ما وارد شده از نقشی بسیار اساسی در حیات برخوردار بوده و نقش‌های مختلفی را ایفا می‌کند، تولید و حفظ تعادل میزان اکسیژن در جو، تولید انرژی، رشد، شکل گیری گونه‌های پیشرفته از حیات، همه و همه بدون آب غیرممکن بود.

باتوجه به اهمیت آب در ابعاد مختلف زندگی، ۲۲مارس مصادف با دوم فروردین ماه از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی آب نام‌گذاری شده‌ و هر سال با شعاری خاص معرفی می‌شود.

روز جهانی آب اولین بار در سال ۱۹۹۲میلادی، در کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در شهر ریودوژانیرو مطرح شد.

"آب برای همه" شعاریست که امسال برای روز جهانی آب انتخاب شده، این شعار منطبق بر دستور کار 2030 برای توسعه پایدار بوده و نشان دهنده این موضوع است که همگام با پیشرفت توسعه پایدار هر فردی باید از آن سود ببرد.

با توجه به محدود بودن آب، به عنوان منبع انرژی، می‌توان گفت این مایع از اهمیتی استراتژیک نیز برخوردار است، تنها میزان محدودی از آب‌های کره زمین شیرین و قابل شرب است، بخش عمده‌ای از این منابع نیز در یخچال‌ها محصور شده‌اند، در سال‌های اخیر آب‌های زیرزمینی نیز به طور چشمگیری کاهش یافته است.

بحران آب‌ بحرانی فراملی بوده و تمام جهان را شامل می‌شود، بنابراین استفاده مناسب از آن، سازگاری با منابع آبی موجود و انتقال آن به نسل‌های بعدی دغدغه‌ای جهانی است.

در برخی کشورها، سبک زندگی به گونه‌ای تنظیم شده که با به حفظ آب کمک کند، ساخت خانه‌های سازگار با طبیعت و ذخیره سازی صحیح آب از جمله این اقدامات است، ایران، کشوری است که در حوزه آب با مشکل جدی مواجه است و زنگ خطر آب نیز به صدا درآمده، باوجود این تاکنون بحران آب آنطور که باید و شاید جدی گرفته نشده است.

البته در سال‌های اخیر کمپین‌هایی برای آگاه سازی مردم نسبت به اهمیت موضوع و استفاده صحیح شکل گرفته، برگزاری کنفرانس‌هایی با محوریت آب و تبلیغات نیز وحود دارد، اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست.

دشت قزوین درحال فرونشست

تغییر نوع نگاه عموم مردم به حفظ این مایع حیاتی ضروری است، فرهنگ صرفه جویی در آب، صرفا به استفاده بهینه از خود آب محدود نمی‌شود و بهره برداری صحیح از مواردی که به نوعی به آب وابسته هستند را نیز شامل می‌شود.

توجه به مواردی همچون کاغذ، برق، گرما و محیط زیست نیز بهره برداری صحیح از آب را شامل می‌شود، دشت قزوین از مکان‌هایی در کشور است که آب در آن از نقشی اساسی برخوردار است و آب‌های زیرزمینی در آن دارای اهمیت است، اما منابع زیرزمینی آب نیز دارای محدویت است، برداشت‌های بی رویه از این منابع، کاهش سطح آب و در نتیجه فرونشست را به دنبال داشته است.

هر سال میزانی از دشت قزوین فرونشست دارد، اما برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی این پدیده را سرعت می‌بخشد و عواقبی را به دنبال خواهد داشت.

البته ارگان‌های مربوطه در استان قزوین، برای کاهش بهره برداری از آب و استفاده بهینه بویژه در بخش کشاورزی، تدابیری را اندیشیده‌ که نتایج مثبتی را به دنبال داشته، باوجود این هنوز هم برداشت‌های غیرمجاز وجود دارد.

اما نکته‌ای مهم‌تر وجود دارد؛ کنترل برداشت‌ها و تصحیح شیوه آبیاری در بخش کشاورزی تنها بخشی از بحران آب را شامل می‌شود، بخش عمده بحران آب به ستفاده صحیح توسط تک تک افراد باز می‌گردد.

شعار امسال #آب_برای_همه تعریف شده، آب حق تمام افراد با هر نژاد و در هر مکانی است، بنابراین تصحیح فرهنگ استفاده از آب و موارد وابسته به آب از اهمیت بالایی برخورار است. باید فرهنگ سازی‌های لازم صورت گیرد تا آب، عنصری که از راه دور و در نتیجه برخورد به این سیاره رسیده به شیوه صحیح استفاده شده و به نسل‌های آینده منتقل شود.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان