۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اعتکاف" در قزوین پیشینه ۴۰۰ساله دارد/ اعتکافی که با مسائل روز جامعه نسبتی ندارد کلیسانشینی است
کد خبر: ۳۳۴۶۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱/۱ ساعت: ۹:۴۲ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

اعتکاف" در قزوین پیشینه ۴۰۰ساله دارد/ اعتکافی که با مسائل روز جامعه نسبتی ندارد کلیسانشینی است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: اگر اعتکاف‌ها با فضا و اتفاقات روز جامعه گره نخورد اعتکاف نیست بلکه کلیسانشینی است، برای داشتن زندگی قرآنی یعنی در هر فضایی چه اعتکاف و چه نماز و چه حضور در مراسم مذهبی باید با مسائل روز دنیا گره بخوریم.

اعتکاف" در قزوین پیشینه ۴۰۰ساله دارد/ اعتکافی که با مسائل روز جامعه نسبتی ندارد کلیسانشینی است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جمع معتکفین در مسجدالنبی با تبریک میلاد امیرمومنان(ع) اظهار کرد: ماه‌های رجب و شعبان و رمضان بهار معنویت است و ایام اعتکاف زمینه ای است که با حضور شما عزیزان، خدای متعال جامعه ما را مورد لطف و عنایت خود قرار دهد و امیدواری در بین مردم گسترش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه حضور معتکفین در مساجد عامل لطف و غفران و وجو۸ برکات برای عموم مردم است، افزود: در قرآن کریم می‌خوانیم اگر مردم ما اهل ایمان شوند خداوند برکات خود را از آسمان و زمین بر آنها نازل خواهد کرد.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه "اعتکاف" یک عبادت ریشه‌دار است، اذعان کرد: در گذشته اعتکاف به صورت خیلی محدود در برخی از شهرهای کشور برگزار می‌شد، اما شهر قزوین پیشینه گسترده ای در برگزاری اعتکاف دارد و این پیشینه به 400سال می‌رسد.

 


نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز کرد: براساس آیاتی که در قرآن کریم آمده است می‌بینیم که اعتکاف به زمان حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) که پیش از دوران یهود و مسیحیت بودند، برمی‌گردد، حتی حضرت مریم(س) نیز مدت زیادی معتکف بوده و خدا را عبادت می‌کرده است.

وی با گلایه از اینکه عده‌ای مطرح می‌کنند ما خودی و غیرخودی نداریم، گفت: قرآن می‌گوید دشمن باید از شما درشتی و سرسختی ببیند نباید مهربانی و عطوفت ببیند، این آیات قرآن به ما رفتار با غیرخودی که دشمنان اسلام هستند را آموزش می‌دهد.

عابدینی عنوان کرد: زندگی ما باید براساس قرآن و عمل به پیام‌ها و دستورات آن شکل بگیرد نه اینکه خود را به یک جناح خاص بفروشیم و فکر و ذهن و عملکرد ما را نگاه این احزاب و جریان‌ها شکل بدهد.

امام جمعه قزوین ابراز کرد: اگر ما خودی و غیرخودی نداشتیم قرآن به مومنان دستور نمی‌داد که با دشمنان خود و دوستان خود چگونه رفتار کنید، خداوند صف‌ها و مرزبندی با دشمنان خود را مشخص کرده است و این تاکید خداست که شیطان و دشمنان اسلام هیچ غلطی نمی‌توانند کنند.



وی ابراز کرد: اگر اعتکاف‌ها با فضا و اتفاقات روز جامعه گره نخورد اعتکاف نیست بلکه کلیسانشینی است، برای داشتن زندگی قرآنی یعنی در هر فضایی چه اعتکاف و چه نماز و چه حضور در مراسم مذهبی باید با مسائل روز دنیا گره بخوریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: حضور در اعتکاف و فقط بیان ذکر و دعا و نماز بدون اینکه به کلام ولایت گوش بسپاریم فایده ای ندارد، یک معتکف حقیقی باید گوش به فرمان و کلام رهبر خود بسپارد.

عابدینی تصریح کرد: یک معتکف نمی‌تواند نسبت به کشتار و ظلم به مظلومان جهان بی تفاوت بماند، اعتکاف جزو جامع‌ترین عبادات است و بسیار شباهت به حج تمتع دارد که پس از اتمام مدت عبادت باید ارتباط معتکفین با خدا از طریق ذکر ادامه پیدا کند.

وی در پایان اذعان کرد: مهمترین محصول حج که نورانیت برای حاجی به دنبال دارد تقوا و ذکر است، در اعتکاف نیز ما به دنبال تقوا و ذکر هستیم، همچنین این دو محصول دو اصل مهم نمازجمعه نیز است.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان