۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین پیروزی دیپلماتیک!
کد خبر: ۳۳۴۶۰۱ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ ساعت: ۸:۲۵ ↗ لینک کوتاه

دستاوردهای یک سفر پراقتدار؛

پیروزی دیپلماتیک!

مهمترین دستاورد این دیدار را می‌توان «بررسی چالش‌های منطقه ای» و «نقش امریکا در معادلات منطقه خاورمیانه» و «کنترل تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده علیه دوکشور مسلمان ایران و عراق» عنوان کرد.

پیروزی دیپلماتیک!
صبح قزوین ؛_____ محمدرضا ذاکر.

سفر سه روزه حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران به عراق و دستاوردهای کم نظیر این رویداد، بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های خارجی و منطقه‌ای داشته است.

عراق مرز مشترکی به طول نزدیک به ۱۴۵۰کیلومتر با ایران دارد و برای همه چیز از برق و انرژی تا کمک نظامی در جنگ ضد تروریست‌های تکفیری داعش، به همسایه‌ی شرقی خود متکی است.

جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه گذشته ارتباط راهبردی بسیاری با عراق داشته است، این روابط از تشکیل گروه‌های نظامی مخالف در رویارویی با نظام سابق عراق آغاز شد و نیز در زمان اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه بغداد، موضع خوب و بخشنده‌ ای از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اعمال شد تا جاییکه عملاً به درگاه تجاری عبور بغداد از تحریم‌ها بدل شده و رتبه دوم صادرات کالا به عراق را بدست آوردیم.

اینک روحانی، پس از شش سال و در نخستین سفر سیاسی خود به عراق در قامت رییس جمهوری اسلامی ایران، حامل پرونده‌های زیادی از جمله اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و منطقه ای، از تاکید بر افزایش صادرات غیر نفتی به عراق تا رایزنی برای حذف روادید بین دو کشور بوده است.

اما مهمترین دستاورد این دیدار را می‌توان «بررسی چالش‌های منطقه ای» و «نقش امریکا در معادلات منطقه خاورمیانه» و «کنترل تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده علیه دوکشور مسلمان ایران و عراق» عنوان کرد.

آمریکا در ماه‌های گذشته فشار بسیار زیادی به بغداد وارد آورده است تا تحریم‌های مدنظر او علیه ایران را اجرایی کند، اما عراق با اعمال تحریم علیه ایران مخالفت کرده است که این اقدام شایسته دولت عراق تقدیر و تشکر رسمی وزیر امورخارجه کشورمان را به‌دنبال داشت.

از سویی دیگر مواضع صریح و شفاف رئیس جمهور کشورمان پیش از ورود به بغداد مبنی بر«موضع برادرانه ایران در مقابل عراق» و « تفاوت روابط ایران با عراق با روابط این کشور با اشغالگرانی همچون آمریکا» و تاکید بر اینکه کشور عراق را کشور مهم اسلامی و عربی در منطقه می‌دانیم و عراق می‌تواند نقش مهمی را در امنیت منطقه و روابط بین کشورهای منطقه ایفا نماید و اراده تمامی ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و استحکام هرچه بیشتر روابط با عراق است، جان تازه ای در کالبد سیاسی روابط دو کشور دمید.

رییس جمهوری کشورمان در جریان سفر سه روزه خود، ضمن استقبال رسمی از سوی مقامات عالی رتبه عراقی، با همتای عراقی خود دیدار کرد و به طرح موضوعات اقتصادی و دورزدن تحریم‌ها پرداخت، به اماکن مذهبی رفت و با مرجعیت شیعه و رهبران اقوام مختلف عراق دیدار داشت.

این در حالی بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس از ۱۶سال حضور نظامی ناموفق در عراق، در سفر دسامبر ۲۰۱۸ خود به این کشور به دلیل حواشی سفری غیررسمی و خلاف عُرف، خشم دیپلماتیک ایجاد کرد و تنها در یک پایگاه نظامی آمریکایی در عراق برای نیروهایش سخنرانی کرد و حتی با یک مقام عراقی هم دیدار نداشت!

حال در شرایطی که جبهه استکبار هنوز در شوک سفر بشاراسد رییس جمهوری سوریه به تهران بسر می‌برد، سفر رییس جمهور ایران به عراق پازل دشمن را بهم ریخته است و معادلات آمریکایی‌ها در منطقه را دچار چالش جدی ساخته است.

اکنون این عراق است که می‌بایست تحت فشارهای سنگین واشنگتن، میان ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند که به نظر می‌آید جمهوری اسلامی ایران، پیروز این معادله سخت شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان