۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین حکایت هجوم فرهنگ غربی در حلقوم بازار قزوین
کد خبر: ۳۳۴۵۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ ساعت: ۱۶:۱۴ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از مانتوهایی که با دکمه بیگانه‌اند!

حکایت هجوم فرهنگ غربی در حلقوم بازار قزوین

بسیاری از بانوان مانتویی هم مدل‌هایی را می‌پسندند که حالت خودنمایی و بدحجابی را نداشته باشد و مشتریان پروپاقرص مدهای ایرانی اسلامی هستند.

حکایت هجوم فرهنگ غربی در حلقوم بازار قزوین
به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین ؛ در روزهای پایانی سال و همزمان با بالا گرفتن تب خرید انواع اقلام و کالاها در این میان بازار لباس و پوشاک هم خالی از لطف نمانده و از پیرو جوان تا مرد و زن حتی به اندازه یک خرید جزئی مسیرشان از این بازار می‌گذرد.

از نحوه قیمت گذاری‌ها که همچون آش شعله قلم کار هر لحظه و هر ثانیه رنگی به خود می‌گیرند، بگذریم به ظاهر و مدل لباس‌ها می‌رسیم که گاهی حتی مشتری از خرید آن منصرف می‌شود.

جولان مدهای غربی و حتی بدون اصالت و ناهماهنگی مدل‌ها با فرهنگ ایران اسلامی مردم ایران در میان لباس‎‌های زنانه و مردانه فرقی نمی‌کند و در همه جا می‌توان این سبک‌ها را به فراوانی دید.

البته نمی‌توان گفت که ارائه این مدل‌ها و پوشاک غربی مختص این ایام است و به تازگی اتفاق نیفتاده چراکه رسوخ فرهنگ بیگانه در پوشش و ظاهر افراد به مرور و به صورت نرم در طول سال‌های اخیر و به مدد ابزارهای رسانه‌ای همچون ماهواره و فضای مجازی شکل گرفته است.

همه بر این مسئله واقف هستند که هدف از پوشش و لباس چه برای زن و چه مرد علاوه بر پوشاندن اندام نیز نشان دهنده فرهنگ و شخصیت افراد است و این پوشش در جامعه باید به گونه‌ای باشد که بدن انسان به ویژه بانوان را از دیدگان نامحرمان حفظ کند.

دین اسلام پوشش چادر را به عنوان حجاب کامل برای بانوان توصیه کرده است و بسیاری از زنان این پوشش را برای خود برمی‌گزینند و برخی هم مانتو را انتخاب می‌کنند که در طرح‌ها و سبک‌های مختلف وجود دارد.

بسیاری از بانوان مانتویی هم مدل‌هایی را می‌پسندند که حالت خودنمایی و بدحجابی را نداشته باشد و مشتریان پروپاقرص مدهای ایرانی اسلامی هستند؛ اما اخیرا با تغییر رویه طراحان مانتو و لباس نیز این نوع مدل‌ها به گونه‌ای نایاب و یا کم یاب تبدیل شده است.

متاسفانه با تبلیغات گسترده مدل‌های غربی و آن ور آبی، در مدت زمان کوتاهی همین مدها از زیر چرخ ده‌ها تولیدی مانتو بیرون آمده و ویترین‌ مغازه‌ها را پر کرده است و یا گاهی هم از روزنه‌ای به نام “قاچاق” وارد کشور می‌شود و در هر فروشگاه لباس و مغازه‌ای قابل تهیه است.

باوجود اینکه بسیاری از بانوان و دختران جوان تمایلی به استفاده از مدهای غربی و مدل‌هایی که مغایر با فرهنگ دینی و اسلامی ندارند اما شرایط به گونه‌ای شده که حتی اگر هم نخواهند این سبک مانتوها را خریداری کنند به دلیل نبود مدل‌های ساده و سبک‌های متناسب با سلایق آن‌ها از روی ناچاری مجبور به تهیه همین‌ مانتوها هستند.

ایام پایانی سال که رونق خرید لباس و پوشاک بیشتر از هر ایام دیگر است را فرصتی دانستیم تا سری به بازار مانتو بزنیم و از وضعیت مدل‌ها و نظرات مردم مطلع شویم.

طرح‌های داخلی را پیدا نمی‌کنیم
خانمی جوان اظهارکرد: بازار و مغازه‌های عرضه کننده مانتو مملو از انواع مدل‌های غربی هستند، وقتی وارد مغازه مانتوفروشی می‌شویم با انواع مدل‌ها و ترکیب رنگ‌‌ها مواجه می‌شویم اما اکثر این مانتوها کوتاه، تنگ یا به صورت سارافون هستند.

وی افزود: اگر به دنبال مانتویی باشیم که بتوانیم به راحتی آن را در محل کار و مناسبت‌ها بپوشیم، بعد از کلی جست‌و‌جو در سطح شهر و بازار و مغازه‌ها اگر خوش‌شانس باشیم می‌‌توانیم مانتوی موردنظر را پیدا کنیم و در غیر این صورت یا باید از بین مانتوهای موجود در بازار خریداری کنیم یا اینکه مانتوی موردنظر خود را بدوزیم.

دختر جوانی بااشاره به پوشش خود گفت: درست است که من از چادر استفاده نمی‌کنم اما مانتوهای بدن نما و بدون دکمه را هم نمی‌پسندم و چند وقتی است که دنبال مانتویی خوب و پوشیده می‌گردم اما متاسفانه پیدا نکرده‌ام.

این شهروند قزوینی ادامه داد: قزوین شهر بزرگی نیست و تقریبا مراکز فروش مانتو در آن هم مشخص است که می‌توان در عرض یک روز هم همه آن‌ها را گشت اما اکثر این مانتوفروشی‌ها از مدل‌های یکسانی تقلید می‌کنند و یا اگر هم مدهای ساده‌ای دارند، به قدری قدیمی است و ظاهری نازیبا دارد که از خرید آن منصرف می‌شویم.

قیمت‌ها نجومی است
خانم دیگر که در خیابان خیام قزوین در حال نگاه کردن به ویترین مانتوفروشی‌ها بود با گلایه از بالا بودن قیمت‌ها گفت: متاسفانه قیمت مانتوها خیلی بالاست و بانوان ما قدرت خرید مانتو پوشیده ندارند و مجبور هستند از مدل مانتوهای باز و بدون دکمه، کوتاه و نازک و اندام نما که موجود در بازار و مغازه‌ها است استقبال کنند و این مدل‌ها تناسبی با حجاب و عفاف هم ندارند.

وی ادامه داد: امسال شاهد افزایش قیمت در همه کالاها و همین طور مانتو بوده‌ایم و متاسفانه مسئولین نظارت مناسبی هم ندارند و واقعا نمی‌دانیم که علت گرانی چیست؟ امروز چند مانتوی مناسب و به اصطلاح پوشیده را قیمت کردم که بالای ۴۰۰هزار تومان است! در حالی که این قیمت تناسبی با جنس پارچه هم ندارد.

کمی آن طرف‌تر یک زوج جوانی که به تازگی عقد کرده و دوران نامزدی را می‌گذراندند در حال انتخاب مدل مانتو بودند که خانم جوان در پاسخ به سوال ما که آیا از مدل‌ها راضی هستید؟ بیان کرد: با همسرم چند روزی است که برای خرید عید به بازار مراجعه می‌کنیم و هنوز موفق به خرید مانتو نشده‌ام.

وی افزود: قیمت‌ها وحشتناک بالاست و باتوجه به وضعیت اقتصادی که قرار داریم من چطور می‌توانم ۳۰۰هزارتومان بابت مانتویی بدهم که نه دکمه دارد و نه طرحی درست، واقعا این انصاف نیست و من هم راضی نیستم که همسرم را در ابتدای زندگی تحت فشار قرار دهم چراکه ما حتی به سختی از پس هزینه‌های یک عقد ساده برآمده‌ایم.

این شهروند قزوینی ادامه داد: با دیدن این مدل‌های نامناسب از خرید منصرف شدم و تصمیم گرفتم که پارچه خریداری کنم و مانتو مورد نظر را بدوزم که آن هم با توجه به افزایش قیمت پارچه و دست مزد بسیار گران تمام می‌شود.

فروشندگان می‌گویند خودتان دکمه بدوزید!
وی یادآور شد: وقتی از سبک مانتوها و نداشتن دکمه در اکثر آن‌ها انتقاد می‌کنیم فروشندگان در کمال ناباوری پاسخ می‌دهند که خودتان دکمه بدوزید!

خانم میانسالی که با سه دختر خود در بازار در حال دیدن مانتو برای سال نو بودند ابراز کرد: امسال مانتوها خیلی گران هستند، من به همراه دخترانم در بازار جستجو می‌کنیم تا بتوانیم مانتویی با قیمت مناسب پیدا کنیم، اگر من بخواهم برای هر کدوم از دخترانم مانتویی با قیمت‌های بالا تهیه کنم با این اوضاع اقتصادی و با حقوق کارگری به کدام یک از مایحتاج زندگیم برسم .

وی ادامه داد: در شب عید همه پدر و مادرها دوست دارند که دل فرزندانشان را شاد کنند اما من اگر بخواهم برای خودم و هر سه دخترم مانتو بخرم باید بیش از یک میلیون تومان هزینه کنم در حالی که مانتوها هم شکیل و زیبا نیستند و وقتی هم که به فروشنده‌ها اعتراض می‌کنیم می‌گویند؛ “مد است دیگر”.

تصمیم گرفتیم این بار به سراغ فروشندگان و عرضه کنندگان مانتو برویم و حرف‌های آن‌ها را بشنویم؛

کسب و کار بازار لباس کساد است
مرد جوانی که در مغازه خود در حال چیدن مانتوهای جدید بود، گفت: ما مدل‌های مانتو را از تهران وارد می‌کنیم و اکثر این مدل‌ها و رنگ‌های سال که می‌بینید از طریق اینترنت و شبکه‌های مجازی سرچشمه می‌گیرد، درواقع کپی برداری از مدل‌های خارجی است که عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه این گرانی‌ها در کسب و کار ماهم اختلال ایجاد کرده است و مردم توان خرید ندارند؛ البته همین مدل‌های امروزی هم مشتری خودش را دارد و از طرفی عده‌ای هم به دلیل چشم و هم چشمی و عقب نماندن از قافله اقدام به خرید مد سال می‌کنند .

چند قدم آن طرف‌تر در یکی از فروشگاه‌های عرضه مانتو، خانم فروشنده ابراز کرد: درست است که این مدل‌ها را بسیاری از بانوان نمی‌پسندند اما عده‌ای هم هستند که فقط بنا به این که مد روز است از ما تقاضا می‌کنند و انتظار دارند که این مدل‌ها را عرضه کنیم.

وی افزود: اما به طور کلی اکثر مردم برای خرید مانتو می‌آیند و قیمت‌ها و مدل‌ها را که می‌بینند از خرید صرف نظر می‌کنند؛ وقتی ما این اجناس را با قیمت بالا تهیه کردیم چطور می‌توانیم با نرخ پایین بفروشیم؟

فروشنده دیگری که سابقه بالایی در عرضه مانتو داشت، گفت: ما هم دوست داریم انواع مانتو برای تمامی سلیقه‌ها در فروشگاه خود داشته باشیم اما وقتی برای تهیه به مراکز تولیدی می‌رویم و فقط مدل‌های خاصی وجود دارد مجبوری که بیاوریم، طراحان داخلی باید به فکر ارائه مدل‌های متنوع و مشتری پسند باشند.

مدل‌های جلوباز از تهران وارد می‌شود
سیدمحمود سیدی در این باره اظهار کرد: قیمت گذاری پوشاک و مانتوها در راس کار ما نیست و کیفیت و نرخ دوخت مشخص است و قیمت بالای مانتوها هم برحسب گرانی جنس پارچه و نخ است که امروز ما نخ ۲هزار تومانی را با این وضع اقتصادی ۳۰هزارتومان تهیه می‌کنیم.

وی افزود: در آستانه سال جدید، پوشاک و مانتوهای مجلسی در نمایشگاه بهاره عرضه می‌شد که قیمتی مناسب و مدل‌های خوبی داشت و شهروندان می‌توانستند تهیه کنند.

رئیس اتحاد پیراهن دوزان و تولیدکنندگان پوشاک گفت: اکثر مانتوهای سطح شهر تولید داخلی است که تولیدکنندگان پوشاک در قزوین مانتوهای مجلسی با کیفیت و پوشیده تولید می‌کنند و این مانتوهای جلو باز از تهران وارد بازار و مغازه‌های سطح استان می‌شود.

سیدی ادامه داد: ما هم می‌دانیم که بانوان خواستار مانتوهایی با مدل و قیمت مناسب هستند و در تولیدی‌های سطح استان هم سعی شده این انتظار برآورده شود اما بسیاری از مدل‌های دیگر از تهران وارد می‌شود.

این مسئول ابراز کرد: ما در استان قزوین جنس خارجی وارد نمی‌کنیم و اگر هم قاچاق صورت بگیرد فرد متخلف شناسایی، دستگیر و جریمه خواهد شد.

برخورد جدی با کسانی که شعائر اسلامی را زیر پا می‌گذارند
محمد قاسمی درباره مانتوهای نامناسب و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی اظهار کرد: در این زمینه مقررات شفافی داریم و باید به سبک زندگی ایرانی اسلامی که یک بخشی به بحث پوشش و نوع لباس مربوط می‌شود مراجعه کنیم و پایبند باشیم.

وی افزود: ما باید در زمینه پوشش ایرانی اسلامی به ویژه در حوزه مانتو و پوشاک بانوان تولیداتی داشته باشیم و در سطح اماکن صنفی توزیع کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین ادامه داد: متقابلا هم باید با عواملی که شعائر اسلامی را زیر سوال می‌برند و با تولید و عرضه محصولات غیر اسلامی و نامتعارف مشکلاتی در جامعه ایجاد می‌کنند، برخورد شود.

این مسئول ابراز کرد: در زمینه نظارت و برخورد سازمان تعزیرات و سازمان صمت برنامه‌هایی دارد که در دستور کار قرار گرفته که حتما در این مسیر حرکت کنیم.

قاسمی عنوان کرد: اگر قرار باشد مصرف کننده نتواند کالایی که مورد نیاز و مورد پسندش است را در بازار داخل تهیه کند حتما مشکلاتی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.
انتهای پیام/2002

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان