۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ماجرای مَلَک داعی در ماه رجب چیست؟ + فیلم
کد خبر: ۳۳۴۵۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۳ ساعت: ۱۰:۳۳ ↗ لینک کوتاه

#این -الرجبیون؛

ماجرای مَلَک داعی در ماه رجب چیست؟ + فیلم

یکی از مراقبت‌های مهم در ماه رجب به یاد داشتن حدیث «مَلَک داعی» است.

ماجرای مَلَک داعی در ماه رجب چیست؟ + فیلم
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر   صبح قزوین ،  در کتاب المراقبات، مرحوم آیت‌الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی (ره) درباره مراقبت از اعمال در ماه رجب و فضیلت های این ماه بسیار ذکر شده است. یکی از روایات جالب در این باره مطلبی از آیت‌الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی در این کتاب در ارتباط با حدیث «مَلَک داعی» است.

فضیلت ماه رجب/ ماجرای مَلَک داعی در ماه رجب چیست؟ + فیلم

ایشان می‌نویسد: «یکی از مراقبت‌های مهم در ماه رجب به یاد داشتن حدیث «مَلَک داعی» است. از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است.» که فرمودند: «خدای متعال در آسمان هفتم فرشته‏‌ای را قرار داده است که «داعی» گفته می‏‌شود. هنگامی که ماه رجب آمد، این فرشته در هر شب این ماه تا صبح می‏‌گوید: خوشا به حال رجبیّون، خوشا به حال تسبیح کنندگان خدا، خوشا به حال فرمانبرداران خدا، خوشا به حال آنان که از برکت ماه رجب نصیبی اندوخته‌اند، خوشا به حال آنان که والایی ماه رجب را دریافته‌اند».

خدای متعال می‏‌فرماید: همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، فرمانبردار کسی هستم که فرمانبردارم باشد و بخشنده خواهان بخشایش هستم. ماه، ماه من، بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است. هر کسی در این ماه من را بخواند او را اجابت می‏‌کنم و هر کس از من بخواهد به او می‏‌دهم و هر کس از من هدایت بخواهد او را هدایت می‏‌کنم. این ماه را رشته‏‌ای بین خود و بندگانم قرار دادم که هر کس آن را بگیرد به من می‏‌رسد.

وی در ادامه روش مراقبه را با حدیثی طولانی تشریح می‌کند که بخشی از آن را ذکر می‌کنیم:

«افسوس از کوتاهی ما در طاعت خدا! افسوس از کوتاهی ما در طاعت خدا! کجایند شکرگزاران؟ کجایند تلاشگران؟ آیا عاقلان توان فهم حق این ندای آسمانی را دارند؟ چرا جوابی نمی‌شنوم؟ کجایند عارفانی که می‌دانند کسی توان شکر این نعمت را ندارد؟

و اکنون‌ ای پروردگار! ما محتاج بخشایش تو و نجات از مجازات دردناکت می‌باشیم و هیچ نیاز و اضطراری بالاتر از این اضطرار نیست. پس کجاست اجابت و برطرف کردن گرفتاری!‌ای بخشاینده! دست ما را بگیر و از ورطه هلاک شدگان و سقوط زیانکاران نجات ده و چنانچه ماه، ماه تو، بنده، بنده‌ی تو و رحمت، رحمت تو است، دست زدن و گرفتن طناب نجات تو نیز تنها با توفیقی از جانب تو میسر است. زیرا تمام خیر‌ها از تو بوده و در غیر تو یافت نمی‌شود. از کجا به خیر برسیم در حالی که خیری یافت نمی‌شود مگر از ناحیه‌ی تو و چگونه نجات پیدا کنیم در حالی که کسی نمی‌تواند نجات یابد مگر با کمک تو؟»

فضیلت ماه رجب/ ماجرای مَلَک داعی در ماه رجب چیست؟ + فیلم

حجت الاسلام والمسمین سید جلال موسویان خطیب و کارشناس امور قرآنی اظهار کرد: در هر شب جمعه ماه رجب خدا ملکی را به نام ملک داعی مامور کرده است که پاسخ بندگان را به پروردگارشان برساند. درواقع داعی یعنی دعوت کننده و این مَلَک مخصوص ماه رجب است و در هر شب جمعه به بندگان می گوید آیا کسی هست که بخواهید هم نشین با خدا باشد؟

وی ادامه داد: این مَلَک ندا می دهد که اگر کسی هر شب جمعه از شب های ماه رجب که یکی از آنها لیله الرغیب است، صدای بندگان را به خداوند برساند. انشالله ما هم  پاسخی به ندای این ملک بدهیم و صدایمان را به مَلَک اعلا رسیده باشد.

کد ویدیو




انتهای پیام/1404

 

منبع: باشکاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان