۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بیش از ۲هزار قلاده سگ علیه هاری واکسینه شدند
کد خبر: ۳۳۴۵۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ ساعت: ۱۲:۱۴ ↗ لینک کوتاه

رئیس اداره دامپزشکی قزوین:

بیش از ۲هزار قلاده سگ علیه هاری واکسینه شدند

رئیس اداره دامپزشکی قزوین گفت: در راستای کنترل بیماری هاری، دامپزشکی شهرستان قزوین از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲هزار و ۳۶ قلاده سگ را علیه بیماری هاری واکسینه کرده است.

بیش از ۲هزار قلاده سگ علیه هاری واکسینه شدند
دکتر مهدی جلوخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: هاري به عنوان یک بیماری مشترک بین دام و انسان در طول تاریخ مطرح بوده است، این ویروس از بزاق حیوان مبتلا به هاری و محل گازگرفتگی وارد بدن شده، در ماهیچه‌ها به سمت اعصاب انتهایی می‌رود و شروع به تکثیر می‌نماید و نهایتاً موجب التهاب مغزی حاد و در نهایت مرگ می‌شود.

وی افزود: کلیه حیوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی به این بیماری حساس هستند.

رئیس اداره دامپزشکی قزوین عنوان کرد: اساس مبارزه با هاري بر سه اصل "کنترل هاري در حیات وحش"، "کنترل جمعیت حیوانات گوشت خوار بدون مالک ( به ویژه سگ‌هاي بدون صاحب)" و "کنترل و پیشگیري از بیماري در جمعیت سگ‌هاي صاحب دار" استوار است.

وی تصریح کرد: به منظور کنترل جمعیت سگ‌هاي ولگرد، با همکاري سازمان دامپزشکی کشور و سایر ارگان‌هاي ذیربط، طرح ملی جمع آوري حیوانات ناقل بیماري‌هاي مشترك بین حیوان و انسان (به ویژه سگ‌هاي بدون صاحب ) در حال حاضر به صورت یک طرح کشوري از طریق سازمان همیاري شهرداري‌ها و نیروي انتظامی کشور در حال انجام است.

این مسئول بیان کرد: در خصوص مبارزه با بیماري در جمعیت سگ صاحب‌دار، اساس بر واکسیناسیون و ایمن سازي این دسته از حیوانات قرار دارد.

جلوخانی افزود: در راستای کنترل بیماری هاری، دامپزشکی شهرستان قزوین از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 2هزار و 36 قلاده سگ را علیه بیماری هاری واکسینه کرده است.

وی به شهروندان توصیه کرد: در صورت هرگونه گزش توسط سگ، گربه یا هر حیوان گوشتخوار دیگر سریعا دامپزشکی و مرکز بهداشت را مطلع سازند و به دامداران و کسانیکه در منزل سگ و یا گربه نگهداری می‌کنند نسبت به واکسینه کردن حیوانات خود اقدام کنند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان