۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بدون چشم‌داشت و نگاه‌ سیاسی به‌دنبال حل مشکلات هستیم/ اجرای عملیات محرومیت‌زدایی در ۷۱روستا
کد خبر: ۳۳۴۲۷۹ نویسنده: سرهنگ پاسدار حمزه برین تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ ساعت: ۸:۲۷ ↗ لینک کوتاه

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین:

بدون چشم‌داشت و نگاه‌ سیاسی به‌دنبال حل مشکلات هستیم/ اجرای عملیات محرومیت‌زدایی در ۷۱روستا

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین با اشاره به اجرای عملیات محرومیت زدایی در ۷۱روستای قزوین گفت: بدون هیچ چشم‌داشت و نگاه‌های سیاسی به دنبال حل مشکلات مردم هستیم که امیدواریم بتوانیم اقدامات سازنده‌ای انجام دهیم.

بدون چشم‌داشت و نگاه‌ سیاسی به‌دنبال حل مشکلات هستیم/ اجرای عملیات محرومیت‌زدایی در ۷۱روستا
سرهنگ پاسدار حمزه برین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهداف راه‌اندازی قرارگاه پیشرفت و آبادانی اظهار کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در راستای احیای روستاهای محروم و رشد و تعالی چند بُعدی، بنا به تدبیر مقام معظم رهبری شکل گرفته و دستور راه‌اندازی آن به سپاه داده شده است.

وی افزود: سپاه علی رغم همه ماموریت‌هایی که در حوزه‌های دفاعی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی داشته؛ اما در این حوزه هم خود را مکلف دانست به منظور کمک به دولت در راستای احیای روستاها قدم‌هایی بردارد.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین تصریح کرد: از اواخر سال ۹۵ سازوکار شکل‌گیری قرارگاه فراهم شد و در گام اول دهستان‌های محروم با درجه ۸ با کمک دولت در سطح استان شناسایی شد.

وی عنوان کرد: در استان قزوین نیز ۳ دهستان زوارک در الموت شرقی با ۳۵ روستا، دهستان دستجرد سفلی در الموت غربی با ۱۸ روستا و دهستان چوقور در طارم با ۱۸ روستا شناسایی شد که جمعا شامل ۷۱ روستا بود که مطالعات اولیه با ۵ کارگروه تخصصی در سال ۹۶ شروع شد.

برین عنوان کرد: باید مطالعاتی در روستاها انجام و نقاط ضعف‌ و قوت و ظرفیت‌های این مناطق در ۵ محور حوزه فرهنگی و اجتماعی، سلامت، اشتغال و اقتصاد، عمران و حوزه تعلیم و تربیت احصاء می‌شد.

وی بیان کرد: 5 شاخصه‌ای که در هر روستا باید مطالعه و ارزیابی و احصاء می‌شد در سال ۹۶ انجام شد و روستایی نبود که بدون مطالعه برنامه‌ای را برای آن طراحی کنیم.
مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین تصریح کرد: پس از مطالعه و ارزیابی و وضعیت سنجی و صحت سنجی و انجام گزارش‌های میدانی توسط دستگاه‌های اجرایی، برنامه راهبردی برای دهستان طراحی شد و متناسب با آن برنامه‌های عملیاتی تدوین و در سال ۹۶ این برنامه‌های عملیاتی به تصویب تهران رسید و اعتبار لازم برای انجام این کار مصوب شد.

وی با اشاره به مشارکت مردم در اجرای پروژه‌ها اضافه کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی با این ملاحظه که همه مردم در بیان این نیازها دخیل بوده؛ ضمن اینکه اقدامات پیش‌بینی شده برای همه آحاد مردم باشد نه گروه یا فردی خاص و دیگر اینکه مشارکت مردم را در اجرای این اقدامات در همه حوزه‌ها داشته باشیم، شروع به فعالیت کرد.

برین ابراز کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی به عبارتی با این شعار که "کار از مردم، برای مردم، توسط خود مردم" فعالیت خود را آغاز کرد و خوشبختانه اکنون دو سال از شروع مطالعات و یک سال از آغاز عملیات اجرایی می‌گذرد و در بسیاری از عرصه‌های عملیاتی شاهد حضور پررنگ مردم هستیم.

وی عنوان کرد: از اواخر سال ۹۶ پس از تصویب نقشه دهستان‌ها عملیات اجرایی شروع و حدود ۴۳ پروژه عمرانی طراحی شد که اکنون حدود ۲۵ پروژه آماده بهره‌برداری بوده و بخشی هم افتتاح شده است.

این مسئول با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده بیان کرد: در حوزه تعلیم و تربیت بیش از ۴۰ عنوان برنامه مصوب شد که بخش عمده آن در مدارس و مساجد در حال اجراست در حوزه سلامت نیز ۱۰ عنوان برنامه طراحی شد که در حال انجام عملیات اجرایی آن هستیم که بیشتر با محوریت آموزش همگانی و عمومی در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها و اصلاح الگوی تغذیه است.

وی عنوان کرد: در حوزه فرهنگی اجتماعی اولین و اصلی ‌ترین ماموریت استقرار و اعزام روحانی با عنوان امامِ روستا در روستاها با خانواده و شروع فعالیت‌های فرهنگی مذهبی و دینی در روستاها بود و اکنون ۱۰ روحانی در روستاها مستقر هستند و فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهند.

برین عنوان کرد: در حوزه اشتغال مباحثی که دارای مزیت در روستاها بودند نظیر باغداری، زنبورداری، گلیم بافی و فرشبافی شناسایی شد و ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی و به نوعی اتصال به بازار در حال انجام است.

وی اضافه کرد: امروز شاهد استقبال بسیار خوب مردم و همچنین همراهی دستگاه‌های اجرایی هستیم که از ظرفیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی به عنوان یک فرصت برای حل مسائل و معضلات مردم استفاده می‌شود.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین تصریح کرد: گام اول عملیات اجرایی حضور میدانی بود که تیم‌های قرارگاه در قالب هسته‌های جهادی روستا شکل گرفت و مردم آن مناطق هم پای کار آمدند و نیروهای قرارگاه به عنوان مسئولین کارگروه‌ها حضور داشتند که اطلاعات اولیه جمع‌آوری و در گام‌های بعدی صحت سنجی اطلاعات توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط مورد بررسی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: حضور میدانی دستگاه‌های اجرایی برای حل مسائل و مشکلات در روستاها باید برای مردم ملموس باشد زیرا با دادن پیغام و پشت میز نشینی، مردم به این واقعیت نمی‌رسند که قرار است این مجموعه مشکلات آنها را مرتفع سازد؛ لذا قرارگاه این امر را به عینه ثابت کرد و در بازدیدی که از روستاها انجام شد و حضور میدانی داشت درد روستاییان را به طور کامل حس کرد.

برین ادامه داد: برای روستاییان این مسئله را روشن کردیم که چندین سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و اگر قرار است منتظر باشید که یک گروه یا دستگاهی برای حل مشکلات و رفع نیاز شما اقدام کند باید چندین سال دیگر نیز صبر کنید اما با مشارکت شما همراه با بهره‌مندی از ظرفیت قرارگاه مشکلات سریعتر حل می‌شود.

وی تصریح کرد: بدین شکل مردم احساس کردند که مجموعه‌ای به عنوان یک یار کنار آنها قرار گرفته که بدون هیچ چشمداشت و نگاه خاصی مشکلاتشان را حل کند لذا مشارکت مردم صورت گرفت.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین اضافه کرد: به طوریکه در چند پروژه مشارکت مردم را هم شاهد بودیم که در کنار قرارگاه پیشرفت و آبادانی، دستگاه‌های اجرایی مربوطه هم برای اجرای پروژه‌ها وارد کار شدند و اقدامات لازم برای رفع نیاز مردم انجام شد به طور مثال روستای ایلان، کلایه و طاله یا جاده هنیز از پروژه‌هایی بودند که شاید در شرایط عادی انجام پروژه‌ها محال بود.

وی عنوان کرد: بسیاری از روستاها در حوزه عمرانی پای کار آمدند و در حوزه اشتغال نیز در روستاهایی چون کلایه و عباس آباد طارم، زرند و خسرود اقداماتی همچون ایجاد انگیزه و آموزش تخصصی انجام شد و همچنین وظیفه تسهیل گری را انجام دادیم.

برین تصریح کرد: امروز در عباس آباد در بحث زنبورداری بیش از هزار کلونی عسل توسط جوانان روستا راه‌اندازی شده و درخواست توسعه آن را دارند یا در حوزه فرش‌بافی و گلیم بافی با ارایه آموزش‌های لازم اقداماتی برای اشتغال بانوان روستایی انجام شد.
وی عنوان کرد: کشور ما با مشکلات جدی در حوزه تحریم و تهدیدات دشمن مواجه است و امروز در چهل سالگی انقلاب هرکس سهمی دارد که سهم یک روستایی می‌تواند به نوعی مشارکت در تولید باشد یا حداقل هزینه‌های زندگی خود را تامین کند که این اتفاقات در روستاها در حال انجام است.

این مسئول بیان کرد: به طور مثال در روستای گشنه رود، امامِ روستا توسط همسر خود موجب مهاجرت معکوس چندین خانواده به روستا شده که اکنون در شغل دامپروری و گلیم بافی مشغول فعالیت هستند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید در کنار مردم برای رفع مشکلات حضور داشته باشند و این انگیزه را در بین مردم ایجاد کنند که ما نیز همگام با شما برای حل مشکلات تلاش می‌کنیم.

برین تصریح کرد: تعداد روستاهای استان قزوین از ۱۱۲۵ روستا به ۸۳۴ روستا کاهش پیدا کرده که بخش عمده‌ای از این روستاها نیز به صورت فصلی و برای ییلاق و قشلاق و تفریح خانواده‌ها هستند.

وی بیان کرد: متاسفانه به سمت تهدید جدی قلب تپنده یک کشور که روستاها هستند پیش می‌رویم، چراکه حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد به ویژه از مجموعه کوچک و خرد روستایی که توان دریافت تسهیلات کلان دولتی را ندارند و باید از آنها حمایت شود.

این مسئول در ادامه گفت: روستاهایی داشتیم که دانش‌آموزان آن با مشکلات متعددی همچون مدرسه نامناسب یا معلمان چند پایه مواجه هستند اما امروز مجموعه کارگروه تعلیم و تربیت با هماهنگی دانشگاه فرهنگیان و نیروهای بسیجی توانمند و خلاق فکری به صورت هفتگی به این مناطق اعزام می‌شوند و خدمات آموزشی و مشاوره و مباحث کمک تحصیلی ارائه می‌دهند.

برین عنوان کرد: دانش‌آموزانی هستند که به واسطه دوری راه ترک تحصیل کرده بودند و با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی یکی از وظایفش این بود که زمینه آموزش رایگان همگانی را ایجاد کند لذا کارگروه تعلیم و تربیت در روستاها به صورت دقیق پیگیر است تا دانش‌آموزی از تحصیلی باز نماند.

وی تاکید کرد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی بدون چشم‌داشت و نگاه‌های سیاسی به دنبال حل مسائل مردم در حوزه‌های مختلف است که امیدواریم بتوانیم در کنار مردم مفید بوده و اقدامات سازنده‌ای انجام دهیم.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین بیان کرد: 43 پروژه عمرانی در دهستان‌ها پیش‌بینی شده است که آورده‌ قرارگاه پیشرفت و آبادانی در هر حوزه‌ای به اندازه یک سوم اعتبار لازم برای اجرای آن پروژه است و دو سوم دیگر نیز توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی تامین می‌شود‌.

وی تصریح کرد: برآورد اولیه ما برای هر دهستان ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون در حوزه عمرانی برای پروسه سه ساله است که تاکنون حدود یک میلیارد اعتبار برای اجرای پروژه‌ها در این سه دهستان صرف شده و حدود ۴۰۰ میلیون اعتبار مردم پای کار آوردند و حدود ۳۰۰ میلیون اعتبار دیگر نیز دستگاه‌ها هزینه کردند.

برین عنوان کرد: طبیعتا موانعی هم در مسیر راه وجود دارد چون کاری متفاوت از روال جاری جامعه است که قواعد حاکم بر ساختار اداری را بر هم زده و جنس کار از نوع جهادی است.

وی ابراز کرد: برخی از مدیرانی که در این چهل سال به تعبیری با حرکت‌های خاص خود سرعت انقلاب را کُند کردند امروز هم حضور دارند؛ چراکه مدیری که فهم درستی از نقش دشمن نداشته باشد و تا به دشمنی دشمنان اعتقاد نداشته باشد و دشمن را نشناسد و شب عملیاتی فکر نکند با این کاری که امروز قرارگاه پیشرفت و آبادانی انجام می‌دهد حتما مقاومت دارد و متاسفانه چنین مدیرانی داریم که فهم درستی از این کار ندارند.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان قزوین تصریح کرد: امروز سپاه پاسداران در کل کشور و همچنین در دنیا در هر حوزه‌ای که وارد شده، کارنامه قابل دفاعی دارد، اکنون نیز که در حوزه محرومیت زدایی فعالیت می‌کند به عنوان یک فرصت و ظرفیت ارزشمند است که البته مردم هم به این نتیجه رسیدند لذا مشتاقانه سراغ مجموعه ما آمدند و انتظار کمک و مساعدت و پشتیبانی دارند.
وی با اشاره به افق و اهداف کلان قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه گفت: بنا داریم در یک بازه زمانی سه ساله یک رشد منطقی در این ۵ حوزه در روستاهای شناسایی شده حاکم کنیم به عبارتی مردم راه کسب درآمد را در رسته‌های شغلی که به آنها آموزش داده شده پیدا کنند.

برین عنوان کرد: در حوزه اشتغال اقدامات ما جدی است تا مردم را به سمت کسب درآمد هدایت کنیم؛ در حوزه سلامت نیز در نظر داریم که الگوی صحیح تغذیه را به مردم آموزش دهیم و رشد متعادل و منطقی‌ای را در طول این سه سال در حل مسایل روستا داشته باشیم.

وی در پایان گفت: تقویت و ایجاد خودباوری در روستاییان یکی دیگر از اهداف قرارگاه پیشرفت و آبادانی است تا شعار امام راحل با عنوان ما می توانیم در ر‌وستاها عملیاتی شود همچنانکه در طول این ۴۰ سال مردم با توجه به این شعار انقلاب را پیش بردند، تا مردم بدون تکیه به دولت‌ها و دستگاه‌های اجرایی مسائل خود را حل کنند، فرهنگی که اوایل انقلاب جاری بود و امروز نیز باید احیا شود.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان