۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تنها ۱۰درصد مهندسان قزوینی شاغل هستند
کد خبر: ۳۳۴۱۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۴ ساعت: ۱۳:۲۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس نظام مهندسی استان قزوین:

تنها ۱۰درصد مهندسان قزوینی شاغل هستند

رئیس نظام مهندسی استان قزوین گفت: متاسفانه اکنون تنها ۱۰درصد مهندسین استان شاغل هستند و این یک بحران است.

تنها ۱۰درصد مهندسان قزوینی شاغل هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ سید کاظم مجابی ظهر امروز(شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات نظام مهندسی اظهار کرد: انتخابات دوره هفتم هیئت مدیره نظام مهندسی در مهرماه برگزار شد و از اواسط آبان ماه شروع به کار کردیم.

وی افزود: مشارکت اعضا در این دوره در کل کشور کم رنگ بود اما قزوین جزو ۵استانی بود که مشارکت بالایی داشت و از دغدغه‌های هیئت مدیره پرداختن به خواسته‌های اعضا به ویژه به لحاظ اشتغال است که در گذشته مورد بی توجهی قرار گرفت.

رئیس نظام مهندسی استان قزوین ابراز کرد: نظام مهندسی قزوین در ۶دوره در اجرای مقررات ملی در کشور برگزیده شد و دو دوره در زمینه کیفیت مسکن مهر هم جزو استان‌های برتر بود.

مجابی بیان کرد: نقش مهندسین در کیفیت ساختمان را پیگیری می‌کنیم چراکه ساختمان باید ایمنی لازم را داشته باشد و بحث بهداشت و اقتصادی بودن ساختمان باید لحاظ شود که نظام مهندسی در چند سال اخیر توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند و این را در مقایسه زلزله منجیل و کرمانشاه که شرایط یکسانی بود قابل لمس است.

این مسئول گفت: اما در برخی حوزه‌های دیگر مانند رفاه، آسایش و انرژی در ساختمان نظام مهندسی نتوانسته به خوبی ورود کند؛ چرا باید عمر ساختمان‌های ما ۲۰تا۲۵سال باشد در حالی که در کشورهای دیگر حتی از ساختمان‌های ۱۰۰ساله هم هنوز بهره‌برداری می‌شود.

دفتر ارتباط مردمی راه اندازی می‌شود
رئیس نظام مهندسی استان قزوین تصریح کرد: یکی از مشکلات ما عدم آگاهی مردم و بهره‌برداران از مقررات ملی ساختمان است که رسانه‌ها در گسترش این مسئله و فرهنگ سازی آن نقش مهمی دارند.

وی افزود: ورود افراد غیر متخصص و غیرحرفه‌ای در ساختمان سازی و در طول بهره‌برداری مشکلاتی را به وجود آورده است؛ نظام مهندسی مدافع حقوق بهره‌بردار و سازنده است و باید در طول ساخت بنا این ارتباط به طور مداوم وجود داشته باشد.

مجابی بیان کرد: مجریان ذی صلاح باید تا مراحل نازک کاری حضور داشته باشند و ما هنوز نتوانستیم در حوزه نظارت نیز نظارت‌های مقیم را داشته باشیم.

این مسئول تصریح کرد: مردم هم باید در حوزه بهره‌برداری مطالبات خود را بیان کنند تا خواسته‌های آن‌ها برآورده شود که در این راستا در صدد هستیم دفتر مشاورین مردمی را راه اندازی کنیم که تا پایان امسال انجام می‌گیرد.

رئیس نظام مهندسی استان قزوین ابراز کرد: هدف از راه اندازی دفتر ارتباط مردمی نیز آشنایی آن‌ها با شاخصه‌های یک ساختمان خوب است و همچنین از ورود افراد غیرمتخصص در این حوزه جلوگیری شود و عمر ساختمان را به عنوان سرمایه ملی ارتقاء دهیم.

وی بیان کرد: اگر قیمت ساختمان از قیمت زمین تفکیک شود گام بزرگی در صنعت ساختمان سازی برداشته می‌شود که ما هم این مسئله را در حوزه‌های مختلف مطرح کردیم.

این مسئول اضافه کرد: عمر و کیفیت ساختمان عمدتا در مراحل نازک کاری اتفاق می‌فتد و از زمانی که تاسیسات وارد ساختمان‌ها شد عمر آن کاهش یافت در حالی که ساختمان‌های قدیمی به لحاظ نبود تاسیسات عمر بالایی دارند.

مجابی بیان کرد: مسئله دیگر شناسنامه طلایی و شناسنامه فنی ملی ساختمان است که بلاتکلیف است که با تکمیل آن شاخص موثری در قیمت گذاری ملک محسوب می‌شود و منافع سازنده حفظ خواهد شد.

۱۵۰ کیلومتر شبکه آب فرسوده در بافت قدیمی قزوین وجود دارد
رئیس نظام مهندسی استان قزوین یادآور شد: بالغ بر ۱۵۰ کیلومتر شبکه آب فرسوده در بافت قدیمی قزوین وجود دارد که عامل اصلی فرونشست ساختمان‌ها در این منطقه محسوب می‌شود که با رفع ان بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی گفت: میزان فراغ التحصیل مهندسی متناسب با بازار نیست و هر روز هم رو به افزایش است به طوری که متاسفانه اکنون تنها ۱۰درصد مهندسین استان شاغل هستند و این یک بحران است.

این مسئول تصریح کرد: اگر تمامی مباحث ۲۲گانه مقررات ساختمان به طور دقیق و اصولی اجرا شود حجم زیادی از مهندسین ما در بخش‌ها‌ی مختلف مشغول به کار خواهند شد.

مجابی افزود: اجرای نمای رومی ممنوع است چراکه علاوه بر بار سازه‌ای که به ساختمان وارد می‌کند از نظر الگوی ایرانی اسلامی قابل تایید نیست که این مسئله باید جلوگیری شود.

رئیس نظام مهندسی استان قزوین افزود: بی انصافی است که برخی با یکسری شایعات عملکرد نظام مهندسی را زیر سوال ببرند، از رسانه‌ها می‌خواهیم که ورود کنند چراکه ما مخالف نقد نیستیم اما مجموعه پویا و فعال طبیعتا مورد هجمه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اعضای هیئت رئیسه فقط حق جلسه دریافت می‌کنند و بیش از آن صلا امکان ندارد؛ ائتلاف ما در این دوره رای آورد و تمامی اعضای هیئت رئیسه هم قسم شدیم که در همه بخش‌های نظام برای ارتقاء کیفیت و تسریع در امور ورود کنیم در حالی که چنین وظیفه‌ای وجود ندارد.

مجابی در پایان گفت: خوشبختانه عمده مصوبات ما اغنائی است و تا مورد تایید نباشد تصویب نمی‌شود؛ ما در مقابل بسیاری از اتفاقات ایستادیم و این هجمه‌ها را به جان خریدیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان