۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین راه‌اندازی ۷مرکز تحقیقات پزشکی درقزوین/ بیش از ۱۲محصول سلامت‌محور تولید شد
کد خبر: ۳۳۴۰۵۰ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

حوزه پزشکی قزوین در ایستگاه چهلم انقلاب؛

راه‌اندازی ۷مرکز تحقیقات پزشکی درقزوین/ بیش از ۱۲محصول سلامت‌محور تولید شد

حوزه علوم پزشکی از جمله حوزه‌هایی است که پس از انقلاب اسلامی به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده و امید را در دل مردم بیدار کرده است.

راه‌اندازی ۷مرکز تحقیقات پزشکی درقزوین/ بیش از ۱۲محصول سلامت‌محور تولید شد
به گزارش خبرنگار صبح قزوین ؛____طاهره سادات موسوی.

در دورانی که رژیم پهلوی بر ایران حکومت می‌کرد، درکنار انحصار قدرت و ثروت در طبقه‌ای خاص، زمینه‌های پیشرفت نیز در اختیار آن‌ها قرار داشت.

پس از انقلاب اسلامی این فرصت در اختیار مردم کشور قرار گرفت که با تکیه بر دانش و داشته‌های خود در زمینه‌های مختلف پیشرفت کنند، علوم پزشکی از جمله این موارد است.

علوم پزشکی قزوین نیز در طول 40سال انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف پیشرفت کرده و دستاوردهایی دارد که تاسیس دانشگاه علوم پزشکی در راس آن‌ها قرار دارد.

این دانشگاه در بهمن ماه سال1363 با عنوان دانشکده علوم پزشکی تأسیس شد و زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، با جذب 70دانشجوی رشته پزشکی در سال تحصیلی سال 64-65 آغاز به کار کرد.

در سال 1370 با توجه به ایجاد دانشکده‌های جدید و توسعه آموزشی، به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ارتقا یافت.

این دانشگاه دارای 5دانشکده، 6مرکز آموزشی و درمانی، 8مرکز تحقیقات و 2مرکز آزمون برجسته کشوری است.

هم اکنون تا نیمسال اول 98-97، 2834دانشجو در این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند، همچنین 647دانشجو نیز در 34رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی دوره‌های آموزشی را می‌گذرانند.

در مجموع از بدو تأسیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین تا تاریخ 17مهرماه سال جاری 11841نفر در رشته‌­ها و مقاطع مختلف از این دانشگاه دانش آموخته شده‌­اند، هم اکنون 52رشته در مقاطع مختلف در این دانشگاه موجود است.

تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه تا 30مرداد سال جاری تعداد 286 نفر است.

منوچهر مهرام با برشمردن مهم‌ترین دستاوردهای معاونت تحقیقات و فن آوری در حوزه زیر ساخت اظهار می‌کند: راه‌اندازی اولین پژوهشکده استانی تحت عنوان پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با محوریت 4مرکز تحقیقات مصوب این دانشگاه از دستاوردهای علوم پزشکی قزوین است.

وی ادامه می‌دهد: تأسیس و راه اندازی 7مرکز تحقیقات و یک مرکز رشد فناوری زیست پزشکی، نیز از اقدامات علوم پزشکی قزوین است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان می‌کند: راه‌اندازی فاز اول آزمایشگاه جامع تحقیقات تخصصی و فوق تخصصی در زمینه انجام تحقیقات پزشکی جهت ارائه خدمات در سطح استان و کلان منطقه آمایشی قطب 6کشور از جمله این اقدامات هستند.

وی ادامه می‌دهد: راه‌اندازی دو کلان طرح کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه و مادران باردار و راه‌اندازی اولین دوره دکترای پژوهش محور (PhD by Research) در مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت از دستاوردهای پس از انقلاب است.

در این راستا اقدامات دیگری نیز صورت گرفته، که عبارتند از:

-راه اندازی مجله انگلیسی زبان با عنوان Biotechnology and Health Sciences

-راه‌اندازی مجله انگلیسی زبان با عنوان Social Health and Behavior

-فصل نامه علمي- پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي قزوين(اندکس Scientific World Index، Doaj و ...) و تقویت مجله جهت دریافت نمایه‌های بین‌المللی
فصل نامه دانشجويي ادراك

-راه اندازی واحدهای حمايت از توسعه تحقيقات باليني (مراکز آموزشی درمانی كوثر – شهيد رجايی - قدس – بوعلی سینا- 22 بهمن و ولایت)

-راه اندازی واحد ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت و تشکیل بستر الکترونیک و سامانه جامع ثبت بیماری‌های استان قزوین

عقد 7تفاهم نامه کشوری در برنامه ثبت بیماری‌ها
-الحاق و مشارکت در اجرای 7برنامه ملی ثبت بیماری در سطح کشور و عناوین در حال ثبت شامل: سلیاک، بیماری‌های قلبی، تالاسمی، سرطان، کیست هیداتیک، آسم و آلرژی، اوتیسم و ثبت ناهنجاری کودکان در حال عقد تفاهم نامه

-پیگیری عقد تفاهم نامه 3 برنامه ثبت بیماری توسط دانشگاه علوم پزشکی قزوین
برگزاری هجدهمین کنگره پژوهشی سالانه دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور در شهریورماه سال 1396

مهرام درباره طرح‌های پژوهشی ابراز می‌کند: تصویب حدود 2470طرح تحقیقاتی و چاپ حدود 3780مقاله معتبر در مجلات معتبر، دستاوردهای دانشگاه در حوزه طرح‌های تحقیقاتی و مقالات چاپ شده است.

وی ادامه می‌دهد: چاپ بیش از 100عنوان کتاب توسط واحد تألیف و ترجمه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه نیز از سایر دستاوردهای پژوهشی است.

این مسئول عنوان می‌کند: مرکز رشد فناوری زیست پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و شرکت اطلس آب گستر سارینا با دو محصول دانش بنیان از واحدهای این دانشگاه در حوزه فن آوری به شمار می‌آیند.

وی اضافه می‌کند: استقرار 20واحد فناور در مرکز رشد زیست فناوری دانشگاه، تولید بیش از 12محصول سلامت محور در مرکز رشد زیست فناوری دانشگاه، 38مورد ثبت اختراع ثبت شده در سامانه اطلاعات فعالیت‌های توسعه فناوری از جمله دستاوردهای این واحدها هستند.

مهرام اذعان می‌کند: تصویب و اجرای 26پروژه فناوری در مرکز رشد زیست فناوری دانشگاه و کسب رتبه‌های برتر توسط شرکت الماس طب کاسپین و شرکت اطلس آب گستر سارینا در جشنواره‌های ملی نیز از سایر دستاوردهای حوزه فن آوری هستند.

وی عنوان می‌کند: راه اندازی اورژانس پیش بیمارستانی، اورژانس هوایی از سال 93 و افزایش پایگاه های شهری و جاده‌ای از مهمترین دستاوردهای مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی در دوره 40ساله انقلاب اسلامی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه می‌دهد: پیش از انقلاب قزوین از 2پایگاه شهری، 2آمبولانس برخوردار بود که این تعداد به 10پایگاه و 91دستگاه آمبولانس افزایش یافته و 30پایگاه جاده‌ای نیز در استان استقرار پیدا کرده است.

وی بیان می‌کند: در بخش ماموریت‌های پروازی نیز از زمان راه اندازی تا آذر97 طی 364ماموریت 448مصدوم جابجا شده‌اند.

معاونت غذا و دارو و اداره تجهیزات پزشکی نیز یکی دیگر از واحدهای علوم پزشکی است که از سال 1394 در قزوین شروع به فعالیت کرده و در راستای اهداف انقلاب اسلامی و وزارت بهداشت اقداماتی را انجام داده است.

انجام بیش از 202 بازدید از از مراکز درمانی مختلف دانشگاهی و غیردانشگاهی، کشف و جمع آوری بیش از 4800قلم کالای قاچاق 11800 قلم کالای تاریخ گذشته و معرفی واحدهای متخلف به مراجع قانونی در راستای مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور از اقدامات این واحد است.

ایران پیش از انقلاب در حوزه‌های مختلف حتی در اجرای ابتدایی‌ترین اقدامات به خارج از کشور وابسته بود و درخواست‌های مردم و ارباب رجوع نیز مورد توجه قرار نمی‌گرفت، این وضعیت پس از انقلاب تغییر پیدا کرد.

تاکید ویژه برحمایت از تولید داخل و نظارت بر مراکز درمانی جهت اجرای این دستورالعمل و رسیدگی به شکایات مردمی در کوتاهترین زمان ممکن از فعالیت‌های اداره تجهیزات پزشکی پس از انقلاب است.

برخورد با گرانفروشی در مراکز مختلف، رسیدگی و ارجاع واحدهای متخلف به مراجع قانونی، اطلاع رسانی در خصوص کالاهای فاقد مجوز تولید یا واردات به مراکز درمانی و درج در سایت جهت استفاده عموم مردم نیز از اقدامات تجهیزات پزشکی است.

سیستم تجزیه و تحلیل نسخ، سامانه مدیریت امور داروخانه‌ها، دسترسی به سیستم HIS بیمارستان‌ها و استفاده از سامانه کالایاب نیز از دستاوردهای اداره دارو و مخدر است.

مهرام با اشاره به مهمترین دستاوردهای توسعه زیر ساختی حوزه سلامت بیان می‌کند: ساخت و راه‌اندازی دانشکده‌های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت و پیراپزشکی از دستاوردهای حوزه سلامت است.

وی ادامه می‌دهد: ساخت و راه اندازی بیمارستان‌های قدس، ولایت، پاستور، مهرگان، شفاء تاکستان، امیرالمؤمنین بوئین زهرا، تامین اجتماعی تاکستان، و رازی، مرکز درمان بستر شهداء آبیک و بیمارستان خیریه رحیمیان الوند از بیمارستان‌های ساخته شده در استان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز می‌کند: ساخت مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی، خوابگاه‌های دانشجویی گلستان و بوستان، ساختمان الحاقی دانشکده دندانپزشکی و مرکز آموزش‌های مهارت بالینی از اقدامات علوک پزشکی است.

وی ادامه می‌دهد: ساخت بخش‌های NICU و PICU و اختلال خواب بیمارستان قدس، مرکز رادیوتراپی با همکاری خیرین و کلینیک‌های ویژه تخصص در شهرهای قزوین، بوئین زهرا، الوند و محمدیه از دیگر دستاوردهای توسعه حوزه سلامت است.

این مسئول عنوان می‌کند: بازسازی و آغاز به ساخت برخی طرح‌ها نیز طی سال‌های اخیر صورت گرفته که عبارتند از آغاز ساخت ساختمان آموزش و پژوهش،ساختمان الحاقی مرکز آموزشی- درمانی شهید رجایی، بازسازی بخش های ICU و اورژانس بیمارستان شهید رجایی، بازسازی و به‌سازی بخش‌های قلب- CCU و اعصاب بیمارستان بوعلی سینا و مرکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت سراسر استان

وی ادامه می‌دهد: احداث 11بیمارستان، تاسیس مراکز و موسسات درمانی جدید طبق بخشنامه‌های وزارت بهداشت و درمان و اجرای برنامه طرح نظام ارجاع در مراکز بهداشتی درمانی از سطح 1 به 2 و نیز 3 از جمله دستاوردهای حوزه درمان پس از انقلاب در استان است.

پیش از انقلاب باوجود دارابودن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حوزه سلامت آنچنان که باید و شاید پیشرفت نکرده وبسیاری از افراد برای درمان مجبور به صفر درمانی بودند اما پس از انقلاب شرایط به طور چشمگیری تغییر کرد.

با تحول در حوزه سلامت و پیشرفت علوم پزشکی علاوه بر اینکه تعداد سفرهای درمانی به خارج کاهش یافت، تعدادی از بیماران خارج از کشور برای درمان راهی ایران شدند.

در این مدت استان قزوین نیز همچون سایر مناطق کشور از تحولات و پیشرفت‌هایی برخوردار شده است.

اجرای طرح تحول سلامت و بسته‌های خدمتی آن، راه‏اندازی بخش شیمی درمانی بزرگسالان و کودکان در مرکز آموزشی درمانی قدس و مراکز دیالیز دولتی، غیردولتی و خیریه در استان از جمله دستاوردهای حوزه سلامت است.

یکپارچه شدن صدور پروانه‌های مراکز و موسسات درمانی بصورت استاندارد کشوری و الکترونیکی، ایجاد مراکز سرپایی درمان اعتیاد توسط بخش خصوصی و دولتی مراکز درمان سوءمصرف مواد، راه‏اندازی واحد پیوند اعضا و اهدای 232عضو توسط 64نفر نیز اقدامات صورت گرفته در حوزه درمان هستند.

آمار مقايسه‌ای مراكز و مؤسسات درمانی پیش و پس از انقلاب اسلامی در جدول زیر ارائه شده است.

پیش از انقلاب تعدادی از افراد و کودکان براثر بیماری‌های واگیر و غیر واگیر جان خود را از دست می‌دادند، پس از انقلاب با ارائه جدی واکسیناسیون بسیاری از بیماری‌ها کنترل و ریشه کن شدند.

در سال 1382 با اجرای واکسیناسیون MMR(سرخک و سرخجه) حدود سی میلیون نفر از مردم ایران علیه بیماری‌های سرخک و سرخجه ایمن شدند و در قزوین نیز درسال 96 هیچ موردی از این بیماری‌ها بروز نکرده است.

هم اکنون بیماری جذام در کشور ما به مرحله حذف رسیده، در سال 96 مورد جدید جذام در استان قزوین صفر بوده است.

درکنار واکسیناسیون، آموزش و شناسایی بیماران نیز از جمله دستاوردهایی است که پس از انقلاب صورت گرفته که ایجاد خانه‌های بهداشت در مناطق مختلف شهری و روستایی در این راستا است.

دکتر مهرام دراین باره ابراز می‌کند: افزایش تعداد خانه‌های بهداشت در استان از 14 به 272؛ مرکز خدمات جامع سلامت شهری از 6به 45، مرکز خدمات جامع سلامت روستایی از 7به 43 و از دستاوردهای انقلاب اسلامی در قزوین است.

وی ادامه می‌دهد: قزوین پیش از انقلاب فاقد پایگاه سلامت بود اما اکنون از 43 پایگاه برخوردار است، همچنین تعداد بهورزان از 25به 487، پزشک از 13 به 154 و دندانپزشک از صفر به 48 افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان می‌کند: پس از پیروزی انقلاب اسلامی 34برنامه در حوزه معاونت بهداشتی راه اندازی شده که عبارتند از:

-راه اندازی برنامه رابطان بهداشت(برنامه جلب مشارکت مردمی)از سال 75 و آغاز برنامه ملی گسترش واکسیناسیون از سال 63، راه اندازی کلینیک مشاوره بیماری‌های رفتاری از سال 84، راه اندازی برنامه ثبت سرطان از سال 79

-راه اندازی برنامه ثبت و طبقه بندی علل مرگ از سال 83، شروع برنامه غربالگری دیابت از سال 83 و غربالگری فشارخون از سال 81، راه اندازی مرکز گذری کاهش آسیب (DIC)از سال 86

-گسترش برنامه‌های مراقبت از کودکان سالم در قالب برنامه کودک سالم از سال 83، گسترش برنامه‌های مراقبت از کودکان بیمار در قالب برنامه مانا از سال 81، گسترش برنامه‌های مراقبت از سالمندان و آموزش شیوه زندگی سالم از سال 80

-ادغام برنامه مراقبت از میانسالان در برنامه‌های بهداشت خانواده از سال 94، اجرای برنامه مراقبت حداقل 6 بار در دوران بارداری در زنان زایمان کرده از سال 93

-احداث مراکز تسهیلات زایمانی که در سال67 در کشور تصویب شد و در پایان سال 96 استان دارای 7 مرکز تسهیلات زایمانی است.

-اجرای برنامه مراقبت حداقل 2 بار پس از زایمان در زنان زایمان کرده از سال 93، راه اندازی مراکز کلاس‌های آمادگی زایمان در بهداشت، از سال 93، راه اندازی کلاس‌های آمادگی زایمان از سال 93، برنامه مراقبت ادغام یافته سلامت مادران از سال 85

-شروع برنامه PMTCt (برنامه پیشگیری از انتقال HIV از مادر به نوزاد) از سال 96، راه اندازی کلاس‌های آموزشی مشاوره قبل از ازدواج (در شش شهرستان)از سال 72

-راه اندازی برنامه مدیریت خطر بلایا در سیستم های بهداشتی از سال 91، شروع برنامه تأمین یک وعده غذاي گرم در روستا مهدها(بهبود وضع تغذیه کودکان3 تا 6 سال)از سال 86

-شروع برنامه مدارس مروج سلامت از سال تحصیلی 89-90، شروع نظام مراقبت پیشگیری از رفتارها و عوامل مخاطره آمیز سلامت دانش آموزان از سال 83، شروع برنامه سفیران سلامت دانش آموز از سال تحصیلی 95-94

-شروع برنامه سلامت جوانان از سال 87، شروع برنامه معاینات دانشجویان بدو ورود دانشگاه پزشکی و پیراپزشکی از سال 90

-شروع برنامه معاینات طلاب از سال 90، شروع برنامه سفیران سلامت دانشجو از سال 94، برنامه ترویج ازدواج سالم در جوانان از سال 92

-ایجاد مراکز و خانه‌های بهداشت کار مستقر در کارگاه‌ها از سال 68، راه اندازی سامانه جامع مدیریت بازرسی سلامت محیط از سال 92، اجرای برنامه ملی خود مراقبتی از سال 95، شروع برنامه داوطلبان سلامت از سال 73

-حوزه سلامت در 40سالگی انقلاب، قله‌های بلندی از پیشرفت را طی کرده و در برخی زمینه‌ها از برترین‌های منطقه و جهان به شمار می‌رود.

پزشکی هسته‌ای، چشم پزشکی، پیوند اعضا، شیمی درمانی و رادیوتراپی، تصویر برداری هسته‌ای از جمله مواردی هستند که علی رغم تحریم‌ها و فشارهای جهانی پیشرفت کرده است.

باوجود پیشرفت‌های موجود، دانشمندان، پزشکان و فعالان حوزه سلامت به این میزان اکتفا نکرده و برای پیشرفت‌های بیشتر و دستیابی به داروها و عوامل مختلف درمانی شب و روز تلاش می‌کنند.

البته این تلاش‌ها بدون حمایت دولت و دست اندرکاران حوزه سلامت امکان پذیر نیست و نیازمند توجه بیش از پیش است، چرا که هم دانشمندان و هم مردم لایق بهترین‌ها و امکانات بوده و حق زندگی در شرایط بهتر را دارند.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان