۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین دبیر مجمع شعرای آئینی کمیت: "شعر" تاریخ منظوم انقلاب است/ شعرا نقش عظیمی در حرکت‌های انقلابی داشتند
کد خبر: ۳۳۴۰۳۸ نویسنده: علی جلیلوند تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ساعت: ۱۴:۳۷ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه‌ای خواندنی درباره جایگاه شعر پس از انقلاب:

دبیر مجمع شعرای آئینی کمیت: "شعر" تاریخ منظوم انقلاب است/ شعرا نقش عظیمی در حرکت‌های انقلابی داشتند

دبیر مجمع شعرای آئینی کمیت قزوین گفت: شعر انقلاب، تاریخ منظوم انقلاب اسلامی است، شاعر همزمان با مردم می‌خروشد، می‌جنگد، برمی‌خیزد، انتقاد می‌کند و می‌خندد.

دبیر مجمع شعرای آئینی کمیت: "شعر" تاریخ منظوم انقلاب است/ شعرا نقش عظیمی در حرکت‌های انقلابی داشتند
علی جلیلوند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ درباره جایگاه و رسالت‌های شعر پس از پیروزی انقلاب اظهار کرد: رسالت اصلی و مهم شعر انتقال پیام است، این پیام می‌تواند خبری، عبادی، سیاسی، روایت تاریخی یا منقبت اشخاص و تحمیدیه باشد.

وی در ادامه افزود: در تمام این ساحت‌ها شاعر می‌بایست به عنوان یک هنرمند سعی کند از یک زاویه درست و متفاوت به موضوعات نگاه کند و حتی راه حلی برای آن پیدا کند.

این شاعر قزوینی بیان کرد: درگذشته بعضی از شعرا سفارش‌نویس بودند، یعنی وعده وعیدهایی به آنها داده می‌شد و شعر سروده می‌شد.

وی ادامه داد: البته درطول تاریخ بودند کسانی که مجاهدانه برای اشاعه معارف الهی و بیداری جامعه بشری و هدایت نوع بشر جنگیدند، اشخاصی مانند "فرزدق" و "کمیت اسدی" که سال‌ها این رسالت را به دوش می‌کشیدند و برای اهل بیت شعرگفتند و پای این معارف جان خود را تقدیم کردند.

جلیلوند در ادامه عنوان کرد: همچنین شعرای معاصر از کشور عزیزمان که برای آزادی و نجات این مرز و بوم از چنگال استعمار و دول خارجی با زبان ادب و هنر جنگیدند و جاودانه شدند، مِن جمله عارف قزوینی که نامش ماندگار شد؛ البته اینان تک ستاره‌هایی بودند در دوره‌های مختلف تاریخی که براساس بینش بلند و آزاداندیشی خویش رسالت نسلی را به جا می‌آوردند.

دبیر مجمع شعرای آئینی کمیت قزوین بیان کرد: آن چیزی که وجه تمایز شعر انقلاب اسلامی است، این است که شعرای این ساحت شعری؛ از بدنه‌ی اصلی انقلاب و درواقع از جان برکفان و خود از انقلابیون بودند.

شعرا مسیر حرکت انقلاب را برای مردم بازکردند
وی اضافه کرد: البته در همان ایام مبارزات انقلابی کسانی حضور داشتند که سکوت پیشه کردند؛ اما این موج عظیم و حرکت مردمی خیل عظیمی از شعرا را با خودش همراه کرد.

این شاعر قزوینی یادآور شد: در دوران مبارزات ستم‌شاهی برخی شعرا بودند که حتی جلوتر از بقیه حرکت می‌کردند و مسیر را برای حرکت بقیه بازکردند، این شعرا از اولین روزهای انقلاب بامردم همراه بودند و صدالبته که اکثریت شعرا در این تقسیم بندی قرار دارند.

وی تصریح کرد: شما از ابتدای تشکیل انقلاب اسلامی تا به امروز هیچ راهپیمایی را نمی‌بیند که شعری در آن خوانده نشده باشد، درون مایه راهپیمایی‌ها با شعراست.

جلیلوند گفت: از اولین روزهای شکل‌گیری مبارزه با رژیم منحوس پهلوی، شعرا نقش بسزایی در ایجاد حرکت‌های انقلابی داشتند و از ارکان اصلی پیشرو در حرکت‌های انقلاب بودند.

وی افزود: شعرهایی چون (تا خون در رگ ماست*خمینی رهبر ماست)،(توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد) در خاطره‌ی مردم ایران اسلامی به یادگار مانده و تا همیشه باقی است و این نمونه ای کوچک از شعرهایی است که در تظاهرات مردمی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این شاعر قزوینی اذعان کرد: شعر انقلاب، تاریخ منظوم انقلاب اسلامی است، شاعر همزمان با مردم می‌خروشد، می‌جنگد، برمی‌خیزد، انتقاد می‌کند و می‌خندد.

وی بیان کرد: شعر انقلاب اسلامی پیش از این دارای سه قله بود؛ امام، شهدا و جنگ که امروز ساحت‌های جدیدی همچون مهدویت و انقلاب جهانی، دفاع از ولایت، مدافع حرم و نقد منصفانه سیاسی و اقتصادی به آن اضافه شده است.

ورود شعرا به دغدغه‌های مردم
جلیلوند عنوان کرد: با تولد داعش توسط آمریکا و عربستان سعودی و دولت‌های مرتجع منطقه و لزوم دفاع از حریم زینبی در سوریه ادبیات مدافعان حرم به وجود آمد که به عنوان نمونه و همه شمول؛ تصنیف زیبای((منم باید برم، آره برم سرم بره)) کاملا مرز انقلاب اسلامی را تغییر می‌دهد و صدور انقلاب و فرهنگ شهادت را تا مرز فلسطین اشغالی به زیبایی به انجام می‌رساند.

وی ادامه داد: هم اکنون که در فضای جنگ اقتصادی به‌سر می‌بریم و سنگرها تغییر کرده و تشخیص دشمن از دوست بسیار سخت و مشکل است، ورود شعرا در این برهه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

دبیر مجمع شعرای آئینی کمیت قزوین اظهار کرد: شاعر انقلاب اسلامی در برهه حساس انقلاب نمی‌تواند سکوت کرده و دغدغه‌مند نباشد، چشم روی خیانت‌ها ببندد یا شیفتگی به غرب و دشمنی‌ها را ببیند و دم نزند، فرمایشات رهبر انقلاب را بشنود و عدم توجه مسئولین به دستورات معظم له را در حوزه اقتصادی ببیند و دهان به انتقاد منصفانه نگشاید.

وی عنوان کرد: شعر "اسلام تنها مکتب جهاد است/دارای این مرام و اعتقاد است/ احتکار حرام است/ اختلاس حرام است"، این شعر عمق استراتژیک و اقتصادی و احکامی دارد که بیان آن ساعت‌ها وقت مطلبد در حالی که شاعر مطلب را به راحتی در قالب یک شعر کوتاه به شنونده انتقال می‌دهد.

این شاعر قزوینی بیان کرد: رهبر انقلاب درباره اهمیت شعر می‌فرمایند؛ "گاهی یک بیت شعر کار ساعت‌ها سخنرانی را انجام می‌دهد"، این همان نقطه‌ای است که بیشتر شعرای امروز در حوزه انقلاب اسلامی به آن توجه دارند و در این حوزه آثار فاخر تولید می‌کنند.

وی ابراز کرد: این حضور تاثیرگذار شاعران در حوزه دغدغه‌های مردمی به تنهایی یکی از برکات انقلاب چهل ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در جامعه‌ی ادبی و هنری کشورمان است.

جلیلوند بیان کرد: به اذعان همگان این نهال؛ هنوز هم نوپاست و هر روز جلوه‌ی جدیدی با تغییرات و حوادث انقلاب پیدا می‌کند، درواقع با آغاز انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی(ره) و همزمان با تغییرات ایجاد شده در نظام اداری و سیاسی، شعر نیز اعتلا یافته و شکوفایی در هنر و ادبیات شدت گرفته و فصلی نو و تاثیرگذاری در عرصه‌ی شعر این مرز و بوم آغاز شده است.

شعر در قزوین رشد و بالندگی قابل توجهی داشت
وی تصریح کرد: از شعرای مهم و تاثیرگذار انقلاب اسلامی می‌توان به مرحوم سبزواری، مرحوم قیصر امین پور، علیرضاقزوه، یوسفعلی میرشکاک و مرتضی امیری اسفندقه و از شعرای جوان دکتر سیار، حجت الاسلام محمد زمانی، یوسف رحیمی و مهدی جهاندار و احمد بابایی اشاره کرد.

دبیر مجمع شعرای آئینی کمیت قزوین بیان کرد: این رشد و شکوفایی هر چند دیر اما در استان قزوین نیز اتفاق افتاده و به سرعت در حال رشد و نمو است.

وی بیان کرد: در آخرین کنگره‌ی شعری که باعنوان "چله آفتاب" و همزمان با چهلمین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی در استان برگزار شد بیش از 130اثر از شعرای استان قزوین به دبیرخانه ارسال شد که نشان از استقبال خوب جوانان از این حوزه دارد و نشاندهنده‌ی افقی روشن در مسیر آغاز شده‌ی انقلاب اسلامی است.

این شاعر قزوینی عنوان کرد: انقلاب اسلامی هر روز با ریخته شدن خون‌های جوانان این مرز و بوم توسط دشمنان قشم خورده‌ی آن، استوار و سرافزار به مسیر خود ادامه می‌دهد و هدایت‌های رهبر فرزانه‌ی انقلاب اسلامی دهه‌ی  پنجم خود را با اقتدار و صلابت آغاز می‌کند و منتظر برپایی حکومت مهدی موعود است.

وی در پایان گفت: این انقلاب با تمام سختی‌ها و ناکامی‌ها و مشکلات دل به دیدار مهدی موعود داده و اللهم عجل لولیک الفرج را زمزمه می‌کند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان