۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرا اخبار مربوط به تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه سانسور می‌شود؟
کد خبر: ۳۳۴۰۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۸ ساعت: ۱۱:۲۳ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

چرا اخبار مربوط به تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه سانسور می‌شود؟

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به بررسی تفاوت چشمگيرِ آمار وزارت کشور فرانسه و اتحاديه‌ها از معترضان به نظام سرمايه‌داری در این کشور پرداخت.

چرا اخبار مربوط به تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه سانسور می‌شود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، در حالیکه وزارت کشور فرانسه شمار شرکت‌کنندگان در اعتراضات روز گذشته بهنظام سرمایه‌داری را چهل و یک هزار و پانصد نفر اعلام کرده است، اتحادیه پلیس وزارت کشور شمار معترضان در چهاردهمین شنبه سیاه را دویست و سی هزار نفر برآورد می‌کند.

همانند ارزیابی‌های هر هفته، تفاوت چشمگیری میان آمار ارائه شده وجود دارد.

وزارت کشور فرانسه دیشب ساعت ۱۹:۰۰ به وقت محلی آخرین آمار خود را از شرکت‌کنندگان در چهادهمین هفته اعتراضات در این کشور منتشر کرد.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد شمار تظاهرکنندگان در سراسر فرانسه چهل و یک هزار و پانصد نفر و در پاریس، پایتخت این کشور پنج هزار نفر بوده است. این وزارتخانه هفته گذشته شمار تظاهرکنندگان در سیزدهمین هفته اعتراضات را در سراسر فرانسه پنجاه و یک هزار و چهارصد نفر و در پاریس چهار هزار نفر اعلام کرد. آمار ارائه شده از سوی وزارت کشور فرانسه هر هفته مورد اعتراض افراد شرکت کننده قرار گرفته است.

فیسبوک گروهی را با عنوان "آمار جلیقه زردها" (نامی که به جنبش ضد سرمایه‌داری در فرانسه اطلاق می‌شود), راه‌اندازی کرده است و هر هفته آمار معترضان شرکت‌کننده در این جنبش را اعلام می‌کند. این گروه شمار تظاهرکنندگان را تا ساعت ۱۸:۰۰ به وقت محلی, صد و یک هزار و سیصد و هفتاد و نه نفر اعلام و تصریح کرده بود این نخستین ارزیابی از شمار معترضان است.

اتحادیه پلیس وزات کشور فرانسه نیز شمار معترضان را پنج برابر آمار ارائه شده از سوی این وزارتخانه اعلام کرد.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز اعلام کردند به آمار رسمی ارائه شده از سوی دولت تردید دارند.

برخی کاربران در صفحه توئیتر خود نوشتند: "کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه و برخی دیگر باید از انتشار چنین آماری شرم داشته باشند؛ گویا این افراد در خصوص اعلام شمار معترضان در خیابان شانزه لیزه دچار حواس پرتی شده‌اند".

سه ماه است که معترضان به نظام سرمایه‌داری در فرانسه هر هفته روز‌های شنبه تظاهرات می‌کنند. این جنبش با اعتراض به بالا رفتن قیمت سوخت آغاز شد.

شنبه شانزدهم فوریه نیز حامیان جنبش ضد سرمایه‌داری در چهاردهمین هفته اعتراضات موسوم به "گام چهاردهم" در بسیاری از شهر‌های فرانسه تظاهرات کردند.

پلیس فرانسه برای متفرق کردن معترضان به سیاست‌های دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور، دائما به خشونت متوسل می‌شود. این هفته رسما اعلام شد هشت هزار و چهارصد معترض تاکنون در مدت سه ماه از به راه افتادن جنبش ضد نظام سرمایه‌داری بازداشت شده‌اند و بیش از سه هزار و سیصد نفر هم مجروح شده‌اند که تعدادی از آن‌ها نیرو‌های پلیس هستند. یکصد نفر هم به خاطر استفاده از اسلحه بسیار خطرناک فلش بال و نارنجک‌های صوتی به شدت مجروح شده‌اند که در بین آن‌ها بیش از بیست نفر کور و یا قطع عضو می‌باشد.

این در حالی است که فرانسه یکی از کشورهای مدعی آزادی بیان و دفاع از حقوق‌بشر است، اما گویی این موضوعات فقط برای سایر کشورها مصداق دارد و دولت فرانسه در قبال ملت خود احساس مسئولیت ندارد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشکاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان