۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین کارگران: نگران تعطیلی شرکت هستیم/ مدیرعامل: تعدیل نیرو نداریم/ دولت حمایت کند اشتغال‌زایی می‌کنیم
کد خبر: ۳۳۳۹۹۶ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۷ ساعت: ۸:۴۹ ↗ لینک کوتاه

پیگیری صبح قزوین از مشکلات شرکت لوازم‌خانگی پارس؛

کارگران: نگران تعطیلی شرکت هستیم/ مدیرعامل: تعدیل نیرو نداریم/ دولت حمایت کند اشتغال‌زایی می‌کنیم

مدیرعامل شرکت لوازم خانگی پارس گفت: تحریم‌ها، تامین مواد اولیه و جابه جایی پول را با مشکل مواجه ساخته اما با تمهیدات صورت گرفته چهارشنبه‌ها به روزهای کاری بازمی‌گردد.

کارگران: نگران تعطیلی شرکت هستیم/ مدیرعامل: تعدیل نیرو نداریم/ دولت حمایت کند اشتغال‌زایی می‌کنیم
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛____طاهره سادات موسوی.

صنعت و تولید بخش مهمی از اقتصاد کشورها را شکل می‌دهد و یکی از ملاک‌های رشد و توسعه است، در دنیای امروز تولید داخلی و عدم وابستگی به خارج از مرزها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اهمیت تکیه بر توان داخلی و اشتغال زایی به میزانی است که سال جاری با عنوان "تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی" نامگذاری شده است.

تولیدکنندگان داخلی همواره برای رونق کارشان تلاش می‌کنند، اما قرارگرفتن در شرایط خاص و تحریم‌ها این وضعیت را با مشکل جدی مواجه و کارگران و تولیدکنندگان را نگران کرده است.

با وجود این بسیاری از صاحبان صنایع همچنان به تلاش ادامه داده و راه‌کارهایی را برای مواجهه با این موقعیت به کار می‌برند، که شرکت لوازم خانگی پارس واقع در شهر صنعتی البرز از جمله این شرکت‌ها است.

شرکت لوازم خانگی پارس(سهامی عام) در سال 1354 تاسیس و کارخانه تولیدی یخچال و فریزر در زمینی به مساحت 13 هکتار در شهر صنعتی البرز قزوین ایجاد و از سال 1359 بهره‌برداری از آن شروع شد.

تولیدات این کارخانه تا پایان سال 81 دو نوع محصول یخچال و فریزر 12فوت بود که به منظور بهبود کیفیت آن به مرور تغییراتی در آن ایجاد شد.

کارخانه ماشین لباسشویی نیز در زمینی به مساحت 11هکتار در جوار کارخانه یخچال و فریزر ایجاد و از بهمن ماه 1380 با بهره‌برداری از آن، تولید ماشین لباسشویی به تولیدات شرکت اضافه شد، مجموع زیربنای هر دو کارخانه حدود 114هزار مترمربع است.

با توجه به سرعت رشد صنعت لوازم خانگی و رقابت فشرده در این صنعت و نیازهای متنوع و جدید مصرف‌کنندگان محصولات لوازم‌خانگی پارس استراتژی تولید خود را بر تنوع محصولات با کیفیت و با هدف برآوردن نیاز مشتریان و بهبود مستمر بنا نهاده و خصوصاً از سال 1376 سرمایه‌گذاری‌های اساسی در نوسازی ماشین‌آلات بر اساس آخرین تکنولوژی روز به عمل آورده است.

در پی تماس کارگران این شرکت با پایگاه خبری ـ تحلیلی صبح قزوین مبنی بر کاهش روزهای کاری و نگرانی نسبت به آینده موضوع را از مدیرعامل پیگیر شدیم.

به گفته کارگران این واحد تولیدی، طی چند هفته اخیر با تعطیلی چهارشنبه‌ها تعداد روزهای کاری و میزان تولید کاهش یافته است، این درحالی است که این شرکت با حدود 650کارگر به طور مستقیم از ظرفیت تولید بالاتری برخوردار است. 

این کارگران به خبرنگار صبح قزوین می‌گویند: البته با شرایط موجود تاکنون حقوق‌ها به موقع پرداخت شده، این شرکت از بِرندهای معروف بود و از محصولات صادراتی نیز برخوردار است، اما شرایط کنونی کارگران را با نگرانی روبرو کرده است.

حسین رحمانی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار می‌کند: در نتیجه تحریم‌های صورت گرفته تامین مواد اولیه با مشکلاتی روبرو شده، چراکه 30تا35درصد مواد اولیه و قطعات از خارج وارد می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: کره جنوبی از اولین کشورهایی بود که ایران را تحریم کرد و از آنجایی که قطعه‌هایی مهم از آن کشور وارد می‌شد کار ما به تاخیر افتاد، تحریم توسط بانک‌های خارجی در کنار مواد اولیه، رد و بدل کردن پول و کالا را با مشکل مواجه کرد.

مدیرعامل شرکت لوازم خانگی پارس ابراز می‌کند: علاوه بر تامین مواد اولیه‌ای که بطور مستقیم وارد می‌شد، برخی تولیدکنندگان داخلی طرف قرار داد با ما نیز مواد اولیه مورد نیازشان از راه واردات تامین می‌شد که مشکل تحریم برای آن‌ها هم رقم خورد.

وی ادامه می‌دهد: عدم تامین مواد اولیه باعث شد در یک استراتژی مدیریتی تعداد روزهای کاری بطور موقت کاهش یابد، البته با تمهیدات انجام شده بزودی مواد اولیه تامین و چهارشنبه‌ها به روزهای کاری بازمی‌گردد و تعدیل نیرو نداریم.

این مسئول عنوان می‌کند: در شرایطی که شرکت‌ها 40درصد ظرفیت هم تولید نمی‌کنند، سعی بر این بوده تا بطور پیوسته حداقل 200قطعه تولید داشته باشیم، درواقع نه تنها شرکت تطعیل نشده بلکه حقوق و پاداش پایان سال کارگران نیز پرداخت می‌شود.

وی درباره مشکلات تولید داخلی می‌گوید: تولید مواد اولیه از مشکلات اساسی درحوزه تولید داخلی است، هم اکنون ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، اما متاسفانه حالت و استراتژی جنگ تولیدی و اضطرار ایجاد و احساس نشده است.

رحمانی نیا توضیح می‌دهد: در شرایط موجود لازم است واحدهایی همچون تامین اجتماعی، بانک‌ها و صنعت و معدن با اتخاذ استراتژی کمک به واحدهای تولیدی از افزایش تولید داخلی حمایت کرده و در رفع مشکلات همکاری کنند.

وی اضافه می‌کند: امروز واردات کمپرسور که یک از قطعات مهم در صنعت لوازم خانگی است سخت شده، با کمک دولت در موارد این چنینی و تامین مواد اولیه حتی توان صادرات نیز وجود دارد.

مدیر عامل شرکت لوازم خانگی پارس اذعان می‌کند: لازم است دولت بیشتر وارد میدان شود، درواقع سران سه قوا از رهبری دستور و اجازه دارند که مشکلات را حل کنند، امروز باید وارد میدان شده و مشکلات تولیدکنندگان را حل کنند.

وی ادامه می‌دهد: تمام واحدهای تولیدی آماده همکاری با دولت را دارند و خواستار تامین مواد اولیه و حل مشکل نقدینگی هستند.

این مسئول ابراز می‌کند: پیش از این علاوه بر وجود قاچاق به طور گسترده واردات لوازم خانگی دارای مشابه داخلی نیز قانونی بود، اما دولت در یک سال اخیر با این دو مورد مقابله کرد.

وی ادامه می‌دهد: در گذشته نسبت به تولیدات داخلی بی توجهی شده و در نتیجه در دسترس بودن کالاهای ارزان قیمت و زیباتر خارجی مردم را به استفاده از آن‌ها سوق داده است.

رحمانی نیا اضافه می‌کند: ادامه سیاست جلوگیری از واردات و مبارزه با قاچاق تمایل استفاده از کالای خارجی را کاهش داده و مردم به سمت مصرف و حمایت از کالاهای داخلی باکیفیت علاقمند می‌شوند.

وی در پایان می‌گوید: شرکت پارس از پتانسیل و ظرفیت رشد برخوردار بوده و به دنبال بازگشت شرایط گذشته و حتی اشتغال‌زایی بیشتر است.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان