۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین وجود بیش از ۳۵۰هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور/اجازه نمی‌دهیم تالاب‌ها نابود شود
کد خبر: ۳۳۳۹۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ساعت: ۱۵:۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان محیط زیست کشور اعلام کرد:

وجود بیش از ۳۵۰هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور/اجازه نمی‌دهیم تالاب‌ها نابود شود

رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: بیش از ۳۵۰هزارحلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم که مصرف آنها بالغ بر ۷.۵ میلیارد مترمکعب است.

وجود بیش از  ۳۵۰هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور/اجازه نمی‌دهیم تالاب‌ها نابود شود
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ عیسی کلانتری امروز(پنجشنبه) در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان قزوین در محل استانداری اظهار کرد: اگر در کارها استراتژی نداشته باشبم در آینده دچار چالش و مشکل می‌شویم، لذا لازم است استراتژی را بپذیریم و براساس آن پیش برویم تا هم محیط زیست آسیب نبیند و هم مشکلی نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: وقتی اصول را مبنای کار قرار دهیم مشکلی نخواهیم داشت و هم اشتغال ایجاد شده و هم طرحها اجرا می‌شود و در کنار آن محیط زیست سالم می‌ماند.

این مقام مسئول بیان کرد: چهل سال آب را آلوده کردیم، تالاب‌ها را خشک کردیم، ریزگرد راه انداختیم، آب‌های زیرزمینی را مصرف کردیم و باید اذعان کنیم عملکرد زیست محیطی ما مطلوب نبوده و باید بپذیریم وقتی توسعه پایدار را کنار می‌گذاریم باید مشکلات را تحمل کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور یادآورشد: هیچ پروژه ای بدون مطالعات زیست محیطی نباید اجرا شود و در گذشته خیلی از تصمیماتی که گرفته اند علمی نبوده از جمله جاده الموت به تنکابن را آقایان دولت قبل آغاز کردند و امروز ادامه آن مشکل دارد.

وی ابراز کرد: رئیس جمهور دستور دادند ۲۵۶ پروژه را دوباره مطالعه کنیم که حدود ۲۲۶میلیون دلار و بیش از ۶۴هزار میلیاردتومان درآنها سرمایه گذاری شده و می‌تواند صدها هزار شغل را ایجاد کند اما برخی از آنها اگر اجرا شود محیط زیست را نابود می‌کند.

کلانتری گفت: توسعه پایدار چیز پیچیده ای نیست تنها باید به چند موضوع توجه داشته باشید و کاری کنید که توجیه اقتصادی داشته باشد، نظم اجتماعی و محیط زیست را نابود نکند و سرمایه نسل آینده را از بین نبرد و با رعایت همین موارد می توانید توسعه پایدار را محقق کنید.

وی عنوان کرد: نسل‌های آینده هم حق دارند زندگی کنند و ما باید محیط زیست را برای آیندگان حفظ کنیم و بدانید همه ما در این سازمان دنبال آن هستیم تا مشکلات مردم حل شود اما امروز از عملکرد محیط زیست نمی‌توانیم دفاع کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: نمی‌توان به تخریب محیط زیست بی تفاوت بود، در فصل زمستان نباید نیروگاه‌ها از سوخت مازوت استفاده کنند، اما چون روزانه ۴۴۰هزار بشکه مازوت در پالایشگاه‌های کشور تولید می شود باید جایی آن را مصرف کنند و در این زمینه باید از وزیر نفت تشکر کرد که با از خود گذشتگی کمک کردند تا سوخت ۱۲ نیروگاه از مازوت به گاز تبدیل شود.

وی ادامه داد: زندگی مردم را ما باید سامان دهیم و از محیط زیست دفاع کنیم، البته باید مراقب باشیم تا کارشکنی هم نشود وقتی مجلس تصویب کرده ما موظفیم در حداکثر دو ماه جواب استعلام های زیست محیطی شما را بدهیم و اگر در این مدت جواب ندادیم شما اجازه دارید بدون توجه به محیط زیست طرح خود را اجرا کنید.

کلانتری یادآورشد: اجازه نمی‌دهیم بدون مطالعه با ساخت جاده و راه آهن و کارخانه، جنگل‌ها و تالاب‌ها را نابود کنید و اگر قرار است جنگل‌های هیرکانی با ساخت جاده ای نابود شود، اجازه نخواهیم داد چون این میراث متعلق به آیندگان است و ما وظیفه داریم جلوی توسعه غلط در کشور را بگیریم.

وی بیان کرد: حق نداریم اشتباهات عسلویه را در مکران تکرار کنیم، وقتی می‌گویبم صنایع آب بر در مناطق کم آب نباشد، می‌توان جای دیگر این طرح را اجرا کرد.

معاون رئیس جمهورافزود: راه برای توسعه در کشور باز و هموار است اما نباید اجازه دهیم به بهانه توسعه حقوق مردم نادیده گرفته شود.

وی عنوان کرد: ما باید زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده را در اختیار مردم قرار دهیم و فقط آنجا شکارچی نرود زیرا محیط زیست متعلق به همه ایرانیان و نسل‌های بعدی است که باید در این سرزمین بدنیا آمده و زندگی کنند و انصاف نیست آب شیرین را تمام کنیم و سرزمینی خشک را تحویل دیگران دهیم.

این مقام مسئول بیان کرد: بر اساس اصول کنوانسیون جهانی حداکثر می‌توانیم ۴۰درصد از آب‌های تجدیدپذیر را استفاده کنیم که ما در سال جاری ۱۲۰درصد آن را مصرف کردیم و در شرایطی که ۷۰میلیارد مترمکعب ذخیره آبی داشتیم بیش از ۹۴میلیارد مترمکعب را مصرف کردیم که نگران کننده است.

کلانتری اضافه کرد: ساخت سد هم خوب است و هم بد اما باید مراقب باشیم آن را در جای مناسب بسازیم، امروز چرا باید میزان بهره وری انرژی در کشور ما بعد از روسیه در ردیف پایین ترین کشورها باشد و کمترین بازدهی انرژی را داشته باشیم در حالی که دولت پذیرفته ۴ درصد مصرف انرژی پایه با رشد هشت درصدی کم شود و ما ۷۲ میلیون تن کربن را کاهش دهیم اما بر اساس برنامه ششم توسعه و دستور رهبری باید تا ۷۳۲ میلیون تن کاهش کربن می داشتیم اما این امر هم محقق نشده است.

وی گفت: از نظر ما در محیط زیست هر صنعتی که بخواهد توسعه پیدا کند، هر جاده، راه آهن و بندری که می‌خواهد ساخته شود، اگر ضوابط محیط زیست را رعایت کند بلامانع است اما بدون ضابطه نمی‌توان هر کاری کرد.

رئیس سازمان محیط زیست کشور اضافه کرد: نیروگاه شهید رجایی اگر در شرق تهران ساخته شده بود هیچ آلایندگی نداشت، اما چون در غرب ساخته شده به دلیل شرایط آب و هوایی اگر از مازوت استفاده کند حدود ۲۰درصد آلایندگی هوای تهران و کرج را موجب می‌شود و امروز که سوختش به گاز تغییر یافته از این مشکل رها شده ایم.

وی بیان کرد: وقتی از ۲۰۰میلیارد مترمکعب آب شیرین کشور ما بیش از ۱۸۰ میلیارد مترمکعب را مصرف کرده ایم و در مدت هشت سال بیش از ۲۵۰ میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داریم باید آیندگان ما را بازخواست کنند که با نعمت‌های خدادادی چه کردیم.

کلانتری اظهار کرد: برای تولید یک کیلو هندوانه ۴۰کیلوگرم آب مصرف می‌شود در حالی که برای تولید یک کیلو گوشت قرمز ۱۵هزار کیلو آب مصرف می‌کنیم و در واقع برای یک میلیون تن گوشت قرمز سالانه ۱۵میلیارد مترمکعب آب مصرف می‌شود و با این روش قرار نیست هر چیزی را هوس کردیم تولید کنیم و آیندگان دچار بحران شوند.

وی اضافه کرد: هر چیزی اصولی دارد و نمی‌توان هر جا دلمان خواست جاده و راه آهن، بندر و کارخانه و دامداری بسازیم و اگر یک نماینده خواست به منطقه خودش رسیدگی کند جاده ای بسازد که مطالعه زیست محیطی نداشته باشد و آیندگان را دچار چالش و بحران کند.

کلانتری اضافه کرد: ما در محیط زیست باید جوابگوی آیندگان باشیم و نگذاریم صنایع آلاینده و کارخانه های فولاد قدیمی و فرسوده وارد کشور شود و آب‌های ما را نابود کند در حالی که می توانیم صنایع های تک و کم آب را در کشور توسعه دهیم.

وی در خصوص تولید زباله هم گفت: هر ایرانی روزانه ۸۰۰ گرم زباله تولید میکند در حالی که اگر الگوهای مصرف رعایت شود، می‌توانیم این وضعیت را ساماندهی و مدیریت کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور در خصوص وضعیت جادههای استان قزوین گفت: خوشبختانه تمیزترین جاده‌های کشور در قزوین قرار دارد و وضعیت زباله‌های کنار جاده در استان شما بسیار کم و آلودگی بسیار پایین است و این ظرفیت را دارید که بعنوان تمیزترین استان کشور از نظر زباله و محیط زیست معرفی شوید.

وی اظهار کرد: مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان و استاندار در خصوص جاده‌های قزون به تنکابن و رحیم آباد به استان گیلان را بررسی می‌کنیم و هرجا که مشکل با اصلاحی رفع شدنی بود همکاری می کنیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور اضافه کرد: عملکرد استان در بخش زباله و پسماند خوب بوده اما انتظار داریم در بخش آب هم عملکرد بهتری داشته باشید و از اضافه برداشت چاه‌های مجاز هم جلوگیری کنید.

وی گفت: بیش از ۳۵۰هزارحلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم که مصرف آنها بالغ بر ۷.۵ میلیارد مترمکعب است در حالی که برداشت اضافه از چاه‌های مجاز کشور از ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب هم فرارتر رفته است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: محیط زیست در خدمت مردم، دولت و آیندگان است و به توسعه در چارچوب ضوابط اهمیت می‌دهیم اما می‌خواهیم ثروت‌های کشور برای نسل‌های آینده هم باقی بماند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان