۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین دیوان لاهه اعتراض آمریکا درباره شکایت ایران را رد کرد
کد خبر: ۳۳۳۹۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ ساعت: ۱۱:۵۴ ↗ لینک کوتاه

در پرونده مربوط به توقیف اموال و دارایی‌های بانک مرکزی؛

دیوان لاهه اعتراض آمریکا درباره شکایت ایران را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری در جلسه امروز خود برای بررسی شکایت ایران در پرونده مربوط به توقیف اموال و دارایی‌های بانک مرکزی، اعتراض آمریکا در این باره را رد کرد.

دیوان لاهه اعتراض آمریکا درباره شکایت ایران را رد کرد
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) مستقر در شهر لاهه هلند، امروز چهارشنبه در رابطه با پرونده توقیف دارایی‌های بانک مرکزی ایران تشکیل جلسه داد و در حکم اولیه خود اعتراض آمریکا درباره صلاحیت نداشتن این دادگاه برای رسیدگی به شکایت ایران را رد کرد.

دیوان لاهه اعتراض آمریکا درباره شکایت ایران را رد کرد
دیوان بین‌المللی دادگستری همچنین در حکم اولیه خود با رد استدلال‌های آمریکا، با بررسی پرونده اموال بلوکه‌شده بانک مرکزی ایران بر اساس پیمان مودت موافقت کرد.

دیوان لاهه در حکم اولیه خود اعلام کرد که خروج آمریکا از پیمان مودت تاثیری بر صلاحیت این دادگاه برای رسیدگی به شکایت ایران ندارد.

طبق حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری که توسط «عبدالقوی احمد یوسف» رئیس این دیوان قرائت شد، ایران می‌تواند شکایتش را برای بازگرداندن اموال مصادره شده خود در آمریکا در این دادگاه پیگیری کند.

شایان ذکر است، آمریکا در سال ۲۰۱۵ و بنا به حکم دادگاهی در این کشور بخشی از دارایی بانک مرکزی ایران به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار را توقیف کرد. واشنگتن این دارایی را برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ در بیروت مصادره کرده است.

ایران در ژوئن ۲۰۱۶ برای رفع توقیف اموال بانک مرکزی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. در شکایت ایران به معاهده مودت و روابط اقتصادی و کنسولی ایران و آمریکا که در سال ۱۹۵۵ به امضای تهران و واشنگتن رسید، استناد شده است.

دولت ایران در شکایت خود ضمن ارائه درخواست محکومیت واشنگتن خواستار جبران خسارات وارده شده است.

انتهای پیام/1404

منبع: باشکاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان