۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین انقلاب ماندگار!
کد خبر: ۳۳۳۹۲۹ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ ساعت: ۸:۴۴ ↗ لینک کوتاه

گذری بر ۴۰ سالگی "۲۲بهمن"؛

انقلاب ماندگار!

امروز با وجود گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، همچنان نسیم روح بخش آن در ایران و جهان در جریان بوده و دل و روح تشنگان حق و عدالت را می‌نوازد.

انقلاب ماندگار!
  صبح قزوین ؛______ محمدرضا ذاکر.

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب استثنائی و یک پدیده ی منحصر به فرد در قرن بیستم بود، شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از با همه انقلاب‌ها تفاوت دارد، هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه ی انقلاب و قیام و هم در علل ماندگاری و پیش روندگی و پیش برندگی انقلاب.

تمایزی که آگاهی از آن کمک مؤثری در شناخت توانایی‌های انقلاب اسلامی، چرایی دشمنی‌های بی‌پایان بدخواهان و دشمنان قسم خورده انقلاب و نیز درک صحیحی از دستاوردهای مادی و معنوی آن می‌کند.

به عبارت روشن‌تر انقلاب اسلامی در کنار وجوه اشتراک و تشابه‌هایی که با سایر انقلاب‌ها دارد، ویژگی‌های خاص خود را هم دارد که ماهیت ایدئولوژیک و اسلامی آن را مشخص می‌کند.

این خصوصیات که از ماهیت اسلامی این انقلاب نشأت گرفته، منحصراً در انقلاب اسلامی وجود دارد و ما از این خصوصیات خاص که وجه ممیزه‌ی این انقلاب از سایر انقلاب‌هاست، تحت عنوان ویژگی‌های انقلاب اسلامی یاد می‌کنیم.

حال که انقلاب اسلامی ملت ایران بر قله 40سالگی خود ایستاده است، بنظر می‌رسد ارائه آمارهای عددی و مقایسه پیشرفت‌های مادی نظیر افزایش ضریب پیشرفت تکنولوژی و صنعت و کشاورزی و تولیدات ناخالص و بالندگی‌های علمی و تحقیقاتی که همگی از جمله افتخارات انکارناپذیر این انقلاب هستند، پاسخگوی شبهات و انتظارات نسل جدید انقلاب نباشد.

این موضوع زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانیم طبق آمار رسمی کشور، بیش از ۸۰درصد جمعیت ایران بعد از انقلاب متولد شده‌اند و از اوضاع رژیم طاغوت بی‌خبر هستند و ۵۱درصد جمعیت کشور نیز دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را ندیده اند و تصویر ذهنی آنها از تجاوز و جنگ و دفاع و یا خفقان طاغوت تنها تصویری است که رسانه‌ها، کتاب، سینما و تلویزیون و شاید خاطرات انقلابیون و رزمندگان دفاع مقدس بر اذهان آنها نقش بسته اند که در باب غفلت‌های صورت گرفته در انتقال معارف انقلاب و دفاع مقدس سخن‌ها بسیار است که در این مجال نمی‌گنجد.

لذا بنظر می‌رسد بهتر باشد انقلاب را نه فقط مادی، بلکه انقلابی معنوی و انسان ساز تعریف کنیم. انقلابی که قرار بود زمینه ساز بلوغ نسلی باشد که آرمان زمینه سازی ظهور حجت خدا را درسرمی‌پروراند، انقلابی که قرار بود آقایی و سربلندی اسلام و مسلمین را به ارمغان بیاورد و صفت «ناب محمدی» به خود بگیرد!

با پذیرش این اصول و قبول این فرضیات که از متن انقلاب برگرفته شده اند بهتر می‌توان دستاوردهای انقلاب را به نظاره نشست، نباید چندان کار سختی باشد که با در نظر گرفتن اهداف الهی و معنوی و شاخص‌های اسلامی و منطبق با آیات و روایات و کلام معصومین(علیه السلام)، داشتهها و دستاوردهای چهل ساله انقلاب مان را منصفانه در ترازوی سنجش افکار عمومی به بوته نقد ببریم.

اما در باب اهداف الهی و غیر مادی انقلاب به چند مورد از مهمترین آنها تنها اشاره ای می‌کنیم:

1- استقلال و خروج از زیر یوغ قدرت‌های سلطه گر از اولین دستاورد‌های انقلاب اسلامی است.

جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا در کتاب ۴۴۴ روز می‌گوید: شاه ایران تسلیم پیشنهاد‌هایی بود که از سفارت آمریکا در تهران به وی دیکته می‌شد. همچنین اسحاق رابین، نخست وزیر اسبق رژیم منحوس صهیونیستی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از دست دادن ایران برای غرب بزرگترین ضربه پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

امروز پس از گذشت 4دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، نه تنها دست استکبار جهانی و بویژه آمریکا از کشور کوتاه شده است بلکه حل معادلات بین المللی منطقه خاورمیانه بدون حضور و رأی ایران اسلامی ممکن نیست و این عزت و سربلندی را مدیون انقلابی هستیم که «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» از جمله راهبردهای اصلی و شعارهای استراتژیک آن بوده و هست و چهل سالگی انقلاب، فرضیه امام(ره) مبنی بر استقلال سیاسی مسلمانان را به یک مدل انکارناپذیر مبدل ساخته است.

2- آزادی، دومین گوهر گرانبهایی است که انقلاب اسلامی به مردم ایران هدیه کرده است. دستاوردی که کسانی حلاوت و ارزشش را درک می‌کنند که طعم تلخ خفقان و استبداد را چشیده باشند.

از جمله مواردی که می‌تواند این استبداد را نمایان سازد، وضعیت احزاب سیاسی در آن دوران است، در مورد وضعیت احزاب، سخنان خود محمدرضا در یازدهم اسفند سال ۵۳ می‌تواند گویا باشد.

وی پس از انحلال دو حزب دولتی "ایران نوین" و " مردم" و هنگام تاسیس حزب «رستاخیز» به دبیرکلی هویدا گفت: کسی که وارد این حزب سیاسی جدید (رستاخیز) نشود، یا فردی است که به یک سازمان غیرقانونی تعلق دارد، یا به حزب غیرقانونی توده وابسته است و یا به عبارت دیگر یک خائن است! چنین فردی یا جایش در زندان‌های ایران است و یا اگر مایل باشد، می‌تواند همین فردا کشور را ترک کند؛ زیرا او ایرانی نیست، وطن ندارد.

کافی است این نگاه بسته و سراسر تهدید و تنش و بن بست گونه شاه مخلوع ایران را با وضعیت امروز احزاب و جریان‌های سیاسی درون نظام اسلامی و نگاه حکومت اسلامی به احزاب را مقایسه کنیم. فعالیت رسمی ده‌ها حزب سیاسی با رنگها و سلایق و علایق گوناگون در جای جای کشور اسلامی نشان از بلوغ سیاسی حکومت اسلامی دارد، معرفی نامزدهای انتخاباتی در ادوار مختلف انتخابات از جمله گواه این مدعاست.

3- سومین دستاورد معنوی و گرانسنگ انقلاب اسلامی ایران، مردم سالاری دینی است.

توجه داشته باشیم که دوران پهلوی، چه پهلوی اول و چه پهلوی دوم، محصول کودتا بوده است و مردم نه در تاسیس و نه در تداوم آن هیچ نقشی نداشتند.

اما به برکت انقلاب اسلامی، ماهیت نظام سیاسی کشور، قانون اساسی و تمام ارکان اساسی نظام، از رهبری گرفته تا شورا‌های اسلامی شهر و روستا بطور مستقیم یا غیرمستقیم با رای مردم تحقق یافته است. برگزاری بیش از 30 انتخابات بزرگ در طول 4دهه عمر انقلاب بی نظیر است.

همچنین، تفاوت سلیقه و تعلقات متفاوت حزبی و سیاسی رؤسای جمهور در ایران از جمله مهمترین دلایل بلوغ سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران و نشان دهنده سهیم بودن مردم در سرنوشت سیاسی خود و اثبات ادعای دموکراسی و مردم سالاری در ایران است.

4- بسط اسلام و معنویت و گسترش دین در جامعه داخلی ایران و دیگر کشورها از جمله مهمترین دستاوردهای غیر مادی انقلاب شکوهمند اسلامی است.

فساد و دورشدن مستمر از معنویت و اخلاق در دوران پهلوی یک هدف برنامه ریزی شده و جزو ذات آن رژیم کودتایی و سر تا پا غرق در فساد بود و حرکت‌های گاه و بیگاهی هم که رنگی از مذهب داشت، برای فریب مردمی بود که دل در گرو محبت اهل بیت(علیه السلام) داشتند.

اما یکی از اهداف متعالی انقلاب اسلامی، گسترش معنویت و تحقق اسلام ناب می‌باشد که مظاهر حرکت در این جهت بسیار است که از جمله آن می‌توان به گرایش رو به فزونی مردم کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی و آمریکایی به اسلام و نیز تشکیل هسته های مقاومت اسلامی در برابر ظالمان و حاکمان جور در کشورهایی از جمله یمن، بحرین، عربستان و عراق و همچنین شکستن تابوی شکست ناپذیری قدرت های پوشالی از جمله رژیم صهیونیستی از جمله بارزترین آثار نشر فرهنگ مقاومت اسلامی از سوی انقلاب سال57 ملت ایران است.

حال، ذکر این نکته لازم است که دستاورد‌های خیره کننده مادی و معنوی انقلاب، نتیجه عواملی همچون:

1- «تعهد به آرمان‌های اسلامی و مذهب تشیع» بعنوان مانیفست و نقشه راه انقلاب

2- «حرکت در جهت اهداف و اصول مبتنی بر تفکر انقلابی»

3- «حضور مردم انقلابی» در صحنه‌هایی که انقلاب نیاز به حمایت مردمی داشته است، نظیر انتخابات و راهپیمایی‌های 40 ساله انقلاب اسلامی

4- «وجود رهبری مقتدر» و دانا و حکیم و دوراندیش در صدر نظام حاکم بر ایران بوده است و خلاء‌ها و کاستیها، قصور‌ها و تقصیر‌ها نتیجه «عدم انطباق کامل عملکرد مسئولان با این ارزش‌ها و اصول» و در مواردی متاسفانه انحراف از آنها می باشد که به مهمترین چالش امروز انقلاب بدل شده است.

در این بین نباید از نقش دشمنی دشمنان و فشارهای مختلف بیرونی بر انقلاب چشم پوشاند. باور داریم که با تولد انقلاب اسلامی، ضدانقلاب هم متولد شد و در این 40سال از هیچ تلاشی برای نابودی و براندازی نظام اسلامی فروگذار نکرده است.

«ترورهای ناجوانمردانه شخصیت‌های طراز اول نظام»، «هجوم 8ساله به کشور»، «تحریم‌های ظالمانه و بی سابقه» و «فشارهای تمام عیار رسانه ای علیه ایران و فرهنگ و تمدن و مذهب» از جمله مهمترین اقدامات بیرونی علیه انقلاب اسلامی ایران است.

اینک با ترسیم آرمان‌ها و دستاوردها و عوامل کسب این دستاوردها، نباید برای ایران اسلامی آینده ای مبهم متصور بود، پیمودن راه‌های مشکل و عبور موفق از چالش‌های ریز و درشت و مقاومت در برابر همه شدائد و پیامدهای سخت 40ساله انقلاب، امروز ذخیره ای است برای آغاز چلّه دوم انقلاب!

راه پرفراز و نشیب 40 ساله انقلاب اسلامی به ما آموخت که پافشاری بر آرمان‌ها و فرهنگ مقاومت و تمسک به آیات نجات بخش قرآن کریم و تأسی از سیره اهل بیت(علیه السلام) و اعتقاد عملی به ولایت مطلقه فقیه، یقیناً می‌تواند آینده ای روشن و سراسر امید را برای ایران اسلامی به ارمغان بیاورد.

امروز با وجود گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب، همچنان نسیم روح بخش آن در ایران و جهان در جریان بوده و دل و روح تشنگان حق و عدالت را می‌نوازد.

در پایان نظر رهبرمعظم انقلاب حضرت امام خامنه ای(حفظه الله) درباره ماندگاری انقلاب را مرور می‌کنیم.

معظم له میفرمایند: سخن انقلاب، سخن حق است! این، خاصیت حق است. مَثَلاً کلِمَةً طَیبَةً کشَجَرةٍ طَیبَةٍ ، این یک درخت پاکیزه و سالم و خوش نهادی است که در زمین سالم رشد می کند. أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء، ریشه اش محکم است، شاخ و برگش هم رفته بالا. تُؤْتِی أُکلَهَا کلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا، میوه ی او هم همیشگی است و در هر فصلی میوه ی خود را میدهد.
انتهای پیام/2002 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان