۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین فضای‌مجازی معضل امروز خانواده‌ها/ ازدواج دختران کم‌سن اصلاح شود
کد خبر: ۳۳۳۵۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۴ ساعت: ۱۵:۴ ↗ لینک کوتاه

در دیدار فعالان فرهنگی با مدیرکل امور بانوان مطرح شد؛

فضای‌مجازی معضل امروز خانواده‌ها/ ازدواج دختران کم‌سن اصلاح شود

در دیدار فعالان فرهنگی با مدیرکل امور بانوان مطرح شد که باید با تبلیغ و فعالیت فرهنگی به پدر و مادرها علم داده شود تا فرهنگ ازدواج در سنین پایین کاهش یابد.

فضای‌مجازی معضل امروز خانواده‌ها/ ازدواج دختران کم‌سن اصلاح شود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ جمعی از بانوان فعال فرهنگی استان قزوین با مدیرکل امور بانوان استانداری دیدار کردند و در این دیدار به بیان اولویت‌های حوزه خانواده و عفاف و حجاب پرداختند.

در این جلسه بانوان فعال در زمینه فرهنگی و خانواده نیازهای روز جامعه، ایده، طرح‌ها و راه‌کارهای خود در را به طور مختصر بیان کردند که حمایت از طرح‌های حوزه خانواده و جمعیت از جمله خواسته‌های بانوان فعال فرهنگی بود.

دفتر امور بانوان و خانواده واحدی غیرسیاسی است
ربیعی در این جلسه اظهار کرد: دفتر امور بانوان و خانواده واحدی غیرسیاسی است و فعالیت سیاسی ندارد و دغدغه نیمی از جامعه را که بانوان هستند با هر سلیقه و باوری دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: البته نیم دیگر جامعه و نسل‌ها نیز به دست بانوان پرورش می‌یابد، درواقع جامعه سالم با خانواده سالم محقق می‌شود و درست بودن پایه و اساس رکن اساسی است، به همین دلیل موضوع بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیرکل امور بانوان استانداری ابراز کرد: اگر امروز مشکلاتی موجود است شاید غفلت‌هایی اتفاق افتاده، انجام آسیب شناسی به منظور یافتن چرایی این موضوع مهم است.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که انقلاب با چه هدفی شکل گرفت، آیا به این اهداف نزدیک شدیم یا از آن فاصله گرفته‌ایم، درصورت فاصله گرفتن باید عاقلانه و منطقی آسیب شناسی انجام شود تا بدانیم چه مواردی ما را از آن اهداف دور کرد.

این مسئول عنوان کرد: ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و باید تمام شرایط اسلامی در جامعه ما وجود داشته باشد، آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد امروز به حوزه زنان کشیده شده است باتوجه به نقشی که زنان در جامعه دارند این موارد زنگ خطر هستند و ما باید این زنگ خطرها را جدی بگیریم.

وی بیان کرد: طلاق و آسیب‌های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردارند، شاید به صفررساندن این نوع آسیب‌ها ممکن نباشد، اما همه ما وظیفه داریم که شرایط را به‌گونه‌ای پیش ببریم تا سرعت این نوع آسیب‌ها را کنترل و از آن پیشگیری کنیم.

ربیعی ادامه داد: ازدواج به‌هنگام موضوعاتی است که پرداختن به آن ضروری است، خانواده مقوله‌ای است که اگر از آن غفلت شود بسیاری از آسیب‌ها در نتیجه آن به‌وجود خواهد آمد.

وی ابراز کرد: با انجام دسته‌ای از برنامه‌ها، کنترل و پیشگیری از آسیب‌ها، می‌توان به جامعه‌ای که به معنای واقعی اسلامی است، رسید در غیر این صورت در مقابل پرسش‌های نسل جوان مبنی بر ثمرات انقلاب پاسخی نخواهیم داشت.

مدیرکل امور بانوان استانداری افزود: باید به سمتی پیش رفت که با افتخار به گذشته نگاه کرده و مسائل را باامید پیش ببریم.

این مسئول اظهار کرد: مقوله حجاب و پوشش درصورت فقدان عفت درونی معنایی ندارد، همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز بیان کرده‌اند لازم است این باور در افراد نهادینه شود که "عفت زن مایه احترام و شخصیت اوست".

وی ادامه داد: البته عفت منحصر به بانوان نیست و عفیف بودن مردان نیز دارای اهمیت بوده و آنان نیز باید هم پای زنان به موضوع عفاف و حجاب توجه داشته باشند.

ربیعی تاکید کرد: امروز سطح غیرتمندی مردان کاهش یافته و لازم است در این زمینه نیز فعالیت‌هایی صورت گیرد که تربیت آگاهانه پسران و توجه به عفیف بودنشان به‌گونه‌ای که از همسر مطالبه بی بند و باری و بی حجابی نداشته نباشد یکی از این راه‌هاست.

لزوم صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی
وی عنوان کرد: لازم است برخی برنامه‌ها و طرح‌ها باتوجه به شرایط زمان تدوین شوند؛ امروز فضای مجازی معضل تمام خانواده‌هاست، در این راستا باید والدین نسبت به کنترل و نحوه استفاده فرزندان از فضای مجازی مهارت داشته باشند.

این مسئول ادامه داد: باتوجه به رشد تکنولوژی ارتقای سواد در زمینه علم و تکنولوژی از اهمیت بالایی برخوردار است، ما نمی‌توانیم از رشد تکنولوژی جلوگیری کرده یا از آن استفاده نکنیم، بنابراین باید نحوه استفاده مطلوب از آن را به فرزندان آموزش دهیم.

وی اذعان کرد: در دسترس قرارگرفتن ابزاری خاص پیش از فراگیری فرهنگ استفاده از آن، از جمله مواردی است که مشکلات ما از آن نشات می‌گیرد، فضای مجازی یکی از این موارد است، ما فرهنگ استفاده درست از آن را آموزش ندیده‌ایم.

ربیعی تاکید کرد: صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا امروز این فضا به طور گسترده در دسترس بوده و استفاده از آن اجتناب ناپذیر است.

وی اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از مسئولین با "نه به ازدواج کودکان" نسبت به ازدواج زودهنگام واکنش نشان می‌دهند، این موضوعی است که از ضرورت بالایی برای پرداختن برخوردار است، استفاده از ظرفیت مساجد و مبلغین مذهبی در این راستا راه حل مفیدی است.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری ابراز کرد: باید با تبلیغ و فعالیت فرهنگی به پدر و مادرها علم داده شود تا فرهنگ ازدواج در سنین پایین کاهش یابد.

وی افزود: بافت روستاها به گونه‌ای است که از فرهنگ و آداب و رسوم خاص و سنتی برخوردار هستند، باوجود این امروز خیانت به همسر در این محیط‌ها نیز دیده می‌شود و این موضوع مواجه بودن با بحران را نشان می‌دهد.

این مسئول عنوان کرد: ازدواج‌های ناآگاهانه و با فاصله سنی بالا مشکلاتی را ایجاد می‌کند که طلاق عاطفی از جمله آن‌هاست.

وی در پایان گفت: رسالت ما در این شرایط سنگین است و باید با همکاری هم مسائل و مشکلات جامعه را تاحدودی کنترل کنیم، در همین راستا طرح‌های ارائه شده باتوجه به اولویت‌های امور بانوان و درمحدوده بودجه موجود مورد حمایت قرار می‌گیرد.

معضلات فرهنگی باید به‌موقع رسیدگی شود
یکی از فعالین فرهنگی در این جلسه ابراز کرد: به نظر می‌رسد بسیاری از مشکلات جامعه از خانواده نشات می‌گیرد، وجود مباحث دنباله دارد و مدون مشاوره همراه با حضور والدین، آموزش‌های تاثیرگذار و ارائه راه کارهای مناسب می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند.

یکی دیگر از حاضرین در جلسه با تاکید بر آموزش ازدواج پیش از ازدواج اظهار کرد: ازدواج غلط در قشر خاکستری جامعه وجود دارد، این نوع ازدواج‌ها آسیب دختران کم سن در ابتدای زندگی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی و اجرای آموزش قبل از ازدواج در قشر خاکستری جامعه ازدواج‌های غلطی و طلاق را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از حاضرین ابراز کرد: دغدغه‌های امور بانوان، معضلات فرهنگی جامعه و طلاق باید بموقع پیشگیری شود، حومه قزوین، مهرگان و شهرک دانش و مناطق کم برخوردار با این مشکلات شناخته شده‌اند.

وی ادامه داد: ما به عنوان سازمان‌های مردم نهادی که کار فرهنگی انجام می‌دهیم بر این باوریم که اتخاذ دید فرهنگی و اصلاح بیشتر از برخورد کارایی دارد.

این فعال فرهنگی بیان کرد: اجرای طرح‌هایی که فرد به‌ویژه دانش آموزان را به باور برساند دارای اهمیت است، در چنین طرح‌هایی از دانش آموز خواسته می‌شود در موضوعی همچون نقش پوشش صحیح در جسم، روح و اجتماع پژوهش کند.

وی ادامه داد: پس از پژوهش فرد در سه مرحله واحد آموزشی، ناحیه و استانی یافته‌های خود را بیان می‌کند، این روش از مزیت تقویت قوه بیان و اعتماد به نفس نیز برخوردار است.

این فعال در پایان گفت: امروز حجم بزرگی از مشکلات برخواسته از استفاده ناصحیح از فضای مجازی است و بسیاری از پرونده‌های دادگاه‌ها با این موضوع در ارتباط است، از این رو آموزش بهره برداری و سالم از این فضا بخش‌هایی مشکلات را حل می‌کند.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان