۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تولید محصولات زراعی در قزوین ۱۶۰درصد افزایش داشت
کد خبر: ۳۳۳۵۱۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱ ساعت: ۱۰:۴۸ ↗ لینک کوتاه

طی ۴۰سال گذشته؛

تولید محصولات زراعی در قزوین ۱۶۰درصد افزایش داشت

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: طی چهل سال گذشته تولید محصولات زراعی در استان قزوین درصد رشد د اشته است.

تولید محصولات زراعی در قزوین ۱۶۰درصد افزایش داشت
مجید اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: میزان تولید محصولات زراعی در سال 57حدود یک میلیون تن بوده که این میزان در سال 97 به بیش از دو میلیون 600 هزار تن رسیده است.

به گفته وی همچنین بهره وری آب در تولید محصولات استراتژیک همچون گندم را در قبل انقلاب 3 دهم بوده که در سال زراعی 97 این میزان به 85 صدم رسیده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین اجرای طرح‌های به زراعی، به نژادی ارقام زراعی و کاربرد بذور اصلاح شده، کاربرد سیستم‌های نوین آبیاری، افزایش سطح آگاهی کشاورزان و وجود کشاورزان خبره در استان، بهینه سازی سیستم مکانیزاسیون کشاورزی، تدوین برنامه‌های الگوی کشت و بهره‌وری آب را از عوامل افزایش بهره وی آب و تولید محصولات زراعی برشمرد.

وی در ادامه به روند تولید محصولات زراعی اشاره و یادآور شد: درتولید محصولات کشاورزی همچون گندم ،ذرت،جو گلزا، برنج با بکارگیری روشهای مناسب کاشت، داشت و برداشت افزایش در تولید داشته است.

اسماعیلی گفت: در طی سال‌های اخیر با سیاست‌هایی مانند کاهش سطح کشت محصولات پر آب بر نظیر گوجه فرنگی، خربزه، با افزایش سطح کشت محصولات زراعی دیم در مناطق مستعد استان، بهبود بهره‌وری آب و افزایش پایداری تولید (افزایش عملکرد در واحد سطح) را داشته ایم به طوری که با وجود کاهش 34درصدی در سطح کشت گندم آبی از 70 هزار به 46 هزار هکتار، در این محصول شاهد افزایش 18درصدی تولید است.

این مسئول در ادامه به روند تولید محصولات باغی طی چهل سال گذشته اشاره کرد و گفت: تولید محصولات باغی بارور استان درمقایسه با اوایل انقلاب رشد قابل ملاحضه ای داشته است، بطوریکه تولید محصولات باغی از 310هزارتن در سال 57 به بیش از 647هزار تن در سال 97 رسیده است.

به گفته وی محصولات عمده و شاخص که در سیر صعودی خوبی طی این سال‌ها داشته تولید محصولاتی همچون زیتون، انگور، پسته، بادام، گیلاس، گردو و زغال اخته است.

اسماعیلی بهره‌مندی باغداران از روش نوین باغداری، توسعه باغ در اراضی شیبدار، محصولات استراتژیک همچون زیتون، انگور و پسته و طرح‌هایی همچون داربستی کردن باغات و سیستم‌های نوین آبیاری ذکر کرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان