۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین "استانی‌شدن انتخابات" اختلافات قومیتی را رقم می‌زند/ مشارکت مردم کاهش می‌یابد
کد خبر: ۳۳۳۴۹۶ نویسنده: امیرمحمد زارعی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ ساعت: ۱۳:۵۹ ↗ لینک کوتاه

دبیرکل تشکل جامعه اسلامی دانشجویان قزوین:

"استانی‌شدن انتخابات" اختلافات قومیتی را رقم می‌زند/ مشارکت مردم کاهش می‌یابد

دبیرکل تشکل جامعه اسلامی دانشجویان قزوین گفت: این طرح ضمن حذف اقلیت، باعث ایجاد انحصار سیاسی در بین دو جناح موجود کشور هم می‌شود. هیچ فرد مستقلی امکان رای آوری در این سیستم را نخواهد داشت.

"استانی‌شدن انتخابات" اختلافات قومیتی را رقم می‌زند/ مشارکت مردم کاهش می‌یابد
امیرمحمد زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین اظهار کرد: استانی شدن انتخابات بدین شکل است که محدوده استانی هر استان به عنوان حوزه انتخابیه در نظر گرفته می‌شود.
وی افزود: رای دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه موجود در استان از میان نامزدهای آن حوزه انتخابیه به تعداد کرسی‌های موجود، نماینده یا نمایندگان مد نظر خود را انتخاب کنند.

این فعال دانشجویی ابراز کرد: طبق این طرح در هر حوزه انتخابیه فردی پیروز می‌شود که حداقل ۲۰درصد آراء حوزه انتخابیه خود را کسب کرده و بالاترین رای را در کل استان را بدست آورده باشد.

وی یادآور شد: طراحان دلیل خود برای استانی‌شدن انتخابات را توجه نمایندگان به وظایف محلی و بی‌توجهی به مسائل ملی عنوان می‌کنند. این یک مسئله درست و یک اشکال است. اما سوال این است که چرا این اتفاق افتاده؟ آیا این بهترین راه حل است یا راه حلی است که اوضاع را بدتر می‌کند؟

دبیرکل تشکل جامعه اسلامی دانشجویان قزوین اذعان کرد: برای پاسخ به این پرسش باید دید چرا مردم منطقه از نماینده خود پیگیر حل مسائل و مشکلاتشان هستند؟ چرا بدین میزان که از نماینده توقع دارند از فرماندار و شهردار و امام جمعه توقع ندارند؟

صدای مردم مناطق محروم و دورافتاده شنیده نمی‌شود
وی ادامه داد: در نظام اداری متمرکز کشور که همه تصمیم گیری‌ها در تهران متمرکز است، نماینده تنها فردی در آن حوزه انتخابیه است که به مسئولان تراز یک کشور اعم از وزیر و معاون وزیر و معاون رئیس جمهور دسترسی دارد.

زارعی اضافه کرد: هیچ یک از مسئولان محلی چنین دسترسی به مرکز تصمیم گیری کشور ندارند، واضح است که در این سیستم مردم از نماینده بیشترین توقع را دارند و وی هم به دنبال حل این مشکلات خواهد رفت.

وی عنوان کرد: باید اختیارات بیشتری به استانداری‌ها و شوراهای شهر داده شود تا مسائل در همان سطح استان حل و فصل شود و تنها صدای مردم مناطق محروم و دورافتاده در حاکمیت قطع نشود، اگر این رابطه قطع شود انگیزه ای برای پیگیری مشکلات مردم مناطق محروم باقی نخواهد ماند و صدایی از آنان در سطوح بالای اداری کشور شنیده نمی‌شود.

این فعال دانشجویی بیان کرد: با استانی‌شدن انتخابات، تعیین کننده‌ی اصلی نمایندگان یک استان، رای مرکز استان خواهد بود. اگرچه نامزدها باید ۲۰درصد رای حوزه‌های انتخابیه خود را بدست آورند، اما در همان حوزه انتخابیه کسی پیروز می‌شود که بیشترین تعداد رای استان را آورده باشد.

افزایش نارضایتی مردم رقم می‌خورد
وی افزود: با این سیستم چه اتفاقی می‌افتد؟ با توجه به اینکه در بسیاری از استان‌ها( بالاخص استان‌هایی که مرکز استان جزو کلانشهرهاست) قریب به ۵۰درصد جمعیت استان در مرکز استان زندگی می‌کنند، رای مرکز استان و گرایش سیاسی یا مذهبی یا قومی مرکز استان تعیین کننده‌ی کل نمایندگان استان خواهد شد.

زارعی ادامه داد: در یک حوزه انتخابیه، اگر ۳نفر بالای ۲۰درصد رای آورند، کسی که همراهی گرایش سیاسی غالب در مرکز استان را با خود به همراه داشته باشد، پیروز خواهد شد، یعنی گرایش سیاسی غالب در مرکز تمام نماینده‌های استان را از آن خود خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگر تا امروز جریان سیاسی اکثریت در مرکز استان، تنها در حوزه انتخابیه مرکز استان پیروز می‌شد، بطور مطلق در کل استان پیروز می‌شود و اگر جریانی سیاسی در شهرستانی پیروز انتخابات شده بود، امروز دیگر همان پیروزی را هم نخواهد داشت.

دبیرکل تشکل جامعه اسلامی دانشجویان قزوین تصریح کرد: با اجرای این طرح تنازعاتی در استان‌هایی که گسل اجتماعی از جنس سیاسی دارد، اتفاق می‌افتاد، در استان‌هایی که گسل اجتماعی از جنس مذهبی یا قومیتی است که اوضاع به مراتب فاجعه بارتر خواهد شد.

وی عنوان کرد: این طرح ضمن حذف اقلیت، باعث ایجاد انحصار سیاسی در بین دو جناح موجود کشور هم می‌شود. هیچ فرد مستقلی امکان رای آوری در این سیستم را نخواهد داشت و هیچ جریان جدیدی هم امکان انتخاب شدن درشهرها را پیدا نمی‌کند.

این فعال دانشجویی ابراز کرد: وقتی مردم در یک حوزه‌ی انتخابیه به یک فردی بیشتر رای می‌دهند اما از آن حوزه انتخابیه فرد دیگری به پشتیبانی رای مرکز استان انتخاب می‌شود، واضح است که باعث ایجاد نارضایتی شدید در مردم آن منطقه می‌شود.

نمایندگان دیگر پاسخگو نخواهند بود
وی عنوان کرد: با اجرای این طرح انگیزه‌ی حضور مردم برای مشارکت در انتخابات کاهش می‌یابد و شاید شدت این نارضایتی در برخی حوزه‌های انتخابیه به ناآرامی کشیده شود، خصوصا در مناطقی که مردم حوزه انتخابیه در استان خود در اقلیتی مذهبی یا قومی هستند.

زارعی اذعان کرد: هرچه وسعت حوزه انتخابیه گسترش یابد، نماینده پاسخگویی کمتری دارد و ضمن اینکه مردم هم به دلیل شناخت کمتر از نامزدهای انتخاباتی مشارکت کمتری در انتخابات دارند.

وی افزود: وقتی وسعت حوزه انتخابیه استان درنظرگرفته می‌شود، نماینده هم رای خود را مرهون حمایت مرکز استان می‌بیند، چه دلیلی بر پاسخگویی به مردم حوزه انتخابیه خود خواهد داشت؟ همچنین شهروندان در یک حوزه انتخابیه چه شناختی از نامزدهای دیگر حوزه‌های انتخابیه استان دارند؟

این فعال دانشجویی در پایان گفت: با استانی شدن انتخابات در بازه زمانی محدود تبلیغات، مردم شناختی از کاندیداها ندارند و در این شرایط تاثیر پول در انتخاب شدن نامزدها افزایش می‌یابد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان