۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پیشکسوتان، سرمایه یا سربار ورزش؟!
کد خبر: ۳۳۳۴۴۴ نویسنده: مهدی چگینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۷ ساعت: ۱۵:۱۰ ↗ لینک کوتاه

نقد ورزشی؛

پیشکسوتان، سرمایه یا سربار ورزش؟!

خانه ورزش پیشکسوتان هم اتفاقی است که سال‌ها بر سر زبان‌ها است و هر استانی به فراخور توان استان این مجموعه را راه‌اندازی می‌کند، تا قدیمی‌های ورزش را دور هم جمع کند.

پیشکسوتان، سرمایه یا سربار ورزش؟!
صبح قزوین ؛_____ مهدی چگینی.

کسانی که سال‌های جوانی خود را به سختی در ورزش گذراندند، امروز گنجینه‌های ارزشمند جامعه هستند و باید از تجربه ارزشمند آنها که حالا گرد پیری بر چهره آنها نشسته، استفاده کرد.

بخش عظیمی از موفقیت‌هایی که ورزشکاران ملی پوش در میادین مختلف فراملی و بین المللی کسب کرده و خواهند کرد، مدیون تلاش‌های پیشکسوتانی است که تاثیر زیادی در پیشرفت ورزش جوانان در گذشته، حال و آینده دارد.

جمع بزرگان ورزش و خاطرات آنها نشانگر دوران خوشی است که در ورزش گذراندند اگرچه سختی‌های زیادی را هم متحمل کرده‌اند، اما بالاخره با دست خالی به قله افتخار رسیدند.

پیشکسوتان ورزشی که بیشتر آنها چشم به در مانده اند تا ورزشکاران و جوانترها به دید و بازدیدها آنها بروند تا موجب دلگرمی کسانی می‌شوند که عمرشان را در ورزش سپری کرده‌اند.

نباید تنها در دوران جوانی و در اوج ورزش، قهرمانان را حمایت کرد و باید به فکر آن روزی بود که آنها خانه نشین شده و نباید تنهایشان گذاشت، پیشکسوتان ورزش با خاطرات تلخ و شیرینی در دوران ورزش حرفه ای خود روبرو شده اند که بازگو کردن آن می‌تواند تداعی‌کننده دوران سخت در ورزش و همینطور درس عبرتی برای جوانان باشد.

در برخی از رشته‌های ورزشی از موسپیدان خود به عنوان چراغ راه استفاده می‌شود و گره مشکلات با راه حل‌های قدیمی‌ترها به آسانی بازمی‌شود، اما کم نیستند ورزش‌هایی که پیشکسوتان را افرادی بلااستفاده می‌دانند که باید تا می‌توانند از ورزش دور شوند و تنها زمانی به یاد قدیمی‌های خود می‌افتند که در خاک آرمیده باشند.

اتفاقی که در ورزش کمتر رخ می‌دهد، استفاده از پیشکسوتان به‌عنوان، نایب رئیس و یا مشاور فنی و عالی هیئت است که تا به امروز کمتر این اتفاق صورت گرفته، اما برخی هیئت‌های ورزشی هم هستند که برای زنده نگهداشتن بزرگان خود جام‌های ورزشی و مسابقات برگزار می‌کنند که هم دیدار دوستان گذشته باشد و همچنین به یاد گذشته ورزش کنند و جوانترها از آنها یاد بگیرند و آموزش ببینند.

صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش ایران هم چند سالی است تحت نظارت وزارت ورزش با هدف جذب کمک‌های مالی به منظور حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش آغاز به کار کرده و از قهرمانان المپیک تا هواداران ورزشی را مورد حمایت قرار می‌دهد، اما تعداد این طیف‌های ورزشی به قدری است که صندوق توان حمایت از آنها را ندارد و بسیاری از قهرمانان، پیشکسوتان ورزشی هم هستند که اصلا نام صندوق را نشنیده اند و مسیرشان هم به آنجا نیافتاده است.

خانه ورزش پیشکسوتان هم اتفاقی است که سال‌ها بر سر زبان‌ها است و هر استانی به فراخور توان استان این مجموعه را راه‌اندازی می‌کند، تا قدیمی‌های ورزش را دور هم جمع کند و از آنها برای رفع مشکلات و بهبود وضعیت ورزش نظرخواهی کند و در اصلی‌ترین گام خود، جویای احوال و فعالیت‌های پیشکسوتان باشد، اتفاقی که در چند استان کشور رخ داده و در قزوین هم این خانه سال‌هاست دست و پا بسته کار می‌کند اما قدیمی‌ها جویای حال دوستان ورزشی خود هستند.

تجليل از كسانی كه سال‌ها برای رشد و توسعه ورزش تلاش كرده‌اند بی‌شك رشد و اعتلای ورزش را به همراه دارد، قدیمی‌هایی که ردای پيشكسوتی برتن كرده‌اند و لذت عمر خويش را در انتقال اين تجارب گرانبها به آحاد مردم مي‌دانند، کمتر نسبت به سایر دست اندرکاران ورزشی مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

شاید تجلیل از مقام جهان پهلوان تختی در بوئین زهرا و تقدیر از گوش شکسته‌های هم دوره وی، راهی برای بالا نگهداشتن پرچم پیشکسوتان باشد، اما این اتفاق هم در ورزش بسیار کم رخ می‌دهد و شاید برخی هیئت‌ها گاهی افراد تازه پیشکسوت شده را مورد تقدیر قرار دهند.

اما خبر و اتفاقی که چند وقتی است قدیمی‌های ورزش را کمی دلسرد و ناراحت کرده است، قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌ها و باشگاه‌های دولتی است، اما ورزش نهاد دولتی نیست و یک سازمان مردم نهاد و هر قدیمی ورزش که از کار بازنشست می‌شود، بیشتر وقت خود را بدون چشمداشت مالی صرف ورزش می‌کند و ورزش برای پیشکسوت شغل نیست تا بازنشسته شود و این موضوع که قدیمی‌ها باید به اجبار از علاقه زندگی خود کنار گذاشته شوند، اشتباه بزرگی است که به اشتباه وارد هیئت‌های ورزشی شده و اصل ورزش ضربه می‌زند و نتایج آن در سال های بعد مشخص می‌شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان