۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین استرس ناشی از فشار اقتصادی، پرخاشگری درجامعه را افزایش داده است
کد خبر: ۳۳۳۳۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ ساعت: ۸:۳۲ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر علوم روانشناسی:

استرس ناشی از فشار اقتصادی، پرخاشگری درجامعه را افزایش داده است

پژوهشگر علوم روانشناسی گفت: متاسفانه شمار افراد دارای اختلالات روحی و روانی در حال افزایش است و دو علت اصلی ایجاد پرخاشگری، تحریک عصبی و فشار عصبی است.

استرس ناشی از فشار اقتصادی، پرخاشگری درجامعه را افزایش داده است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ حجت‌الاسلام مرتضی کریمی در ویژه برنامه جشن میلاد حضرت زینب(س) با عنوان "هلهله فرشتگان" که شب گذشته(شنبه) در حسینیه آستان مقدس امامزاده حسین(ع) قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: در مورد فضائل اخلاقی حضرت زینب(س) بارها و بارها در منابر شنیده‌ و یا مطالعه کرده‌اید؛ به طوریکه بحث عفت و حیا، نماز و صبر جمیل این بانوی بزرگوار، الگوی همه بشریت و به ویژه بانوان است.

ولایت پذیری را باید از حضرت زینب(س) بیاموزیم
وی افزود: حضرت زینب(س) علی‌رغم همه سختی‌ها و مشقات‌، لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشد و این درسی است برای ما که بدانیم این بانوی مکرم چه خدماتی برای نظام اسلام و تشیع داشته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین تصریح کرد: آن حضرت با وجود اینکه متحمل فشارهای زیادی شد؛ اما هرگز دست از حمایت از ولایت برنداشت و ولایت پذیری را سرلوحه کار خود قرار داد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با تشکر از زحمات خادمان افتخاری عنوان کرد: خادمان آستان مقدس امامزاده حسین(ع) که توفیق خدمت صادقانه به زوار نصیبشان شده است؛ باید قدردان این نعمت باشند.

کریمی با اشاره به نقش مهم خادمان در ترویج و گسترش معارف الهی گفت: اجرای وظایف محوله، خدمت صادقانه به زوار، حسن ظاهر و رعایت ادب و اخلاق به هنگام صحبت با زائران از جمله نکاتی است که خادمان باید به آن توجه داشته باشند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان قزوین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم بیان کرد: شهدای مدافع حرم در مسیر دفاع از حرم حضرت زینب(س) به خیل شهدا پیوستند و بر ما است که یاد و خاطره آنها را گرامی بداریم.

شمار افراد دارای اختلالات روحی و روانی در حال افزایش است
در ادامه این مراسم دکتر سعید عزیزی استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم روانشناسی با اشاره به اهمیت مقوله صبر در زندگی اظهار کرد: باید درس صبر را از حضرت زینب کبری (س) بیاموزیم چراکه این بانوی بزگوار اسوه صبر و شکیبایی است.

وی در ادامه با اشاره به عوامل ایجاد پرخاشگری و استرس در افراد گفت: واکنش‌های عصبی انسان به صورت 10شکل است که اگر فردی در شماره بین 1 تا 5 قرار گیرد دارای تعادل عصبی بوده و فردی آرام تلقی می‌شود.

پژوهشگر علوم روانشناسی بیان کرد: سکوت یا عدم واکنش، درون ریز یا تغییر چهره، برون ریز یا اشک، تکلم یا تخلیه بیانی و ترک محل یا تغییر موقعیت، واکنش افراد سالم در زمان عصبانیت است.

وی با اشاره به واکنش افراد پرخاشگر یا عصبی در زمان عصبانیت گفت: داد زدن یا با صدای بلند حرف زدن، ناسزاگویی یا بددهنی و آسیب به اشیاء از جمله واکنش افراد عصبی است اما اگر واکنش به صورت خودزنی یا آسیب به بدن و حمله یا تهاجم به دیگران باشد باید فرد به مشاوره مراجعه کند.

عزیزی بیان کرد: متاسفانه شمار افراد دارای اختلالات روحی و روانی در حال افزایش است و دو علت اصلی ایجاد پرخاشگری، تحریک عصبی و فشار عصبی است.

وی تصریح کرد: روانشناسان از فشار عصبی با عنوان استرس یاد می‌کنند که یکی از علت‌های پرخاشگری است که ریشه و عوامل مختلفی دارد که از جمله آنها استرس مسئولیت و استرس ناشی از فشار اقتصادی است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: یکی دیگر از دلایل استرس، نگرانی ناشی از ترس از نتیجه است که این امر امروز به دلیل مهمی برای به هم ریختگی افکار انسان‌ها تبدیل شده که منجر به هجوم افکار منفی و فکر و خیال می‌شود؛ در حالیکه براساس تعالیم دینی ضمن تلاش برای رسیدن به هدف باید به خدا توکل کرد.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان