۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین ۲۹هزار قزوینی خون دادند/ باورهای نادرست عامل مشارکت کم بانوان در اهدای خون
کد خبر: ۳۳۳۲۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ساعت: ۷:۱۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان:

۲۹هزار قزوینی خون دادند/ باورهای نادرست عامل مشارکت کم بانوان در اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: متاسفانه برخی باورهای نادرست از عوامل موثر در پایین بودن آمار مشارکت بانوان برای اهدای خون است.

۲۹هزار قزوینی خون دادند/ باورهای نادرست عامل مشارکت کم بانوان در اهدای خون
دکتر محمدحسین برادران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به آمار اهدای خون استان اظهار کرد: در ۹ ماه نخست امسال 39500نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد 29400 نفر خون اهدا کردند.

وی افزود: از این تعداد ۱۸۵۰۰ نفر اهداکننده مستمر هستند به عبارتی 63درصد از مجموع اهدای خون ذکر شده در 9 ماه نخست امسال، توسط اهداکنندگان مستمر در استان تامین شده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: همچنین ۲۰۰۰ نفر از اهداکنندگان خون در ۹ ماه نخست امسال بانوان هستند که سهم ۶.۷ درصدی از آمار اهداکنندگان را به خود اختصاص دادند.

وی عنوان کرد: آمار مراجعان اهدای خون در قیاس با مدت مشابه آن در سال گذشته حدود ۴.۵ درصد و میزان خونگیری نیز ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

30درصد فرآورده‌های خونی برای بیماران خاص مصرف می‌شود
برادران بیان کرد: متاسفانه به دلیل مسائل اقتصادی و درگیری‌های ذهنی مردم و همچنین گرمای شدید و قطعی برق در تابستان، شاهد کاهش ۱۰ درصدی آمار اهدای خون در ۶ ماه نخست سال بودیم که در چند ماه اخیر تعداد مراجعان افزایش یافته است.

این مسئول با اشاره به پایین بودن آمار مشارکت بانوان در امر خداپسندانه اهدای خون اضافه کرد: متاسفانه برخی باورهای نادرست مبنی بر ضعیف یا کم خون بودن بانوان از عوامل موثر در پایین بودن آمار مشارکت بانوان برای اهدای خون است.

برادران عنوان کرد: بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند همچنین به لحاظ شرایط کاری از مخاطرات شغلی کمتری برخوردار بوده و به دلیل تعهد بالا در اجتناب از رفتارهای پرخطر دارای خون سالم‌تری به لحاظ بیماری‌های عفونی هستند.

برادران بیان کرد: علی رغم اطلاع رسانی‌ها و اقدامات صورت گرفته نظیر انعقاد تفاهم نامه با مدیرکل بانوان استانداری قزوین و انجام فعالیت‌های تبلیغی برای ترویج و اشاعه فرهنگ اهدای خون در مراسم‌های مختلفی که بانوان شرکت دارند، همچنان شاهد مشارکت پایین بانوان در امر اهدای خون هستیم.

وی در ادامه گفت: امیدواریم همانطور که مشارکت بانوان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی در سال‌های اخیر رشد چمشگیری پیدا کرده و حضور فعالی دارند در زمینه اهدای خون نیز مشارکت خود را افزایش دهند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با بیان اینکه ۳۰ درصد فرآورده‌های خونی به بیماران خاص و سرطانی اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: همه فعالیت‌های انتقال خون وابسته به حضور اهداکنندگان است و از آنجا که بحث نیاز به خون، مستمر و همیشگی است و منحصر به زمان خاصی نیست؛ لذا تقاضا می‌شود اهداکنندگان حداقل دو بار در سال برای اهدای خون مراجعه کنند.

انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان