۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین مردم ایران پیش از اسلام نیز اهمیت ویژه‌ برای پوشش و حجاب قائل بودند
کد خبر: ۳۳۳۱۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۷ ساعت: ۱۲:۴۷ ↗ لینک کوتاه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

مردم ایران پیش از اسلام نیز اهمیت ویژه‌ برای پوشش و حجاب قائل بودند

امام جمعه قزوین در دیدار اعضای بنیاد عفاف و حجاب استان گفت: فلسفه وجودی حجاب و چادر برای حضور زن در فعالیت‌های اجتماعی است و چادر نماد حضور و فعالیت‌های اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود.

مردم ایران پیش از اسلام نیز اهمیت ویژه‌ برای پوشش و حجاب قائل بودند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار اعضای بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین اظهار کرد: همه می‌دانیم پیش از انقلاب اسلامی علاوه بر مبارزاتی که علیه حجاب و چادر وجود داشت، علیه عمامه و عبا نیز به عنوان یک نماد مهم دینی وجود داشت و این خفقانی بود که رضا خان به وجود آورده بود.

وی افزود: امام خمینی (ره) درباره خفقان آن دوران فرموده‌اند ما برای درس و بحث مجبور بودیم از شهر خارج شویم و در باغ‌های اطراف شهر درس بخوانیم و شرایط به گونه‌ای بود که علما و روحانیون نمی‌توانستند با عبا و عمامه به راحتی فعالیت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: رضاخان پس از حضور در ترکیه و دیدار با آتاتورک بود که قانون کشف حجاب و ممنوع اعلام کردن حجاب اسلامی را مطرح کرد و عده‌ای نیز معتقد بودند که ما باید از فرق سر تا نوک پا غربی بشویم اما امروز این حرف‌ها دیگر جایگاهی در بین مردم ندارد.

امام جمعه قزوین ادامه داد: ناصرالدین شاه پس از حضور در غرب آن چنان مرعوب غربی‌ها شد که گمان می‌کرد همه جوره باید مانند غرب عمل کند. تفکر او پس از حضور در غرب نشان از خودباختگی ناصرالدین شاه بود و غربی‌ها نیز برای ایجاد چنین حسی او را به گشت و گذار در غرب برده بودند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه پیش از ورود اسلام به ایران نیز لباس‌های اقوام و طوایف ایرانی بهترین نوع پوشش بود، خاطرنشان کرد: حجاب چیزی نیست که صرفا پس از اسلام به ایران آمده باشد و پیش از ورود اسلام به ایران نیز لباس‌های سنتی مردم و اقوام مختلف این سرزمین بهترین نوع پوشش بود.

عابدینی بیان کرد: مشاورانی که به رضا خان مشاوره می‌دادند می‌گفتند حجاب نه تنها بر خلاف تمدن است، بلکه بر خلاف قانون طبیعت است و انسان را با حیوانات و نباتات قیاس می‌کردند در حالی که جایگاه انسان جایگاه کرامت است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: مشاوران رضا شاه حجاب زنان را علل عقب افتادگی جامعه عنوان می‌کردند و می‌گفتند حجاب زنان آنها را از فعالیت‌های اجتماعی باز می‌دارد و جامعه را از نیمی از جمعیت فعال محروم می‌کند.

وی تأکید کرد: فلسفه وجودی حجاب و چادر برای حضور زن در فعالیت‌های اجتماعی است و چادر نماد حضور و فعالیت‌های اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود. اگر به تاریخ نگاه کنیم می‌بینیم که همسر حضرت ابراهیم، مادر و همسر حضرت موسی، مادر حضرت عیسی، حضرت زهرا(س)، حضرت خدیجه(س) و حضرت زینب(س) نمونه‌ای از زنان مؤمنی بودند که با حجاب در فعالیت‌های اجتماعی حضور فعال داشتند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: عده‌ای که خود را روشن فکر معرفی می‌کردند اما متأثر از فرهنگ غربی بودند تنها راه پیشرفت را پیروی از فرهنگ غربی می‌دانستند اما آیا سرتا پا غربی شدن روشن فکری است؟ آنها به دنبال پیشرفت نبودند بلکه می‌خواستند جامعه از دین، مذهب و سنت‌ها فاصله بگیرد و آنها را کنار بگذارد. تاریخ نشان داده است که رضاخان تا چه میزان مرعوب غرب و افکار ضد دین بود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان