۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین حواشی یک تقدیر و اسپانسر مالی‌شدن شهرداری قزوین!
کد خبر: ۳۳۳۱۰۰ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ ساعت: ۱۴:۴۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

حواشی یک تقدیر و اسپانسر مالی‌شدن شهرداری قزوین!

مجموعه مدیریت شهری قزوین لوح تقدیر دریافت شده در همایش کشوری را مربوط به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه حمل و نقل پاک می‌دانند، اما سوال اینجاست که چرا در لوح تقدیر مذکور این موضوع عنوان نشده است؟!

حواشی یک تقدیر و اسپانسر مالی‌شدن شهرداری قزوین!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛____طاهره السادات موسوی.

همایش کشوری "روز حمل و نقل" که با حضور وزیر کشور و اسپانسری شهرداری قزوین برگزار شد با حواشی زیادی در شهر قزوین همراه بود.

پس از برگزاری این همایش، شهرداری قزوین اقدام به نصب بیلبوردهایی شهری می‌کند که بر روی آن عنوان شده که شهرداری قزوین برگزیده کشور در توسعه حمل و نقل عمومی معرفی شده است و تعریف و تمجیدهای اعضای شورای شهر و کارکنان شهرداری در صفحات فضای مجازی پر می‌شود.

اما از سوی دیگر منتقدان نظرات دیگری دارند و می‌گویند شهرداری قزوین در ازای حمایت مالی از برگزاری مراسم و همینطور تامین هدایای روز ملی حمل و نقل در تهران، یک تقدیرنامه از طرف رئیس سازمان شهرداری‌ها دریافت کرده است چرا باید این تقدیر از اسپانسری شهرداری قزوین از برنامه ویژه حمل و نقل کشوری تغییر وضعیت پیدا ‌کند به شهرداری نمونه شدن قزوین در حوزه حمل و نقل!

در حالی که هیچ عنوان یا رتبه ای در این تقدیرنامه عنوان نشده و صرفا یک تقدیر و سپاس ساده است، رسانه رسمی شهرداری و برخی از اعضای شورا، با تیترِ انتخاب شهرداری قزوین به عنوان "شهرداری برتر و شهردار برگزیده کشور"!! یاد می‌کنند.

یکی دیگر از انتقادات صورت گرفته به هزینه‌کرد شهرداری قزوین در موضوع اسپانسری از برگزاری یک همایش کشوری بود، سوال منتقدین این بود که این حمایت مالی چه دستاوردی برای مردم قزوین داشته است؟ البته این انتقادات به هیچ وجه از سوی شهرداری قزوین پاسخ داده نشد.

شهردار قزوین و دوتن از اعضای شورای شهر قزوین لوح تقدیر دریافت شده در همایش کشوری حمل و نقل را مربوط به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه حمل و نقل پاک می‌دانند، اما سوال اینجاست که چرا در لوح تقدیر مذکور این موضوع عنوان نشده است؟!

علی صفری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار می‌کند: یکی از سیاست‌های مدیریت شهری انسان محوری به جای خوردو محوری است.

وی ادامه می‌دهد: بر همین اساس حمل و نقل پاک، پیاده محوری، حمل و نقل با دوچرخه و استفاده از سیستم‌های پاک و حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و تاکسی به جای خوردوهای شخصی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

شهردار قزوین ابراز می‌کند: در همین راستا بیش از ۴۰کیلومتر مسیر دوچرخه در نظر گرفته شده و شرایطی فراهم شده که شهروندان از قزوین تا باراجین در مسیری ایمن تا باراجین حرکت کنند.

وی اضافه می‌کند: پیاده محوری در هسته مرکزی شهر و سبزه میدان در دستور کار قرار دارد، در کنار حل مشکلات ترافیکی شمال شهر قزوین، پیاده محوری، سیستم دوچرخه و ۶کیلومتر جاده سلامت در اختیار شهرندان قرار گرفته و همچنین کمربند سلامت به طول ۱۱کیلومتر در دست احداث است.

این مسئول عنوان می‌کند: در سیستم ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی بیش از ۵۰دستگاه اتوبوس به‌سازی و خریداری شده و موضوع نداشتن اتوبوس فرسوده تا پایان سال در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی اضافه می‌کند: در جهت بازسازی تاکسی‌ها نیز با بانک‌ها برای پرداخت وام‌های کم بهره رایزنی شده و نوسازی تاکسی‌ها با قوت در حال اجراست.

صفری با اشاره به جایگاه استان در حوزه حمل و نقل پاک ابراز می‌کند: حمل و نقل پاک رتبه بندی نیست، اما استان قزوین از شهرهای پیشرو در این حوزه به شمار می‌رود.

وی عنوان می‌کند: در راستای حمل و نقل پاک و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی مجموعه‌ای از همکاران در حوزه‌های مختلف تلاش کرده‌اند و با بررسی‌هایی که صورت گرفت شهر قزوین در این حوزه در میان شهرهایی همچون یزد که کارهای زیادی در این حوزه انجام داده‌اند، سربلند بیرون آمد.

شهردار قزوین ادامه می‌دهد: امیدواریم با تلاش بیشتر همکاران و کمک رسانه‌ها برای استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی فرهنگ سازی شود تا بتوانیم قزوین را در این حوزه معرفی کرده و مشکلاتی که ترافیک و آلودگی هوا دارد را کاهش دهیم.

وی در پایان گفت: ما هر فرد و گروهی که در حمل و نقل پاک فعالیت می‌کند را حمایت کرده و کمک می‌کنیم تا این موضوع به عنوان یک فرهنگ ترویج شود، در همین راستا با نهادهایی همچون آموزش و پرورش همکاری می‌کنیم و حتی به مدرسه اقمشه که در این امر فعالیت داشت تعداد محدودی دوچرخه اهدا کردیم.

طرح حمل و نقل ریلی در قزوین در حال پیگیری است
سیده منیره قوامی درباره لوح تقدیر دریافت شده در همایش حمل و نقل کشور به خبرنگار صبح قزوین اظهار می‌کند: سیاست‌های حمل و نقل در راستای حمل و نقل عمومی و پاک است، قزوین در این زمینه فعالیت‌های خوبی انجام داده که خریداری۵۰دستگاه اتوبوس اسکانیا در دو سال اخیر و ایجاد ۴۸کیلومتر مسیر دوچرخه سواری و ایمن سازی آن از جمله این اقدامات است.

وی ادامه می‌دهد: به علت اقدامات شهرداری قزوین در همین راستا، به عنوان شهر برتر در حمل و نقل پاک و وستدار محیط زیست شناخته شده و لوح تقدیری از سوی وزیر کشور به شهرداری قزوین اعطا شده است.

سخگوی شورای شهر ابراز می‌کند: طبق علم شهرسازی وقتی جمعیت شهر به مرز۵۰۰هزار نفر نزدیک می‌شود تدابیر ویژه‌ای برای تردد مردم توسط حمل و نقل عمومی و پاک درنظر گرفته شود، قزوین نیز در آستانه دو پدیده ترافیک و آلودگی هوا قرار دارد و به همین منظور شهرداری در زمینه حمل و نقل پاک اقدامات خوبی انجام داده است.

وی عنوان می‌کند: ناوگان اتوبوسرانی قزوین بسیار به‌روز است و از بین ۲۵۰اتوبوس‌ تنها۹دستگاه فرسوده وجود دارد که آن‌ها نیز از رده خارج خواهند شد و این میزان رتبه خوبی در شهرداری‌های کشور است.

عضو شورای شهر قزوین ادامه می‌دهد: مسیر دوچرخه سواری نیز ایمن شده و در شاخصه‌های حمل و نقل پاک شهر قزوین برتر بوده و لوح تقدیر نیز به همین علت بوده است.

وی بیان عنوان می‌کند: البته اقدامات مثبت شهرداری بدون مشارکت مردم بی اثر است، هم اکنون ۲۰درصد از سفرهای درون شهری از اتوبوس استفاده می‌شود، بنابراین باید فرهنگ سازی شود تا مردم مجاب شوند از خودروهای شخصی خود استفاده نکنند‌ و شهرداری تکلیف خود در این حوزه را انجام داده است.

این مسئول اظهار می‌کند: طرح حمل و نقل ریلی در داخل شهر قزوین در حال پیگیری است و امضای تفاهم نامه تراموا با شرکت نورین کو در همین راستاست و مطالعات اولیه آن با هزینه۸۰۰میلیون انجام خواهد شد و قرار است این مبلغ از اعتبارات دولتی باشد.

وی در پایان می‌گوید: بعد از انجام مطالعات لازم و در صورت امکان پذیری راه اندازی تراموا اعتبارات ملی نیز برای این طرح تخصیص داده خواهد شد و تمام هزینه‌ها از شهرداری نیست.

شهرداری به واسطه گسترش حمل و نقل پاک تقدیر شد
فرج الله فصیحی رامندی نیز در این باره به خبرنگار صبح قزوین اظهار می‌کند: فعالیت‌هایی که در سطح کشور انجام می‌شود‌ به پاس خدمات و زحماتی که اعضا دارند در مناسبت‌های مختلف تقدیرهایی از طرف مسئولین اعطا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: شهر قزوین در حوزه حمل و نقل پاک دارای اقداماتی است و به همین منظور لوحی از طرف وزیر کشور اختصاص پیدا کرده و به شهردار تقدیم شده است.

عضو شورای شهر قزوین تاکید می‌کند: "به پاس تلاش‌های شهرداری در توسعه حمل و نقل عمومی و گسترش حمل و نقل پاک" این لوح تقدیر به شهردار تقدیم شده است.

نکته قابل تامل در صحبت‌های مجموعه شهرداری و شورای شهر قزوین این بود که هیچ کدام به شفاف سازی بحث اسپانسری شهرداری قزوین نپرداختند و مشخص نیست که این حمایت مالی از یک همایش بزرگ کشوری به چه میزان بوده و قرار است چه دستاوردها و منافعی برای مردم قزوین داشته باشد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان