۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تبلور بصیرت ایرانیان در حماسه‌ای به نام ۹ دی
کد خبر: ۳۳۲۹۴۵ نویسنده: حیدر ولی‌زاده تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۶ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

گذری بر حوادث فتنه سال ۸۸؛

تبلور بصیرت ایرانیان در حماسه‌ای به نام ۹ دی

مرور ۹ دی ۸۸ و یادآوری این حرکت اصیل می‌تواند از وقوع بسیاری از موارد مشابه در آینده پیشگیری کند چراکه به تعبیر مقام معظم رهبری «این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت، کار بزرگی بود."

تبلور بصیرت ایرانیان در حماسه‌ای به نام ۹ دی
صبح قزوین ؛_____ حیدر ولی‌زاده.

تاریخ را روزها می‌سازد اما این به معنای آن نیست که هر روزی که می‌گذرد در ساخت تاریخ و شکل گیری آینده نیز نقش دارد.

در بین همین روزها نیز روزهایی وجود دارند که به عنوان "نقطه عطف" در تاریخ محسوب میشوند در واقع می‌توان آن را به مانند قله ای تشبیه کرد که بودن بر فراز آن، افقی برای شما ترسیم می‌کند که هم گذشته و هم آنچه را که پیش روی شماست را به نحو احسن می‌توانید مشاهده کنید.

دهم محرم (عاشورا) سال 61 هجری قمری یکی از همین نقاط عطف تاریخی است، اگر بر فراز قله این روز قرار بگیریم تشخیص حق از باطل نه تنها متمایز می‌شود بلکه میتوان از معیارهای آن واقعه عظیم برای عبرت‌ها در آینده نیز استفاده کرد.

اگر تاریخ کشورهای جهان و خصوصا تاریخ کشور خودمان را بررسی کنیم نقاط عطف فراوانی را می بینیم که هر کدام از آنها میتواند راهگشای بزرگ ترین مسائل و مصائب کنونی ما باشد. 22 بهمن 57، 15 خرداد 42، 16 آذر 32، 17 شهریور 57 و... از همان روزهایی هستند که آن ها را به عنوان نقاط عطف تاریخ می‌توان نام برد.

لازم نیست برای فهمیدن و درک نقاط عطف تاریخ به گذشته‌های بسیار دور برویم اگر به چند سال پیش برگردیم و وقایع را مرور کنیم یکی از همین نقاط عطف تاریخ را خواهیم دید. شاید نگاهی کوتاه به سال 88 بیشتر مشخص کننده اهمیت این روز باشد.

از مدت‌ها پیش مردم در انتظار انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بودند با نزدیکتر شدن به انتخابات شور و هیجان جامعه بیشتر می‌شد و کشوری که روزگار پر فراز و نشیب زیادی را گذرانده بود در پی برگزاری یک انتخابات پر شور و باشکوه با پشتوانه مردمی در میان دیدگان جهانیان بود.

اما شرایط به گونه ای دیگر رقم خورد و علیرغم روزهای پرهیجان و باشکوه، بعد از اتمام انتخابات کم کم فضای پرشور و نشاط جای خود را به فضای کینه و دشمنی داد و به صورت پنهانی آتش فتنه شعله ور شد و چه عبارت زیبای و ملموسی برای آن روزها است که «فتنه از آغاز در مسیر پنهانی گام بر می دارد و به خطر آشکار منتهی می‌شود»(نهج البلاغه، خطبه 150) و با گذشت روزها خطرات فتنه آشکارتر گشت.

آتش فتنه 88 با حمایت بیگانگان، نفوذ منافقین و همراهی عاملان داخلی هر روز شعله ورتر از روزهای گذشته میشد، عده ای از مردمان بی گناه در این فتنه جان خود را از دست دادند، کشور در التهاب گرفتار شده بود و بیاخلاقیهای فتنه گران کم کم به اوج خود میرسید و علاوه بر اشخاص، اصول انقلاب هم مورد توهین قرار می‌گرفتند و البته مشخص بود که این پایان راه نیست و فتنهگران پا را فراتر خواهند گذاشت و باطن واقعی خود را نشان خواهند داد، تا این که عاشورای سال 88 رسید و در این روز امام حسین (ع) و یارانش به شیوه یزیدیان و با هلهله و شادی، با آتش کشیدن پرچم‌ها و شکستن علم‌ها مورد اهانت قرار گرفتند.

اما حوادث روز عاشورا 88 ثابت کرد که عمق فتنه بسیار عمیق است و باورهای یک ملت مورد حمله قرار گرفته است و نشان داد که «این فتنه...با اقدامات سیاسی و امنیتی قابل دفع‌شدن نبود و به یک حضور عظیم مردمی نیاز داشت»(بیانات رهبرمعظم انقلاب 21/9/1390) حضوری که باید نقطه ی عطفی در تاریخ می‌شد و جنس آن نیز متفاوت و برگرفته از ایمان مردم و باورهای آنان میبود که در نهایت نقطه پایانی را بر آشوب‌های چندین ماهه می‌گذاشت.

سرانجام 9 دی ماه روز موعود از راه فرا رسید و «همه کسانی که در عرصه سیاسی به هر نامزدی رأی داده بودند، وقتی دیدند دشمن در صحنه است، وقتی فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانی که قبلاً به آن‌ها خوش بین هم بودند، تجدید نظر کردند؛ فهمیدند که راه انقلاب این است، صراط مستقیم این است»(بیانات رهبرمعظم انقلاب 1/1/1389) و بودن در راه مقابل بودن در برابر امام حسین (ع) است و به سبب کسب "بصیرت" از حوادث چندین ماه گذشته کشور را از شر بیماری فتنه نجات دادند.

هر چند 9 دی ماه 88 به عنوان یک روز تمام شد اما این روز از دو جنبه قابل توجه است، اول از لحاظ دستاوردی که دارد باید مورد توجه قرار گیرد.

در روزگاری که دندان‌های طمع بیگانگان تیز شده بودند و بیگانگان و عوامل آنها مردم را خسته از نظام و اسلام تصور می‌کردند، بار دیگر مردم اثبات کردند که همچنان دل در گرو اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران دارند و بیش از پیش موجب شدند تا پایه های انقلاب اسلامی مستحکم شود و پیوند واقعی ملت و نظام را نشان دادند.

به تعبیر مقام معظم رهبری در «نهم دی سال 88، به‌مجرد این‌که مردم احساس کردند حرکتی که شروع شده است، متوجه به نظام است، متوجه به انقلاب است، متوجه به شخص خاص و دولت خاصی نیست، آن حرکت عظیم را از خود نشان دادند. اینجور نبود که فقط جوانهای پرشور به میدان بیایند؛ همه آمدند. حادثه نهم دی یک حادثه عجیبی است؛ به خاطر دلبستگی مردم به نظام بود. این‌ها نشان‌دهنده اعتماد مردم است.»(بیانات رهبرمعظم انقلاب 16/05/1390)

دومین جنبه ای که 9 دی ماه باید مورد توجه قرار بگیرد از لحاظ عبرت‌هاست، زمانی که یک روزی در تاریخ به عنوان نقطه عطف قرار می‌گیرد همچنان که در درون خود جلوه ای از بصیرت و بینش را دارد که مربوط به همان روز است از مقوله ای به نام "عبرت" نیز برخوردار است که این مقوله مختص گذشته نیست بلکه دریچه ای از گذشته به سوی آینده است.

و اما عبرت از نه دی ماه نیز بیانگر این است که باید همواره علت شکل‌گیری این روز و حرکت عظیم مورد توجه قرار گیرد چراکه همواره حوادث تاریخ به نحوی دیگر بازنمایی میشوند و عبرت گیری از آنها می‌تواند در بروز حوادث مشابه مسیر را برای ما روشن تر نشان دهد و از مصائب بیشتر جلوگیری کند.

فتنه 88 با حرکت 9 دی 88 به پایان رسید اما همچنان جنگ بین حق و باطل برپاست و تا زمانی که این جنگ برپاست، هر لحظه باید مراقب حوادث و فتنه‌ها و عبرت آموزی از حوادث گذشته بود چراکه به گفته امیرالمومنین (ع) «چه بسا فتنه پرده‌های خود را آویخته و تاریکی موجب شده شب کوران آن را درک نکنند.»(نهج البلاغه، نامه 66)

مرور 9 دی 88 و یادآوری این حرکت اصیل می‌تواند از وقوع بسیاری از موارد مشابه در آینده پیشگیری کند چراکه به تعبیر مقام معظم رهبری «این حرکت مردم اهمیت مضاعفی داشت، کار بزرگی بود. هرچه انسان در اطراف این قضایا فکر می‌کند، دست خدای متعال را، دست قدرت را، روح ولایت را، روح حسین بن علی (ع) را می‌بیند. این کارها کارهایی نیست که با اراده امثال ما انجام بگیرد، این کار خدا است، این دست قدرت الهی است.»(بیانات رهبرمعظم انقلاب 19/10/1388)
انتهای پیام/5000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان