۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین واکنش کاربران توییتر به تلاش‌ها برای برجام منطقه‌ای +تصاویر
کد خبر: ۳۳۲۵۱۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۸ ساعت: ۲۰:۳۲ ↗ لینک کوتاه

#بازی-سازش؛

واکنش کاربران توییتر به تلاش‌ها برای برجام منطقه‌ای +تصاویر

بازی اصحاب مکتب نیاوران که پیشرفت را تنها در گروی بستن با کدخدا می‌بینند و همه مشکلات و رنج‌های مردم شریف و نجیب ایران را به عدم مذاکره نسبت می‌دهند.

واکنش کاربران توییتر به تلاش‌ها برای برجام منطقه‌ای +تصاویر
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،تجربه تلخ اما عبرت‌آموز برجام که هزینه‌های هنگفتی به کشور تحمیل کرد و خسارت جبران‌ناپذیری به منافع ملّی زد، آن چنان تکان‌دهنده بود که هر چه از آن نوشته شود و در مورد آن گفته شود؛ کم است. باید به جای اندوختن جوک‌های سیاسی یا مرافعه‌های بی‌نتیجه جناحی درحافظه تاریخی مردم، ظرف ذهنی و فکری اقشار و اصناف افراد جامعه را پر کرد از نکات و گزیده‌هایی که از زوایای پنهان و آشکار پرونده هسته‌ای ایران می‌توان برداشت کرد تا انتخاب‌ها و ذهنیت‌ها در بزنگاه‌های حساس جهت‌گیری‌هایی مبتنی بر آن تجارب بگیرد. اگر از قدیم در بیان ضرب‌المثل و شعر و لطیفه گفته‌اند کسی که از تجارب نیاموزد، شایسته ندامت و پشیمانی است؛ به همین دلیل است. بر همین اساس، برخی اوقات دیده می‌شود کاربران ارزشی توئیتر موج‌هایی راه می‌اندازند و آن تجارب را یادآوری می‌کنند و البته کوشش می‌کنند این تجربه‌نویسی از حالت انتزاعی خارج شود و به کوچه و بازار نیز راه پیدا کند تا مصادیق مشکلات و دشواری‌های جامعه ریشه‌ها و جلوه‌های درستی پیدا کنند.

در جدیدترین موج، «بازی سازش» در توئیتر فارسی ترند شده است. بازی اصحاب مکتب نیاوران که پیشرفت را تنها در گروی بستن با کدخدا می‌بینند و همه مشکلات و رنج‌های مردم شریف و نجیب ایران را به عدم مذاکره نسبت می‌دهند. اهالی دیپلماسی که اشتباهات خود را نمی‌پذیرند، فرار رو به جلو را به خوبی بلدند و مرتباً از سیاست و امنیت می‌زنند تا اقتصاد چاق‌تر شود. موج جدید آشکارا مذاکره با هر قیمتی را انکار می‌کند و چنین مذاکره‌ای را کار انقلابیون خسته‌ای می‌دانند که طاقت استقامت بر ارزش‌ها و هنجارها ندارند و «بازی سازش» می‌نامد. نگاهی به توئیت‌های برگزیده این موج نشان می‌دهد مشخص شده است بازیگران بازی سازش چیزی در چنته‌ ندارند، اما همچنان قیافه‌ای حق به جانب دارند.

1.نکات سیاسی: برخی کاربران تجربه‌های دیپلماتیک 5 سال اخیر را یادآوری کردند و تلاش کردند اثبات کنند اولاً پایانی برای سازش متصور نیست و ثانیاً سازش هزینه‌بردار است و اعتماد مطلق به بیگانگان، جز خوش‌خیالی و ساده‌لوحی می‌تواند نام خیانت نیز بگیرد:

2.مرور تاریخ: برخی کاربران نیز ترجیح دادند مخاطب را به بازخوانی تاریخ دعوت کنند و مثال‌هایی از تاریخ ایران یا رویدادهای بین‌المللی بیاورند تا مشخص شود اشتهای سیری‌ناپذیر قدرت‌های استکباری به ذلت‌افکنی کشورهای مستقل تمامی ندارد:

3.جملات  زعمای سیاسی و نخبگان فکری: برخی کاربران با توجه به تأثیرپذیری مخاطبین از چهره‌های سیاسی و حکمای فکری و فرهنگی کشور، جملاتی از آنان در مورد قابل اعتماد نبودن بیگانگان منتشر کردند:

4.استفاده از زبان بلیغ طنز: لحن طنازانه و رویکرد شوخی‌گونه به مسائل و موضوعات جدی، از ویژگی‌ها و چه بسا وجوه تمایز توئیتر است. توئیتر جوّی صمیمی دارد و به همین خاطر است که موضوعاتی اساسی مانند حضور، نفوذ و تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی غربگرایان برای رقم زدن بازی سازش نیز می‌تواند دستمایه طنز و شوخی کاربران قرار گیرد. طنزی که حتی می‌تواند جدی‌تر و نقادانه‌تر از توئیت‌های جدی، واقعیت موضوع را نشان دهد و به مخاطب اثبات کند:

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان