۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین بازی روزانه با افکار عمومی برای ۴۵هزار تومان/ عاقبت استانی شدن پرداخت یارانه‌ها کجاست؟
کد خبر: ۳۳۲۵۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۸ ساعت: ۱۰:۳۸ ↗ لینک کوتاه

به بهانه پیشنهاد یارانه ای دولت برای بودجه ۹۸؛

بازی روزانه با افکار عمومی برای ۴۵هزار تومان/ عاقبت استانی شدن پرداخت یارانه‌ها کجاست؟

آنطور که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد در سال آینده حدود ۱۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی پرداخت می‌شود با تاکید بر این‌که پرداخت یارانه‌های نقدی استانی خواهد شد.

 بازی روزانه با افکار عمومی برای ۴۵هزار تومان/ عاقبت استانی شدن پرداخت یارانه‌ها کجاست؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،  یارانه‌های نقدی از جمله دغدغه‌های دولت و مردمی است که چشم به این پول برای پر کردن برخی از چاله چوله های‌ زندگی خود دارند. رقم یارانه های نقدی از ابتدا تا به امروز که تورم در کشور به طور افسارگسیخته بالا رفته همان است و بسیاری می گویند که قرار بود که براساس برنامه دولت این میزان تغییر کند و افزایش یابد. در این چند روز اخیر حرف و حدیث‌هایی در محافل رسانه ای و فضای مجازی برای افزایش یارانه ها پیچیده بود که این موارد یا در حوزه پیشنهاد بود و یا یادآوری اصل برنامه هدفمندی یارانه‌ها.

جدای از آنکه این رقم تاکنون تغییری نداشته، اما هرچند وقت یک بار مسئله جدیدی برای پرداخت آن طرح می شود و افکار عمومی را متوجه خود می کند. یک روز بحث پرداخت یارانه ها به عنوان شب عزا مطرح می شود و روزگاری برای انصراف مردم از این 45 هزارتومان، دولت و رسانه ملی بسیج می شوند و حال از پرداخت استانی این طرح صحبت به میان آمده است.

آنطور که رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد در سال آینده حدود ۱۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی پرداخت می‌شود با تاکید بر این‌که پرداخت یارانه‌های نقدی استانی خواهد شد.

«محمد باقر نوبخت» گفت که در بودجه سال آینده این‌گونه برنامه‌ریزی شده که منابع ۱۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که برای هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده به صورت استانی توزیع می‌شود چراکه بخشداران و فرمانداران بهتر می‌توانند اقشار مناطق خود را شناسایی کرده و به آنها یارانه نقدی بپردازند.
 
وی ادامه داد: در توزیع استانی یارانه نقدی هر آنچه استان‌ها بتوانند صرفه‌جویی کرده و به طور هدفمند و به اقشار نیازمند پرداخت کنند، مازاد آن‌را می‌توانند برای پروژه‌های عمرانی خود بکار بگیرند که این اقدامی انگیزشی برای آنها خواهد بود.
 
این طرح که به یکباره از سوی دولت اعلام شد، نقدهایی به دنبال خود دارد. از ابتدای اجرای طرح یارانه های نقدی اعلام می شد که برای اینکه بار دولت کمتر شود بایستی متمولینی که در این طرح نام نویسی کرده اند و بعضا این یارانه ها پول تو جیبی یک روز فرزندشان هم نمی شود از طرح کنار گذاشته شوند. اما دولت اعلام می کرد که در این حوزه اصلا اطلاعات کافی ندارد. هر چند که بیان می شد با استفاده از دولت الکترونیک که کارت های هوشمند ملی هم در همین راستا به مردم عرضه شد، می توانست راهکار این مسئله باشد.

اما حالا دولت این موارد را استانی کرده و می گوید استان ها بهتر می توانند در این زمینه تصمیم گیری کنند. اینکه دولت در سطح استانی به شناسایی متمولین و فقرا بپردازد و باقی پس انداز یارانه ها را صرف موارد عمرانی کند، به فرماندار و استاندار محول شده است. اول باید پرسید چه سازوکاری برای نظارت درست در این زمینه دیده شده تا در حق کسی اجحاف نشود. آیا دولت به طور کامل به استانداران خود در خصوص  نحوه توزیع یارانه های نقدی اطمینان دارد. اگر در این حوزه مشکلی بروز کند ممکن است در سطح استان‌ها دچار برخی تنش‌های مختلف قومی و قبیله‌ای شویم که برای کشور خوب نیست.

از سوی دیگر بایستی اشاره کرد که رقم یارانه های نقدی به طور خرد چه میزان است که دولت برای آن برنامه ریزی های مختلفی می کند و بدون اینکه طرحی را مشخص کند به یکباره چنین مسئله ای را رسانه ای می کند. توزیع مناسب و عدالت محور یارانه های نقدی از جمله دغدغه های مهم دولت بوده است که اگر در سطح استان‌ها این موضوع رعایت نشود ممکن است مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.

هفت سال پیش که موضوع بحث یارانه های نقدی مطرح شد، این مسئله به عنوان کمک خرجی برای خانوازها جهت پرداخت هزینه حامل های انرژی به مردم ارائه شد اما اینک بعد از چندسالی که گذشته این رقم کفاف این موارد را نمی دهد. در آن زمان نیز محمود احمدی نژاد از پس انداز کردن این میزان از پول سخن می گفت که چندان هم قابل پس‌ازنداز نبود. حالا نوبخت بیان می کند که این موارد به طور استانی توزیع می شود و مابقی آن پس انداز و در حوزه عمرانی صرف شود!

جالب اینجاست دولت برای 45 هزار تومانی که امروز با این رقم تورم مبلغی قابل توجهی نیست، این همه برنامه ریزی می کند و از صرفه جویی استانی برای آن و صرف آن در موارد عمرانی سخن می گوید. نوبخت تاکید می کند که استانداران صرفه جویی را در این عرصه لحاظ کنند و امکان اینکه در سطح استانی استفاده از این پول برای موارد دیگر انجام شود و برخی از غافله یارانه بگیری عقب بمانند وجود دارد. به هر جهت تشریح درست این طرح و همچنین اینکه واقعا چقدر از میزان پول یارانه های نقدی می ماند که صرف موارد عمرانی استان شود از جمله مواردی است که دولت بایستی آنرا مشخص کند.



انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان