۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین "بهار" ناشناخته‌ای که با بی‌مهری مسئولان شهری قزوین خزان‌زده شده است
کد خبر: ۳۳۲۴۸۹ نویسنده: طاهره سادات موسوی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۷ ساعت: ۱۴:۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از مشکلات محلات محروم؛

"بهار" ناشناخته‌ای که با بی‌مهری مسئولان شهری قزوین خزان‌زده شده است

خیابان بهار با قرارداشتن در منطقه یک قزوین و محدوده باغستان‌های سنتی با مشکلات بسیاری مواجه بوده و از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی رنج می‌برد.

"بهار" ناشناخته‌ای که با بی‌مهری مسئولان شهری قزوین خزان‌زده شده است
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛____ طاهره سادات موسوی.

نامش "بهار" است اما این محله و کوچه پس کوچه‌های آن نشانی از بهار و سرزندگی و نشاط ندارد، در نقشه شهری جزو منطقه یک قزوین به حساب می‌آید محله‌ای که باحدود 500 خانوار نزدیک به انتهای محدوده شهری و در باغستان‌های سنتی واقع شده است.

این منطقه با مشکلات بسیاری روبروست و قرار گرفتن در محدوده باغستان‌های سنتی قزوین این مشکلات را دوچندان کرده، محله "بهار" قزوین امروز جزو یکی از محلات محروم و کم‌برخوردار شهر است که کم لطفی مسئولان شهری بر محرومیت‌های آن افزوده است.

اولین بار اسم این منطقه را از جهادگران بسیجی شنیدیم، شاید اگر جهادگران پزشکی میهمان این محله نمی‌شدند هنوز ماهم همچون مسئولان شهری نام خیابان "بهار" برایمان ناآشنا بود و مردمانی را که از کمترین امکانات شهری و پزشکی و سلامت محروم هستند را نمی‌شناختیم.



از خیابان ژاندارمی عبور می‌کنیم و به تعمیرگاه‌های ماشین می‌رسیم، اینجاست که تصور می‌کنی منطقه مسکونی شهر به انتها رسیده و پشت این تعمیرگاه‌ها جاده است و باغستان‌های سنتی، اما جلوتر که می‌روی تابلوئی را می‌بینی با عنوان خیابان بهار، منطقه‌ای ناشناخته در قلب شهر قزوین! 

به خیابان که وارد می‌شوی با کوچه‌ای زیبا روبرو می‌شوی اما جلوتر که می‌روی محرومیت از چهره منطقه نمایان است، ساختمان‌هایی که در کنار باغستان‌ها قرار گرفته‌اند. مردم علت کم برخوردار بودن منطقه را حضور در بافت باغستان‌های سنتی اعلام می‌کنند.

حجت الاسلام سهرابی درباره مشکلات این منطقه به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: محله "بهار" حاشیه‌نشین و آسیب‌خیز است، حدود ۵۰۰خانوار در این محله زندگی می‌کنند، اعتیاد نخستین مشکل اجتماعی این محله است، البته بیکاری و مفاسد اخلاقی نیز در این ناحیه وجود دارد.

به گفته وی، نبود سیستم فاضلاب، چاه و واردشدن آب منازل به کوچه و استاندارد نبودن ساختمان‌ها از مشکلات عمرانی این ناحیه به شمار می‌آید.

امام جماعت محله "بهار" ابراز می‌کند: به دلیل ثبت شدن این محله به عنوان باغستان‌های سنتی در یونسکو، ساخت و ساز و خرید و فروش در این منطقه ممنوع است، اما نکته اینجاست که با وجود ممنوع بودن چرا امکانات برق و آب و گاز اختصاص یافته است.

وی عنوان می‌کند: نبود خانه بهداشت، مدرسه و فقر فرهنگی و اعتیاد از مشکلات اساسی این منطقه به شمار می‌آید.

این فعال اجتماعی ادامه می‌دهد: در مدت یک سال و چند ماه اخیر حدود ۳۰نفر از اعضای منطقه به کمپ‌های ترک اعتیاد اعزام شده‌اند و طی صحبت با شهرداری، شورای شهر، کمیته امداد و بهزیستی برای ۱۵نفر از این افراد اشتغال ایجاد شده است.

وی عنوان می‌کند: پایگاه فرهنگی-اجتماعی مسجد امام حسن(ع) در این منطقه فعالیت‌هایی را برای مردم انجام داده که جذب جوانان به مسجد، شناسایی خانواده‌های محروم و کمک به بیماران خاص از جمله این فعالیت‌هاست.

اعتیاد و فقر مشکل اساسی منطقه "بهار" 
سهرابی ابراز می‌کند: اعتیاد به عنوان یک مشکل اجتماعی در این محله به طور چشمگیری مشاهده می‌شود، وجود فروشندگان موادمخدر و حضور معتادان در این منطقه، عامل افزایش سرقت شده است، البته موضوع فروشندگی مواد با پیگیری‌های پایگاه فرهنگی-اجتماعی مسجد و نیروی انتظامی حل شد.

وی می‌گوید: وجود ماهواره در بیشتر منازل و افزایش آسیب‌های اجتماعی از این طریق نیز یکی دیگر از مشکلات فرهنگی و اجتماعی موجود در این محله است.

امام جماعت مسجد امام حسن(ع) اظهار می‌کند: محدوده خیابان "بهار" مورد بی‌مهری واقع شده است تا جایی‌که حتی برخی مسئولین از مسکونی بودن در این منطقه بی‌اطلاع بودند، البته با پیگیری‌های صورت گرفته در چندنوبت برخی مسئولین و اعضای شورای به این محله آمده‌اند که نتیجه شایسته‌ای حاصل نشده است.

وی ادامه می‌دهد: مشکلات حمل و نقل برای حضور ساکنان این منطقه به شهر از دیگر مشکلات این محله است، البته با پیگیری‌های صورت گرفته ایستگاه اتوبوس واحد در ابتدای خیابان قرار گرفت، اما متاسفانه ساکنین منطقه باید زمان زیادی را برای رسیدن اتوبوس صرف کنند و حتی در برخی موارد اتوبوس در ایستگاه توقف نمی‌کند.

سهرابی عنوان می‌کند: در این منطقه نزدیک به 50محصل وجود دارد اما نبود مدرسه، دسترس پذیری سخت به شهر و فقر باعث می‌شود این دانش‌آموزان از تحصیل بازبمانند.

وی ادامه می‌دهد: درخواست ما آموزش پرورش این است که برپایی مدرسه در مسجد را برای این محله قانونی کرده تا این افراد بتوانند از نعمت تحصیل در مسجد به عنوان مدرسه بهره ببرند.

امام جماعت محله "بهار" تاکید می‌کند: شهردار منطقه نیز می‌تواند با در اختیار قراردادن زمین برای ساخت کلاس به ارتقای سطح کلاس‌ها کمک کند، چراکه هم اکنون نیز تداخل کلاس‌های فرهنگی مسجد برگزاری مطلوب آن‌ را با مشکل مواجه کرده است.

فاطمه محمدبیگی، یکی از پزشکانی است که در اردوی جهادی محله "بهار" حضور داشته است، وی درباره مشکلات این محله می‌گوید: فقدان پایگاه بهداشتی واحد و ایستگاه سلامت، تفریح‌گاه مناسب و پارک، ضعف امکانات بهداشتی و پایین بودن سطح امنیت اجتماعی از جمله مشکلاتی است که ساکنین این منطقه با آن مواجه هستند.

وی ادامه می‌دهد: بالابودن فقر فرهنگی و مالی و بیکاری از دیگر مشکلات این منطقه است، همچنین دسترسی سخت به درمانگاه و بیمارستان مخاطره سلامتی را برای مردم ایجاد کرده و نبود مدرسه ترک تحصیل دانش آموزان را به همراه دارد.

مجوزی برای ساخت و ساز صادر نمی‌شود
نبود سرگرمی، پارک و امکانات برای اوقات فراغت بانوان مشکلی است که در این منطقه وجود دارد، همچنین مشکل فاضلاب و رفت و آمد از دیگر مشکلات این منطقه است. به دلیل نبود امکانات استعدادهای فرزندان این منطقه نادیده گرفته می‌شود، از سوی دیگر در این منطقه مجوز ساخت و ساز صادر نمی‌شود و همین امر مردم را با مشکل مواجه کرده است.

یکی از شهروندان محله "بهار" ابراز می‌کند: صادرنشدن مجوز ساخت و ساز و تعمیر در این منطقه مشکل اساسی ایجاد کرده، این در حالی است که بسیاری از بناهای این منطقه از سال‌ها پیش و حدود سال 50ساخته شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: حتی در این مکان، امکان ساخت مسجد وجود نداشت که با پیگیری‌ انجام شده مسجدی ساخته شده که درحال ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی به ساکنان این محله است.

این شهروند اظهار می‌کند: نبود جدول کشی و آسفالت مناسب در زمستان مشکل آفرین می‌شود، اعتیاد و سرقت نیز در این منطقه وجود دارد و به طور کلی در این منطقه مشکلات فراوان است.

امروز مسئولانی که از وجود محله کم برخورداری همچون "بهار" در قزوین بی‌خبرند می‌توانند پاسخگوی این سوال باشند که آیا قرارگرفتن در محدوده باغستان‌های سنتی قزوین باید عامل محرومیت از کمترین امکانات شهری و سلامت شود؟

ساکنین این منطقه همچنان از وجود مشکلات به‌ویژه مشکلات اجتماعی و اعتیاد و پایین بودن سطح امنیت رنج می‌برند.

قرار گرفتن در محدوده باغستان‌های سنتی می‌تواند به فرصتی برای منطقه و رونق اقتصادی و کنترل امنیت اجتماعی از طریق تبدیل به منطقه گردشگری را فراهم کند با این حال خیابان بهار همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند.

رسیدگی به وضعیت نابسامان ساکنان و رفع محرومیت‌های این منطقه قزوین می‌تواند التیام بخش دردهای محله "بهار" باشد تا سرزندگی و شادابی و نشاط را به محله خزان‌زده "بهار" بازگردانند.

پیگیری معضلات و محرومیت‌های محله "بهار" از سوی سایت خبری صبح قزوین بهانه ای شد تا برخی از مسئولان شهری برای اطلاع از این مشکلات بازدیدی از سکونتگاه مردم این منطقه داشته باشند، بزودی گزارش این پیگیری‌ها را منتشر خواهیم کرد.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان