۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین فقط ۱۶درصد دستگاه‌های دولتی استان برای تردد معلولان مناسب است
کد خبر: ۳۳۲۴۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۴ ساعت: ۱۰:۵۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی قزوین:

فقط ۱۶درصد دستگاه‌های دولتی استان برای تردد معلولان مناسب است

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به ارزیابی بهزیستی استان در زمینه مناسب‌سازی دستگاه‌های دولتی گفت: ۶۸دستگاه در سطح استان مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد فقط ۱۶درصد دستگاه‌های دولتی برای تردد معلولان مناسب هستند.

فقط ۱۶درصد دستگاه‌های دولتی استان برای تردد معلولان مناسب است
علیرضا وارثی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: بهزیستی در حوزه پیشگیری که از اهمیت بالایی برخوردار است طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را در راستای جلوگیری از رشد و افزایش معلولیت اجرا می‌کند.

وی افزود: طرح غربالگری بینایی در سطح استان در حال اجرا است که تا پایان آبان ماه 18 هزار کودک تحت پوشش قرار گرفتند و با توجه به اهمیت این امر، غربالگری بینایی تا پایان سال همچنان ادامه دارد.

فعالیت 7 مرکز مشاوره ژنتیک در سطح استان
مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: طرح غربالگری شنوایی نوزادان یکی دیگر از اقدامات بهزیستی است که در زایشگاه‌های دولتی و خصوصی استان اجرا می‌شود که در این راستا بیش از 9 هزار نوزاد در 6 ماه نخست سال جاری شناسایی و به خدمات تخصصی ارجاع شدند.

وی عنوان کرد: طرح غربالگری شنوایی برای کودکان ۳ تا ۵ سال در مهاد کودک سطح استان دنبال می‌شود تا افراد دارای مشکلات شنوایی شناسایی و اقدامات درمانی لازم به موقع در مورد آنها انجام شود.

وارثی بیان کرد: در سطح استان7 مرکز مشاوره برای بحث ژنتیک اختصاص داده شده تا افرادی که ازدواج‌های فامیلی داشته و یا در خانواده خود فرد معلولی دارند با مراجعه به این مراکز از خدمات مشاوره‌ای رایگان بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: غربالگری اختلالات ژنتیک پیش از ازدواج نیز برای پیشگیری از معلولیت و آگاهی خانواده‌ها نسبت به مباحث ژنتیک برای سنین 15 تا 25 سال برای 4 هزار دانش‌آموز و دانشجوی دختر و 2500 زوج در سال جاری آغاز کردیم.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: کمپین‌های آگاه سازی برای ۲۵ هزار دانش‌آموز در حوزه ژنتیک و پیشگیری از معلولیت‌ها در سطح استان تشکیل شده است.

وی بیان کرد: در 6 ماه امسال با تامین جهیزیه برای افراد دارای معلولیت توسط موسسات خیریه و از محل اعتبارات سازمان بیش از ۴۰ نفر به خانه بخت رفتند.

وارثی یکی از دغدغه‌های مهم معلولان را بحث اشتغال عنوان کرد و گفت: در این راستا تسهیلات خاصی فراهم شده که پرداخت سهم ۲۳ درصد از بیمه کارفرمایی برای کارفرمایانی که ۵ سال شغل پایدار برای معلولان ایجاد کرده و حقوق قانون کار به آنها پرداخت کند یکی از این اقدامات است که تاکنون 523 میلیون تومان به کارفرمایان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: از طریق سرمایه کار بلاعوض 56 نفر و از طریق مراکز کاریابی 18 نفر مشغول به کار شدند همچنین در غالب یارانه حمایت های جبران کارایی معلولان ۲۸۸ میلیون تومان در سال گذشته پرداخت شد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: ۴۸ میلیارد اعتبار با کارمزد 4 درصد به صورت خوداشتغالی به افراد دارای مهارت و توانایی اشتغال آفرینی پرداخت کرده و برای 268 نفر اشتغال ایجاد شد.

اشتغال 1750 مددجوی تحت پوشش بهزیستی در مراکز خصوصی استان
وی با اشاره به فعالیت ۴۰۰ مرکز خصوصی در استان بیان کرد: در مراکزی که تاسیس می‌شوند 25 درصد از ظرفیت اشتغال باید به جامعه هدف بهزیستی اختصاص یابد که بر این اساس برای 1750 نفر اشتغال پایدار از این طریق ایجاد شده است.

وارثی در ادامه گفت: سال گذشته بالغ بر ۵ میلیارد کمک بلاعوض برای احداث ۱۰۰ واحد مسکونی تخصیص یافت که از این تعداد ۳۰ واحد در حوزه شهری برای خانواده‌های دارای دو عضو معلول یا بیشتر بوده و ۲۰ واحد در حوزه روستایی و ۵۰ واحد برای معلولان عادی در قالب مسکن مهر و خودمالکی است.

وی عنوان کرد: امسال نیز ۴ میلیارد تومان برای ۶ ماه نخست سال هزینه شده است که ۲۰ واحد در مسکن مهر برای خانواده‌های دو معلول به بالا و ۵۰ واحد برای معلولان عادی واگذار شد.

وی در پایان با اشاره به ارزیابی بهزیستی استان از نگاه مناسب‌سازی دستگاه‌های دولتی در سال 96 گفت: ۶۸ دستگاه در سطح استان مورد ارزیابی قرار گرفتند که بر اساس آمارها ۱۹ درصد دستگاه‌ها در این حوزه ضعیف عمل کردند و فقط در 16 درصد دستگاه‌های استان مناسب سازی صورت گرفته است و معلولان امکان حضور بدون خواهش دارند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان