۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ماجرای تازه لیست تابعیت ۲۵۰۰ مقام ایرانی + عکس
کد خبر: ۳۳۲۳۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۳ ساعت: ۱۵:۱ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

ماجرای تازه لیست تابعیت ۲۵۰۰ مقام ایرانی + عکس

چند ماه پیش بود که ماجرای لیست اعطای تابعیت به ۲۵۰۰ مقام ایرانی در زمان اوباما داغ شد و حالا بار دیگر با گزارش جدیدی از شبکه ان بی سی این ماجرا به خط خبری جدید رسانه های آمریکایی تبدیل شده است.

ماجرای تازه لیست تابعیت ۲۵۰۰ مقام ایرانی + عکس
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،ماجرای اعطای تابعیت به مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران از آنجا شروع شد مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت: «وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ۲۵۰۰ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندانش جزو این ۲۵۰۰ نفر باشند».

روز سه شنبه ۱۲ تیر، یک هفته بعد از انتشار این مصاحبه دونالد ترامپ در توئیتر خود نوشت: تازه برملا شده است که دولت اوباما در طول مذاکرات وحشتناک هسته‌ای ایران، به ۲۵۰۰ ایرانی از جمله مقامهای رسمی [جمهوری اسلامی] حق شهروندی اعطا کرده است.چه [خبر] مهم (و بدی) است!

روز بعد، «جان کربی» سخنگوی وزارت امور خارجه دولت پیشین آمریکا در واکنش به این توئیت نوشت:حقیقت ندارد. نمی‌دانم کدام یک نگران‌کننده‌تر است؛ این که رئیس جمهوری، عامدانه قصد اعتبار بخشیدن به روایت یک نماینده تندروایرانی را دارد یا اینکه او حتی به خود اجازه نداده تا صحت آن را با نزدیکانش بررسی کند؛ هزینه‌اش فقط یک تماس تلفنی بود.

در همان زمان، «جف پرسکات» عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما هم به شبکه تلویزیونی سی‌.بی.‌اس گفت: این ادعاها واهی و کاملا نادرست است.

ماری هارف نیز که مدتی سخنگوی وزارت خارجه در زمان وزارت جان کری بود، این ادعا را رد کرد.

هرچند شبکه فاکس نیوز در یک گزارش نوشت: «چندین تن از فرزندان مقام‌های کنونی و پیشین ایرانی در ایالات متحده زندگی می‌کنند، از جمله به علی فریدون پسر حسین فریدون برادر و دستیار ویژه روحانی و فاطمه اردشیر لاریجانی دختر علی لاریجانی رئیس مجلس اشاره شده است.»

هرچند فاکس نیوز اطلاعات بیشتری در مورد شهرهایی که آنها زندگی می‌کنند یا وضعیت مهاجرتی علی فریدون و فاطمه اردشیر لاریجانی ارائه نکرد و از گزارش آن مشخص نیست که آیا آنها با گرین کارت در آمریکا به سر می‌برند یا تابعیت و گذرنامه آمریکایی دارند.

با این حال پایگاه حقیقت‌یاب «اسنوپز» و محققان واشنگتن‌پست هم خبر اعطای شهروندی آمریکا به 2500 ایرانی را رد کردند. براساس داده‌های رسمی اداره مهاجرت آمریکا در حالت ماکزیمم، 10 هزار و 334 نفر متولد ایران در سال 2015 میلادی، اجازه اقامت دائم قانونی دریافت کرده‌اند که شواهدی مبنی بر ارتباط اعطای اقامت با مذاکرات برجام وجود ندارد. علاوه بر این، تعداد مجوزهای صادرشده نیز نسبت به سال‌های قبل از آن و حتی سال 2016 میلادی نیز تغییر یا جهش خاصی نداشته است.

اما به تازگی خبرنگار صدای آمریکا در رشته توییت هایی باز ماجرای اعطای تابعیت به مقامات ایرانی را پیش کشیده و به نظر میرسد خبرسازی جدیدی در راه است.

شهرام بهرامی، مجری شبکه صدای آمریکا نوشت: دولت ترامپ لیستی از ایرانیانی را دریافت کرده است،که بنا به گزارش امروز شبکه خبریان بی سی ،هم اکنون در آمریکا هستند، و از آنها به عنوان فرزندان یا بستگان نزدیک به مقامات ارشد ایران، از جمله حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، نام برده شده است.

وی مدعی شده است که خانواده های آمریکائیان زندانی در ایران که این لیست را تهیه کرده اند از دولت ترامپ خواستار لغو ویزای افراد نام برده در لیست شده اند .

وی که ادعای خود را مستند به گزارش ان بی سی نیوز کرده است نوشت: منابع نزدیک به خانواده زندانیان آمریکایی در ایران به این شبکه گفته اند که این خانواده ها لیستی از فرزندان و بستگان مقام های جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دولت پرزیدنت دونالد ترامپ و شماری از قانونگذاران قرار داده اند که در آن نام پسر معصومه ابتکار در لس آنجلس، دختر علی لاریجانی در اهایو و یکی از بستگان نزدیک حسن روحانی در نیویورک به چشم می خورد.

وی با اشاره به اینکه یکی منابع ان بی سی، دختر نزار زاکا - دوتابعیتی لبنانی-آمریکایی است که به جرم جاسوسی در ایران زندانی است – به نقل از وی نوشت: لغو ویزای مقامات ایرانی و خانواده های‌شان حداقل کاری است که دولت آمریکا میتواند برای جلوگیری از روند گروگان گیری شهروندان خارجی توسط دولت ایران انجام دهد. مقام های ایران از این راه درک خواهند کرد دود چنین اقدام هایی به چشم خودشان خواهد رفت.

البته دانا هیچ موضعی در رد یا تایید این توییت ها ندارد و صرفا به انتشار آن ها پرداخته است.

انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان