۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مجلس جای هیاهو و تهمت نیست/شهید مدرس حزب بازی را عامل تفرقه می‌دانست
کد خبر: ۳۳۲۳۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۱ ساعت: ۹:۳۹ ↗ لینک کوتاه

لاریجانی در نطق پیش از دستور مجلس:

مجلس جای هیاهو و تهمت نیست/شهید مدرس حزب بازی را عامل تفرقه می‌دانست

رئیس مجلس گفت: شهید مدرس حزب بازی و باند بازی را عامل تفرقه می‌دانست، البته موافق حزب بود، اما با باند بازی مخالف بود.

مجلس جای هیاهو و تهمت نیست/شهید مدرس حزب بازی را عامل تفرقه می‌دانست
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز یکشنبه( 11 آذر ماه) ضمن گرامیداشت و تبریک روز مجلس به نمایندگان به مناسبت سالگرد شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس، گفت: در شرایط امروز که آمریکا و متحدان وی به طور واضح علیه ملت ایران صف‌آرایی کرده اند، بیش از گذشته باید به منش مدرس توجه کنیم.

وی با اشاره به اتحاد ملی تصریح کرد: در منظومه فکر مدرس این اتحاد جایگاه مهمی دارد، مدرس به اتحاد و همگرایی میان مردم ایران و در مرحله بعد در جهان اسلام باور عمیق داشت توجه اصلی وی به مسائل اصولی کشور بود و نه امور جزئی و فرعی و اظهار کرد می‌بینم که دستی در کار است تا بین مردم اختلاف انداخته و علما را خانه‌نشین کند لذا باید ایستادگی کنیم.

رئیس مجلس بیان کرد: مدرس اعلام کرد که حفظ کشور و مجلس موقوف بر کلمه جامع اتحاد یعنی اتحاد در غرض و نه اتحاد در سلیقه می‌دانم،‌ شان وکلا اجل این است که ناخواسته از روی غرض خدای نکرده اقدامی بدون عقل و بر اساس سستی انجام دهند و بنده خواهشمندم که به نحو اخوت و یک جهتی از رئیس و مرئوس و کل آن کسانی که عاشق این اساس مشروعیت هستند این جزئیات را متارکه به اصل غرض و اصل مقصودی که برای ما تمام مسلمانان است بپردازیم و ابدا نکته‌گیری از یکدیگر نکنیم.

لاریجانی تاکید کرد: مدرس حزب‌بازی افراطی و باندبازی را عامل تفرقه می‌دانست و هشدارهایی هم به احزاب مانند حزب دموکرات می‌داد البته وی موافق حزب بود و مخالفت وی با باندبازی بود و می‌گوید متاسفانه در این بیست سال مشروطیت حزبی وجود پیدا نکرد هر چه بود اسم بلارسم بوده است لذا زود از میان رفته‌اند.

وی بیان کرد: برخی مشکلات در کشور ما ریشه صدساله دارد و بعد از این همه سال ریشه یکی از مشکلات سیاسی کشور همان است که آن روز مدرس برایش نگران بود و رفع هم نشده است.

رئیس مجلس با اشاره به تفکر راهبردی شهید مدرس در سیاست خارجی هم گفت: مدرس نماد مبارزه با استبداد داخلی رضاخانی، استعمار و استبداد همه جانبه بیگانگان بود و در این راه یک تنه مقابل خصم ایستادگی می‌کرد و ایستادگی وی در برابر توافق وثوق‌الدوله، التیماتوم روس و ... نمونه‌های موثر بودن این شخصیت در صحنه‌های سیاست خارجی و داخلی بود، همچنین مدرس موسس تفکر مساوقت سیاست و دیانت بود که تئوری توازن عدمی است.

لاریجانی افزود: مدرس اعلام کرد که از هر دولتی که بخواهد ذره‌ای در امور ما دخالت کند می‌ترسم و باید توازن عدمی مراعات نکرد و نه توازن وجودی را، مدرس در شهامت و استقامت در منافع ملی یکی از شاخص‌ترین رجال‌های ایران بود و چند توصیه مهم در سیاست خارجی داشت.

وی اظهار کرد: چون از ناحیه ما زیانی نیست نسبت به همه دول به خصوص همسایه، لازم است همیشه در سیاست و اقتصاد روابط حسنه داشته باشیم و بلااستثنا از شرق، غرب، جنوب و شمال، همچنین مدرس پیشرفت پایدار ایران را اسلام می‌دانست نه آنکه نسبت به تحولات اسلام بی تفاوت باشد لذا در ماجرای دخالت انگلیس در عراق نطق صریحی داشت و گفت اغلب مسلمانان جهان و به‌ویژه ایرانیان قلبمان متوجه بین‌النهرین است و ما روحا و جسما به مردم و زمین آن علاقمندیم و نسبت به دخالت انگلیس اظهار تنفر می‌کنیم و در فتنه وهابیت و تخریب اماکن مقدس در مکه و مدینه در سال 1304 سخنرانی کرد و گفت این ویرانی در شهر مدینه و حرکت به سوی عراق برای ویرانی مرقد ائمه اطهار یک ضایعه بزرگ است و دستوراتی به دولت داد.

رئیس مجلس افزود: مدرس صحنه بین‌المللی را صحنه قدرت‌طلبی و بی‌عدالتی می‌دانست، لذا مصلحت سیاست خارجه ایران را حفظ ایران و منافع آن می‌دانست و می‌فرمود سیاست ما ایرانیان باید سیاست بز کوهی باشد زیرا بز کوهی در بین‌الطلوعَین چِرا می‌کند که به قدری هوا روشن باشد علف را ببیند اما به قدر روشن نباشد که صیاد او را ببیند و صید کند، پس ما ایرانیان باید سیاست‌مان به نحوی باشد که زندگی کنیم اما ما را صید نکنند.

لاریجانی تاکید کرد: مدرس گفت سیاست بعد از جنگ جهانی دوم معطوف به اقتصاد شده است و باید این اصل حاکم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: مرحوم مدرس باور داشت که مجلس جای عقاید مختلف است که باید تحمل آن را داشت و او تفکر راهبردی داشت و با مردم فریبی مخالف بود.

وی افزود: به نظر امام و مدرس مجلس جای مباحثه عقلانی است که نمایندگان متقاعد شوند و از سر تکلیف رای دهند، جنجال و هیاهو و تهمت افترا و تهدید، رویه کسانی است که کمبود منطق عقلانی را می‌خواهند با این ابزارها دنبال کنند که همان عوام فریبی در عرصه سیاست است.

رئیس مجلس تصریح کرد: در عالم سیاست اشتباهات واظهارات غیر دقیق کم نیست، مخصوصا اگر افراد کمتر مراقب خویش باشند و دچار نسیان از روز رستاخیز شوند، غفلت از این معنای آنها را به اشتباهات سوق می‌دهد و کدورت ها سرمایه های کشور را هدر می‌دهد.



انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان