۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین دستگاه پیش‌تقویت‌کننده ویژه پژوهشگاه "چشمه نور" را اختراع کردم/ بسیج علمی در آینده بخش بزرگی از بحث علمی کشور را به‌دست می‌گیرد
کد خبر: ۳۳۲۱۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۳ ساعت: ۸:۳۲ ↗ لینک کوتاه

نخبه بسیجی و پژوهشگر حوزه مهندس هسته‌ای:

دستگاه پیش‌تقویت‌کننده ویژه پژوهشگاه "چشمه نور" را اختراع کردم/ بسیج علمی در آینده بخش بزرگی از بحث علمی کشور را به‌دست می‌گیرد

افشار با اشاره به دلیل عضویت در سازمان بسیج می‌گوید: باور به روحیه انقلابی و جهادی که در بسیجی واقعی وجود دارد و اعتقاد راسخ به اینکه فقط با تفکر قوی جهادی می‌توان گره از مشکلات جامعه گشود، باعث شد که وارد این عرصه بزرگ شوم.

دستگاه پیش‌تقویت‌کننده ویژه پژوهشگاه "چشمه نور" را اختراع کردم/ بسیج علمی در آینده بخش بزرگی از بحث علمی کشور را به‌دست می‌گیرد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ هفته بسیج یادآور نام و یاد شهدایی همچون باکری، همت و کاظمی است که با روحیه بسیجی خود حماسه‌ها خلق کردند و با نثار جان خویش برای ایران اسلامی عزت و آبرو خریدند.

امروز نیز جوانان این مرزوبوم با تاسی بر روحیه بسیجی شهدا، پای بر جای پای آنها گذاشته و با درخشش در عرصه‌های مختلف علمی رهرو راه آنها بوده و نام ایران را پرآوازه‌تر از هر زمان دیگر در جهان طنین انداز کرده‌اند.

محمد افشار یکی از نخبگان جوان علمی و پژوهشگر حوزه فیزیک کاربردی مهندس هسته‌ای است و عنوان پژوهشگر برتر جشنواره جهادگران علم و فناوری در تهران و طرح برتر نخستین جشنواره دانشجویی کشور که در استان البرز برگزار شد را در کارنامه افتخارات خود دارد. او همچنین در کنگره بین المللی سرطان خون کودکان در بیمارستان محک به عنوان بهترین مقاله در حوزه درمان سرطان حائز رتبه اول شده است.

او که اکنون به عنوان مسئول مرکز هدایت و حمایت از تحقیقات فیزیک کاربردی سازمان بسیج علمی مشغول فعالیت است در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: عمده حوزه فعالیت ما در بحث تجهیزات مهندسی هسته‌ای است که یکی از این تجهیزات، سیستم پردازش سیگنال سامانه‌های ایکس‌ری تصویربرداری است که به طور مثال شناسایی و دستگیری شهرام جزایری توسط آن دستگاه ایکس‌ری انجام شد.

وی می‌افزاید: همچنین در حوزه پردازش سیگنال این سیستم‌ها فعالیت می‌کنیم بدین شکل که مولد اشعه ایکس بالا قرار گرفته و به خودرو تابیده می‌شود و آن سوی خودرو به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود که با انجام یک سری فعالیت و به تصویر کشیدن آن، محتویات داخل خودرو مشخص شده و نمایش داده می‌شود.

این نخبه علمی عنوان می‌کند: یکی دیگر از فعالیت‌های ما بحث دزسنجی و آشکار سازی مواد رادیو اکتیو موجود در محیط است؛ برای این کار دستگاه‌های ساختیم که می‌تواند محیط را کاملا اسکن کرده و میزان دز آلودگی محیط را با دقت و سرعت بالا به صورت آنلاین نمایش دهد.

وی با اشاره به اهمیت تجاری سازی ایده‌ها و ابداعات بیان می‌کند: هرگز کار بیهوده انجام نمی‌دهیم و رویکرد ما اینگونه است که پیش از انعقاد قرارداد فعالیتی را شروع نمی‌کنیم؛ این در حالی است که سالانه چند هزار اختراع توسط سازمان ثبت اختراع به ثبت می‌رسد که فقط تعداد کمی از آن به ثروت تبدیل می‌شود.

افشار که تاکنون چندین اختراع خود را به ثبت رسانده است؛ می‌گوید: بیشتر به اختراعاتی که قابلیت تجاری شدن و تبدیل به ثروت دارند، اعتقاد دارم چرا که بعضا مشاهده می‌شود فردی با داشتن اختراعات فراوان همچنان بیکار است.

وی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی در دست اجرا عنوان می‌کند: یکی از حوزه‌های فعالیت ما بحث پروتون تراپی و درمان سرطان به کمک پرتو پروتون است که یک جایگزین بسیار موثر برای پرتودرمانی با اشعه ایکس است.

این کارآفرین بسیجی اضافه می‌کند: در فرآیند درمان سرطان با اشعه ایکس بافت سالم نیز در معرض اشعه قرار می‌گیرد؛ اما در پروتون تراپی با هدف‌گیری دقیق و کاهش تابش اشعه به بافت سالم، فقط تومور و بافت سرطانی مورد هدف و تابش اشعه قرار می‌گیرد.

به گفته افشار بحث احساس نیاز جامعه به برخی محصولات، عامل اصلی شکل‌گیری اختراعات و ابداعات و ورود او به عرصه علمی بوده است؛ لذا با شناسایی نیازها و در نظرگرفتن میزان امکان سنجی ساخت، در نهایت محصولی با کیفیتی بهتر از نمونه خارجی تولید و به ثبت اختراع می‌رسانیم و به بازار عرضه می‌کنیم.

وی عنوان می‌کند: اولین ابداعم دستگاه پیش‌تقویت کننده حساس به بار در سال 93 برای پژوهشگاه دانش‌های بنیادی چشمه‌نور است. این دستگاه در واقع واسطی بود که سیگنال را بدون
آنکه تضعیف کند از آشکارساز دریافت و پردازش کرده و به سیستم دیجیتال منتقل می‌کرد.

این مخترع قزوینی با اشاره به ضرورت حمایت مسئولان از نخبگان جوان بیان می‌کند: متاسفانه حس مسئولیت در برخی مسئولان استانی وجود ندارد؛ به عبارتی مسئولان، مسئول نیستند و به ظرفیت‌های استان اشراف کاملی ندارند لذا تا زمانیکه مسئولان اهل فن و متخصص نباشند نمی‌توان انتظار انجام اقدام مناسب و سازنده‌ای از سوی آنها بود.

وی با اشاره به دلیل عضویت در سازمان بسیج می‌گوید: باور به روحیه انقلابی و جهادی که در بسیجی واقعی وجود دارد و اعتقاد راسخ به اینکه فقط با تفکر قوی جهادی می‌توان گره از مشکلات جامعه گشود، باعث شد که وارد این عرصه بزرگ شوم.


پژوهشگر فیزیکی کاربردی اضافه کرد: پس از ورود به دانشگاه و مشاهده ظرفیت‌های عظیم در سازمان بسیج علمی، بیشتر متوجه توانمندی این نهاد شدم.

وی سازمان بسیج علمی را یک ظرفیت بالقوه و بالفعل دانسته و عنوان می‌کند: این سازمان از ایده‌ها و طرح‌هایی که نمونه داخلی آن وجود ندارد بلاعوض تا مبلغ 100 میلیون تومان حمایت می‌کند و به عقیده من بسیج علمی تنها سازمانی است که بدون شعار در جهت توانمندسازی مبتکرین و نخبگان فعالیت می‌کند.

افشار تصریح می‌کند: تصور من این است که بسیج علمی تا چند سال آینده بخش بزرگی از بحث علمی کشور را به دست می‌گیرد؛ زیرا بسیج علمی فعالیت گسترده‌ای در همه حوزه‌ها دارد و با تشکیل کارگروه‌های مختلف در سازمان بسیج علمی کشور در حوزه‌های فناوری های‎تک، فناوری کوانتوم، پلاسما، آبتیک، لیزر و هسته‌ای، امیدواریم طی چند سال آینده همه این فعالیت‌ها را تحت پوشش قرار دهیم.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های استان می‌گوید: استان قزوین دارای 4 شهر صنعتی بزرگ است؛ اما متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری دولت تدبیر و امید به شهر صنعتی سوله‌ها تبدیل شده است.

نخبه قزوینی می‌گوید: همچنین استان قزوین در بحث کشاورزی و حوزه اتمی و سایر حوزه‌ها دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی است؛ اما تا زمانیکه مسئول دلسوز وجود نداشته باشد نمی‌توان از ظرفیت‌ها به شکل شایسته‌ای بهره‌مند شد.

وی با تاکید براینکه بی‌تدبیری‌ها موجب عدم توجه کافی به ظرفیت‌های داخلی می‌شود؛ بیان می‌کند: سرمایه‌های کشور همین جوانان و افراد پژوهشگر و نخبگان و مبتکران هستند که با تکیه به توانایی آنها می‌توان به نتایج سازنده‌ای در بخش‌های مختلف دست یافت.

این پژوهشگر فیزیک کاربردی بر این باور است که برای ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها باید فعالیت‌ها را سازماندهی و هدفمند کرد به عبارتی باید نیازهای کشور را در همه علوم نظیر علوم مهندسی و انسانی شناسایی و با رایزنی با دانشگاه‌ها، افراد در مسیر برنامه‌های هدفمند شده حرکت کنند تا پایان‌نامه‌های دانشجویان به ویژه در مقطع فوق لیسانس و دکترا بتواند مشکلی از نیاز جامعه را مرتفع کند.

وی با اشاره به اهمیت اقتصادی ابداعات و اختراعات بیان می‌کند: بر اساس جمله "العلمُ سلطان" اگر علم داشته باشیم بدون شک در همه حوزه‌ها موفق خواهیم بود و هر اندازه به پروژه‌های هایتک و نوآور بها داده شود به همان میزان نیز در سایر ابعاد کشور به رشد و بالندگی دست خواهیم یافت.

افشار با اشاره به فرمایش امام راحل در مورد بسیج که "افتخارم این است که بسیجی‌ام؛ می‌گوید: بسیج ثمره شجره طیبه است و بسیجی واقعی افرادی همچون شهید باکری و همت هستند که با داشتن روحیه انقلابی کارهای بزرگی انجام دادند.

وی ادامه می‌دهد: کشورهای غربی و دشمنان همواره در حال تزریق این تصور در بین ایرانیان هستند که شما نمی‌توانید اما با نهادینه شدن تفکر بسیجی واقعی و روحیه جهادی هیچ کار نشدی در کشور وجود نخواهد داشت.

به گفته این نخبه علمی، ناامیدی هرگز در یک بسیجی رسوخ نمی‌کند و یک بسیجی واقعی تحت تاثیر رسانه‌های معاند قرار نمی‌گیرد؛ چراکه به ایمانش ایمان دارد و هیچ وقت هیچ عاملی باعث نمی‌شود که از مسیری که بدان اعتقاد دارد، منحرف شود.

وی می‌افزاید: بسیجی واقعی اهل مطالعه، تدبیر و بصیرت بوده، دشمن شناس و اهل تحلیل مباحث روز و قادر به درک سرّ سخنان است، بسیجیان واقعی همچون شهیدان باکری، همت و کاظمی به این ابزار مجهز هستند.

وی می‌گوید: برای تاثیرگذاری بیشتر بسیج با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری، باید نقشه راهی ترسیم کرد تا متناسب با یک سند مدون و هدفمند به عشق نظام و کشور در مسیر رشد و توسعه کشور قدم برداشت.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان