۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین از نعمت زاده و ترکان تا آخوندی و حناچی؛ لیبرال هایی که اعتقادی به توان داخلی ندارند/ جوانان بعد از بازنشسته‌ها به سد مدیران خارجی می‌خورند؟
کد خبر: ۳۳۲۰۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۸ ساعت: ۱۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از تکرار تفکر واردات مدیر خارجی در ادبیات مسئولان؛

از نعمت زاده و ترکان تا آخوندی و حناچی؛ لیبرال هایی که اعتقادی به توان داخلی ندارند/ جوانان بعد از بازنشسته‌ها به سد مدیران خارجی می‌خورند؟

سخنان پیروز حناچی با توجه به سابقه ای که از حرف‌ها و اعمال مدیران لیبرال سراغ داریم، چندان عجیب و غریب نبود.

از نعمت زاده و ترکان تا آخوندی و حناچی؛ لیبرال هایی که اعتقادی به توان داخلی ندارند/ جوانان بعد از بازنشسته‌ها به سد مدیران خارجی می‌خورند؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،دیروز فیلمی از شهردار جدید تهران در رسانه‌ها منتشر شد که حاکی از نوع نگاه وی به مسئله مدیریت شهری بود. دو موضوع گران کردن شهر تهران و همچنین استفاده از مدیر خارجی در سخنان «پیروز حناچی» مشهود بود.





جوانان بعد از بازنشسته‌ها به سد مدیران خارجی می‌خورند؟

حناچی در این فیلم اظهار می کند: «برای این کار ما به بهترین متخصصان شهری نیاز داریم. مگر ما برای تیم ملی نمی رویم مربی خارجی می گیریم. شهرسازی کشور از تیم ملی کشور کمتر است؟ ما باید قبول کنیم که خیلی از تجربیات را نداریم. ما باید قبول کنیم که تجربه منطقه ای در مقیاس کلانشهررا به طور کامل نداریم. ما تجربیاتی که لیست می کند سیاست های اقتصادی را با سیاست های تعادل منطقه‌ای در دانشگاه تجربه نکردیم.»

سخنان حناچی در فضای مجازی بازتاب ویژه‌ای داشت و بسیار جنجالی شد. بسیاری بر این موضوع خرده گرفتند که چرا مدیران اصلاح طلب لیبرال اعتقادی به توان ایرانیان خصوصا جوانان ندارند.

آقای شهردار درحالی استفاده توان خارجی برای مدیریت کشور را مطرح کرد که وی به سبب اینکه «محمد علی افشانی» شهردار برکنار شده تهران سن وسالش از زمان بازنشستگی گذشته است و باید این پست را ترک کند، فرصت حضور در این سمت را یافت. درواقع جوانان تازه با اعمال قانون منع بکارگیری بازنشستگان در کشور امیدوار شده بودند که این سد بزرگ از پیش روی آنها برداشته شده است که حالا حناچی مطرح می کند باید از توان خارجی برای مدیریت شهری استفاده کرد.

این تفکرات مرعوب شده در تکنولوژی غرب درحالی است که جوانان ایرانی تشنه اعتماد هستند تا به طور خاص استعداد و توانایی‌شان را متبلور سازند. همین جوانان متاسفانه استعداد و توانایی خود را در کشورهای صنعتی به خوبی به منصه ظهور گذاشته‌اند و بنابراین موضوع بی استعدادی آنان نیست و عدم مهیا بودن شرایط باعث بروز چنین مشکلاتی شده است.






روابط عمومی شهرداری: فیلم برای دوره معاونت حناچی است

پس از این شهرداری تهران با انتشار بیانیه‌ای با تکذیب این باورهای مدیریتی اعلام کرد: «فیلمی که به تازگی از حناچی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است، در حاشیه انتخابات دانشکده فنی دانشگاه تهران و در زمان معاونت معماری و شهرسازی ایشان ضبط شده و حناچی در آن بر انتقال دانش و تجربیات کارشناسان خارجی به کشور پرداخته است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: « گفتنی است؛ همان طور که در برنامه های حناچی ذکر و در کمیسیون های مختلف شورای شهر به بحث و بررسی گذاشته شد، تاکید شهردار منتخب تهران در تمامی حوزه های شهری بر استفاده و‌ تکیه بر توانمندی های داخلی است. تدریس در دانشگاه و‌ تربیت متخصصان داخلی که یکی از مشغولیت های حناچی در سال های اخیر است نیز در همین راستا انجام می شود.»

فیلمی که تکذیب شد اما ...

برخلاف ادعای شهرداری تهران، فیلم منتشر شده از حناچی قدیمی نیست! بعد از انتشار این بیانیه در رسانه‌ها مطرح شد که فیلم مذکور قدیمی است که افرادی که این فیلم را منتشر کردند سعی در تخریب شهردار جدید تهران داشتند.

اما سردبیر یکی از رسانه های خبری که برای اولین بار این فیلم را منتشر کرد در شبکه اجتماعی توئیتر بر خلاف این ادعا مطرح کرد: « روابط عمومی کار نابلد شهرداری اطلاعیه صادر کرده که ویدئوی منتشره از حناچی قدیمی است. فیلم مربوط به شنبه 19 آبان (سه روز قبل از انتخاب شهردار) در محل دانشگاه تهران است دراین جلسه قراربود کاندیداهای شهرداری از برنامه‌هایشان برای اداره شهر بگویند، آقای حناچی هم گفت آنچه باید می‌گفت!»

وی در توئیت دیگر توضیح داد: « آقای عابدی از روابط عمومی شهرداری تهران تماس گرفتند و توضیحاتی درباره اطلاعیه و این توئیت دادند در متن اطلاعیه گفته نشده که این ویدئو قدیمی است فقط اعلام شده که مربوط به قبل از شهردار شدن آقای حناچی است!»

حالا مشخص نیست که بعد از 3 روز و زمانی که حناچی از معاونت معماری و شهرسازی به عنوان شهردار تهران منصوب شد چه اتفاقی در شهردار تهران افتاده که به طور کل صحبت های خود را تغییر داده است. اینکه روابط عمومی سعی کرده با پیش کشیدن این موضوع اعتقاد بدون روتوش و واقعی آقای شهردار را پنهان کند نیز بسیار قابل تامل است.

البته باید اقدام روابط عمومی شهرداری تهران را یک نوع بدعت در تکذیبیه نیز عنوان کرد. فیلمی که در آن فرد به طور شفاف نظر خود را بیان می کند بدون اینکه هیچ قبل و بعدی داشته باشد که بر این صحبت ها اثربگذارد، تکذیب می شود باید گفت که دیگر چگونه می توان درباره اظهارات دیگر آقای شهردار توقع واقعی بودن را داشت.

لیبرال هایی که اعتقادی به توان داخلی ندارند

حناچی تنها یکی از مدیرانی است که در حوزه مدیریت اعتقاد به توان داخلی ندارد. «اکبر ترکان» مشاور رئیس جمهور نیز در این خصوص یکی از افرادی است که جمله جالب توجهی درباره بی اعتقادی به توان داخلی به زبان راند.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: «اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نخواهیم داشت.»

این صحبت‌ها یادآور سخنان یکی از مقامات دوره طاغوت بود که توان ایرانی را تا بدترین شکل ممکن نادیده گرفت و لگد مال کرد. سپهبد رزم آرا نخست وزیر وقت پهلوی که در تیرماه سال 1329 به این سمت رسیده بود، در برخوردی مستبدانه با اقلیت مجلس، در پاسخ به درخواست اقلیت مبنی بر ملی شدن صنعت نفت، برای اثبات ناتوانی ملت ایران از اداره منابع نفتی خویش فریاد زد «ملتی که لیاقت لولهنگ سازی ندارد چگونه می‌تواند صنعت نفت را اداره کند.»

نعمت‌زاده: باید مدیر اقتصادی از خارج وارد کنیم

«محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صنعت دولت اول حسن روحانی در همایش روز ملی صادرات با اشاره به لزوم تقویت گسترده مدیران و کارشناسان بازاریابی گفت: من به برخی از شرکت‌ها پیشنهاد واردات مدیران خارجی را دادم که برخی از آنها نیز اقدام به این کار و از این شرایط استقبال کردند.

وی گفت: «هیچ اشکالی ندارد که برای حضور در بازارهای بین‌المللی از مدیران باتجربه خارجی و دانش آنها استفاده کنیم.»

وزیر صنعت افزود: «همان‌طور که در بخش ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در اقتصاد نیز نیازمند به آوردن مدیران اقتصادی خارجی هستیم.»

موضوعی که درست مانند صحبت‌های حناچی است. درواقع به نظر می رسد که این صحبت با همین مصداق پوچ در مدیران لیبرالی اصلاح طلب نهادینه شده است که حالا دوباره آنرا تکرار می کنند.

کترینگ خارجی برای راه آهنی که زیرساخت آن فرسوده است

سخنان حناچی از سوی دیگر یادآور کاری است که «سید عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم بعد از اجرای برجام انجام داد.

در حالیکه اذهان عمومی انتظار یک تحول بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی کشور را می کشید، به یکباره فردریش اشتیفت سفیر اتریش در تهران، دومین دستاورد برجام را واگذاری کترینگ راه آهن جمهوری اسلامی ایران (صنعت آماده سازی و طبخ غذا و نوشیدنی در آشپزخانه مرکزی و سرو آن ها در قطارها جهت پذیرایی) به یک شرکت اتریشی اعلام کرد تا زین پس، قرمه سبزی ایرانی بجای آشپزهای ماهر ایرانی توسط آشپزهای اتریشی طبخ شود و غذای فرنگی نیز در سبد غذایی مسافران راه آهن قرار گیرد. راه آهنی که از زیر ساخت قدیمی و فرسوده رنج می برد، با این دستاورد طعم غذای اتریشی را بچشد، شاید درد این فرسودگی را از یاد بَرد.

جالب اینجاست که این موضوع حتی نقض سخنان ترکان بود که ما ایرانیان فقط می توانیم قرمه سبزی بپزیم و آخوندی نشان داد که مدیر لیبرال اعتقادی به این کار را هم ندارد. جالب اینجاست که حناچی در دوره ای به عنوان معاون آخوندی در وزارت راه فعالیت کرده است. با این حال باید گفت که متاسفانه عدم اعتقاد به توان و مدیریت ایرانی در مدیران لیبرال نهادینه شده است و حناچی با نگاه لیبرالی حرف عجیبی نزد.




انتهای پیام/1404

منبع: دانا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان