۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین باب آیرز; تنها راه پیش روی سعودی‌ها برکناری بن‌سلمان است
کد خبر: ۳۳۲۰۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۸ ساعت: ۱۰:۵۱ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه با شبکه الجزیره ؛

باب آیرز; تنها راه پیش روی سعودی‌ها برکناری بن‌سلمان است

یک کارشناس برجسته مسائل اطلاعاتی در مصاحبه با الجزیره گفت تنها راه پیش رو سعودی‌ها این است که محمد بن‌سلمان را از ولیعهدی برکنار کنند.

باب آیرز; تنها راه پیش روی سعودی‌ها برکناری بن‌سلمان است
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، یک کارشناس برجسته مسائل اطلاعاتی در مصاحبه با شبکه الجزیره انگلیسی درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی گفت تنها راه پیش رو سعودی‌ها این است که محمد بن سلمان را از ولیعهدی برکنار کنند.

باب آیرز در پاسخ به سوال مجری الجزیره درباره ارزیابی سازمان سیا مبنی بر اینکه جمال خاشقجی به دستور بن سلمان به قتل رسیده است، گفت: «تحلیل‌های سازمان سیا آن‌ها را به این نتیجه‌گیری رسانده است. من مطمنئم که بیشتر این اطلاعات را سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه در اختیار آمریکا قرار داده‌اند. این نشان می‌دهد که آن‌ها در تمامی بخش‌های کنسولگری عربستان سیستم‌های شنود نصب کرده‌اند. آن‌ها تماس‌های تلفنی افراد را ضبط کرده‌اند. آن‌ها فعالیت‌های درون کنسولگری را ضبط کرده‌اند.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری که پرسید: «ما می‌دانیم که آمریکا متحد عربستان و ترکیه است. آیا سیا هم متحد ترامپ است؟» گفت: «سیا نمی‌تواند متحد ترامپ باشد. این سازمان بخشی از دولت آمریکا است که اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و پس از بررسی آن‌ها واقعیت‌ها را به دولت می‌گوید. مشکلی که در اینجا وجود دارد این است که اعتبار این اطلاعات که بر اساس واقعیت‌ها هستند و بدون تعصب و به طور کامل در اختیار رئیس جمهور قرار گرفته‌اند از طرف وی (ترامپ) زیر سوال برده شده است. این چالشی است که سازمان سیا تاکنون با آن روبرو نبوده است. رئیس‌جمهور به طور مستقیم می‌گوید من به آنچه که شما می‌گویید اعتقادی ندارم. این موضوع سبب سرخوردگی جامعه اطلاعاتی می‌شود.»

این کارشناس برجسته اطلاعاتی در بخش دیگری از مصاحبه خود با الجزیره در پاسخ به این سوال که «آیا ترامپ برای رضایت برخی اعلام خواهد کرد که بن‌سلمان این کار را انجام نداده است یا خیر», تصریح کرد: «من اینگونه تصور نمی‌کنم. از نظر دستگاه‌های اطلاعاتی، ولیعهد سعودی این کار را انجام داده است یا اینکه دستور انجام آن را صادر کرده است. هیچ حد میانه‌ای وجود ندارد. اگر او دستور قتل را صادر کرده باشد، آنگاه مسئله این است که باید در برابر این اقدام وی چه کاری انجام داد. در این رابطه گزینه‌های زیادی وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها قطع روابط با دولت عربستان سعودی خواهد بود. این موضوع بسیار مهمی است. هر آنچه که روی دهد بستگی به اقدام کنگره آمریکا خواهد داشت.

آیرز ادامه داد: «جامعه اطلاعاتی آمریکا به خوبی آموزش دیده است که زمانی که تنش‌های سیاسی در کشور بالا می‌رود، دهان خود را بسته نگه دارد. اما در این مورد جامعه اطلاعاتی آمریکا این کار را انجام نداده است. سنا و مجلس نمایندگان می‌توانند فشار زیادی بر رئیس‌جمهور وارد کنند تا او بر عربستان فشار بیشتری وارد کند. ما می‌توانیم شاهد جلسات استماع قابل توجهی در کنگره با حضور شاهدان درباره این موضوع باشیم. این موضوع ماه‌ها به طول خواهد انجامید. این موضوع سبب سرگردانی مقامات سعودی خواهد شد، زیرا آن‌ها نمی‌دانند که پاسخ آمریکا در آینده چه خواهد بود. شاید سعودی‌ها هم بگویند که ما نمی‌دانیم دقیقا ولیعهد چه کاری انجام داده است و چون ما می‌خواهیم که روابط خوبی با دیگر کشور‌های جهان داشته باشیم ما قصد داریم که ولیعهد را سفیر کشور در مغولستان و یا یک کشور دیگر کنیم و فرد دیگری را جایگزین وی کنیم. اقدام مثبتی که سعودی‌ها می‌توانند انجام دهند یک راه یکطرفه است و آن این است که در این موضوع دخالت کنند.»

واشنگتن‌پست روز شنبه به نقل از منابع آگاه نوشت (اینجا) سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) پس از بررسی مستندات، با اطمینان بالا به این جمع‌بندی رسیده که محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی شخصا دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است. این منابع به واشنگتن‌پست گفته‌اند برخلاف روایتی که حکومت عربستان سعودی مطرح کرده، جمع‌بندی نهایی سازمان سیا این است که محمد بن سلمان نقش اصلی را در ترور روزنامه‌نگار سعودی داشته است.  با این حال، ترامپ ساعاتی پس از انتشار این گزارش، در گفتگو با خبرنگاران، گزارشِ رسانه‌ها در این باره را "زودهنگام" توصیف کرد و گفت: «تا این لحظه به ما گفته شده که ولیعهد سعودی نقشی در این پرونده نداشته است.»

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان