۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین یادش بخیر سفرهای استانی!/ استقبال از دولت یا خدمت به مردم؛ هدف کدام بود؟
کد خبر: ۳۳۱۹۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۱ ساعت: ۲۰:۲ ↗ لینک کوتاه

بی همتی دولت در ادامه یک برنامه پربرکت ؛

یادش بخیر سفرهای استانی!/ استقبال از دولت یا خدمت به مردم؛ هدف کدام بود؟

سفرهای استانی «حسن روحانی» در دولت دوازدهم انگشت شمار شده است؛ باید پرسید هدف دولت از سفرهای استانی چه بوده که این سفرها کمرنگ شده است.

 یادش بخیر سفرهای استانی!/ استقبال از دولت یا خدمت به مردم؛ هدف کدام بود؟
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،ادامه سفرهای استانی یکی از وعده‌های مهم دولت روحانی بود. این سفرها اگرچه از دولت نهم آغاز شده بود اما با توجه به برکاتی که داشت و توجه‌ها را از مرکز به شهرهای مختلف کشور معطوف می‌کرد دارای حسنات و ثمرات خوبی بود. یکی از این موارد دیده شدن ظرفیت‌ها و شکوفایی آنها بود که سبب توسعه مناطق مختلف می شد. هرچند که جنس سفرها، میزان اقامت، حضور اعضای کابینه، سرکشی به شهرستان های کوچک، مصوبات، دیدارهای مردمی و... به خوبی اختلاف اجرای این برنامه مهم و پربرکت را با دولت های پیشین خاصه دولت نهم نمایان می کرد.

رهبر معظم انقلاب نیز(شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶) به مناسبت هفته دولت در دیدار با رئیس جمهور و اعضای دولت دوازدهم  در توصیه‌ای دیگر خطاب به دولت گفتند: «تحمل شنیدن صدای مخالف را داشته باشید و با بالا بردن حلم خود که همان ظرفیت درونی است، از نقادی استقبال و استفاده کنید.»

«ارتباط نزدیک با مردم به‌منظور درک بهتر واقعیات زندگی مردم»، پنجمین توصیه رهبر انقلاب بود و در همین خصوص خاطرنشان کردند: «داشتن بخش ارتباطات مردمی قوی» و «سفرهای استانی» بسیار خوب و مفید است.»

روحانی در مدت ۴ ساله دولت یازدهم به تمام استان‌های کشور سفر کرده و به برخی استان‌ها نیز بیش از یک بار رفته بود. با این حال او در دولت دوازدهم تنها ۳ سفر استانی به سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی داشته که همین امر گویای خستگی و کم‌کاری دولت دوازدهم است.

اما حالا که نوبت استان آذربایجانی غربی رسیده است دولت به طور چندباره دست به لغو این سفر استانی زده است. یکشنبه 20 آبانماهنماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفر روحانی به ارومیه لغو و دوشنبه آینده صورت می‌گیرد، گفت: «قطار ارومیه نیز در این سفر افتتاح می‌شود.»

سیدهادی بهادری درباره سفر هیأت دولت به استان آذربایجان‌غربی که مقرر شده بود امروز انجام شود، گفت: «به دلیل وضعیت جوی و آب و هوایی این سفر امروز انجام نمی‌شود.»

درهمین رابطه، یکی از کاربران شبکه اجتماعی اهل آذربایجان غربی در شبکه توییتر نوشت: « روحانی ما رو‌سرکار گذاشته برای چهارمین بار سفرش به آذربایجان غربی  لغو شد. این بار به اسم برودت هوا!»

وی در توییت دیگر ادامه می دهد: « قرار (رئیس جمهور) بود شهریور بیاید نیامد، بعد قبل اربعین، بعد مابین اربعین و ۲۸ صفر نهایتا قرار بود چهارشنبه پس فردا بیاید نیامد!»

اما با توجه به اینکه میزان سفرهای استانی رئیس جمهور در دوردوم بسیار کمتر از دور اول شده و انگشت شمار است و بعضا احتمالا لغو می شود، به نظر می رسد که دولت دیگر تمایلی به ادامه این روند به طور جدی ندارد.

سفرهای استانی قطعا با توجه به ثمراتی که دارد زحمات زیاد و انتظاراتی هم به دنبال دارد. مردم گوشه کنار کشورمان نشان داده‌اند که اهمیت زیادی به سفرهای استانی می دهند، درواقع این استقبال‌ها هم به جهت وجه خدمت‌رسانی است که در این سفرها تقویت می شود. مردم میهمان نواز ایران نشان داده اند اهمیت زیادی برای موضوع خدمت رسانی قائل هستند و این نشان دهنده نیاز شدید استان‌های مختلف کشور به رسیدگی و از سوی دیگر انتظار مردم به توجه و پویا و بلفعل کردن پتانسیل‌های این استان هاست. سفرهای استانی باعث می شود که مردم امیدوار شوند که ظرفیت‌های استانی آنان پویا می شود و می توانند بدون اینکه ترک شهر و دیار کنند به رشد و شکوفایی برسند. توسعه هماهنگ و گسترده و همچنین جلوگیری از مهاجرت به مرکز از جمله برکات این سفرهاست.

اما حالا سفر دور دوم دارای ویژگی‌هایی است که در چند نکته به آن اشاره می کنیم:

پاسخگویی دولت به وعده‌ها: دولت در  دور اول سفرهای استانی که در دولت یازدهم انجام شد به مردم وعده‌های زیادی داد. از این رو مشخص است که روحیه مطالبه گری مردم در سفرهای دور دوم زیاد است. از همین قرار است که دولت بایستی خود را آماده کند تا به مردم نسبت به کارهایی که انجام شده و نشده پاسخ بدهد.

مطالبات درباره مشکلات اقتصادی که گریبانگیر مردم شده: قطعا با توجه به افزایش قیمت‌ها و رکودی که بازار و تولید را احاطه کرده است، مشکلات و مطلبات مردم خصوصا در شهرستان‌ها بیشتر شده است. روحانی در سفرهای استانی علاوه بر وعده‌های استانی و محلی که در سخنرانی‌های خود عنوان می کرد، در بعد ملی هم وعده‌هایی مانند حل شدن مشکل اشتغال جوانان و مسائل اقتصادی را مطرح می کرد.

بنابراین مطالبات بیشتری در این حوزه از سوی مردم شهرهای مختلف شاهد خواهیم بود.

مشکلاتی که مردم به گوش دولت خواهند رساند: وجه جالب سفرهای استانی روبرو شدن رئیس جمهور با مردم است. با توجه به همین مشکلات اقتصادی قطعا مردمی که صریح و ساده هستند سعی خواهند کرد که مشکلات خود را به گوش دولتمردان و رئیس جمهور برسانند. با این وجود قطعا در حواشی سفرهای استانی رئیس جمهور شاهد چنین صحنه هایی خواهیم بود. آیا دولت تاب تحمل انتقادات بی پرده و صریح مردم را دارد؟

سفرهای استانی برای خدمتگذاری یا استقبال از دولت: سفرهای استانی در دور اول با استقبال روبرو شد اما در برخی از شهرها با توجه به اینکه مردم انتظاراتی که داشتند محقق نشد، این سفرها با استقبال بالایی روبرو نشد. باید پرسید که آیا این سفرها برای تبلیغات و استقبال و افتتاح نمادین پروژه‌ها انجام می شده یا دولت برای خدمت رسانی به این سفرها می رفته است. اگر این رویه برای دولت مهم است چرا سفرهای استانی کم رنگ شده است؟


انتهای پیام/1404

منبع: جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان