۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین اعتراف «ابتکار» و «کولایی» به نمایشی بودن انتخاب «شهردار زن»
کد خبر: ۳۳۱۸۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۰ ساعت: ۱۱:۸ ↗ لینک کوتاه

افسانه سهم زنان در انتخابات؛

اعتراف «ابتکار» و «کولایی» به نمایشی بودن انتخاب «شهردار زن»

کاندیداهای زنی که برای شهرداری تهران مطرح شده اند به ویترینی و نمایشی بودن حضور خود در این رقابت اعتراف کردند.

اعتراف «ابتکار» و «کولایی» به نمایشی بودن انتخاب «شهردار زن»
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ،اصلاح طلبان سومین بار به سراغ انتخاب شهردار تهران می‌روند. از بی‌ثباتی مدیریتی کلانشهر تهران و رفت آمدهای شهرداران و متعاقب آن مدیران میانی که مشکلات مختلفی را در شهر تهران بوجود آورده بگذریم، اینبار هم خبری از انتخاب شهردار زن نیست.

این جریان سیاسی از افسانه 30 درصدی سهم زنان در انتخابات هایی مانند مجلس و شورای شهر تهران برای رای گیری از نیمی از رای دهندگان یعنی زنان و دختران بهره برد، این درحالی است که بسیاری از جمله «فاطمه دانشور» عضو شورای شهر چهارم که در شورای شهر جدید از سوی اصلاح طلبان کنار گذاشته شد، از حلقه بسته مدیریتی زنان در این جناح سیاسی سخن گفته‌اند.

در اوائل دولت دوازدهم که حسن روحانی برای چیدمان کابینه خود دست به کار شده بود، اصلاح طلبان فشار شدیدی روی دولت آوردند که دستکم یک وزیر زن برای کابینه خود انتخاب کند. اینتبلیغات سیاسی درحالی بود که اصلاح طلبان به خوبی می‌دانستند که این موضوع از سوی دولت انجام نمی شود اما بازهم شوء انتخاب وزیر زن را به راه انداختند.

اما در سه باری که تهران بدون شهردار ماند و همه چیز دست خود اصلاح طلبان بود، این جریان سیاسی نه تنها گزینه ‌مطرحی برای این پست رو نکرد بلکه به طور کاملا ویترینی کاندیداهای نمایشی به میدان آورد که نه سوابق آنها با این پست همخوانی نداشت و نه موقعیت آنها ایجاب می کرد که به شغل جدیدی بیاندیشند.

«ذکری محمد علوش»، اولین شهردار زن بغداد که در زمان شهرداری قالیباف به تهران آمد. 

وقتی اصلاح طلبان شورای شهر پنجم برای انتخاب اولین شهردار خود دست به کار شدند نام «الهه کولایی» استاد دانشگاه به عنوان تنها زن در لیست کاندیداها نمایان بود. تخصص وی روسیه، کشورهای قفقاز و آسیای مرکزی است، حتی یک روز هم سابقه اجرایی ندارد! از این رو انتخاب وی به عنوان شهردار تهران نه تنها بعید بلکه به باور بسیاری کاری نشدنی و مشکل آفرین بود. الهه کولایی، یک چهره عمدتا آکادمیک است که کل سابقه سیاسی او، عضویت در هیات مرکزی حزب منحله مشارکت و به تبع آن، حضور در مجلس جنجالی و پرماجرای ششم از فهرست این حزب بود. هر چند از این لیست 30 نفره نام « محمدعلی نجفی» از گردونه شورای شهر خارج شد هفت ما در این پست دوام نیاورد و حالا نیز حواشی پیرامون او در فضای مجازی جنجال برانگیز شده است.

بعدها اما خود کولایی به نمایشی و ویترینی بودن کاندیداتوری‌اش در انتخابات شهرداری تهران اعتراف کرد.

روزنامه آفتاب یزد (شنبه 7 خردادماه سال 96) در گزارشی با عنوان «مورد عجیب الهه کولایی؛ تصمیم نمایشی شورای شهر درباره شهردار شدن یک زن» نوشت:

«الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح طلب که نامش در میان هفت گزینه نهایی شهرداری تهران دیده می‌شود، این روزها روایت متفاوتی از عنوان شدن نامش برای جانشینی قالیباف دارد... کولایی جملات دقیق‌تری به زبان آورد که می‌تواند تأسف آور باشد. وی خاطر نشان کرد که در ابتدا صرفاً قرار بود نقشی ویترینی برای روند انتخاب شهردار در شورای شهر ایفا کند و نمایندگان شورای نفره فکر نمی‌کردند او این اندازه ماجرای شهردار شدن را جدی بگیرد و برنامه‌های کلان مدیریت شهری ارائه کند».[2] ۲۱

  این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«پس از پشت سر گذاشتن آن اندازه حاشیه در مورد لیست شورا، پذیرفته شد که منتخبین شورای شهر جدید بر مبنای فاکتورهایی خاص امروز در آستانه تشکیل رسمی شورای پنجم قرار گرفته‌اند. فاکتورهایی که روح اصلاح طلبی آن در تضاد با عوام فریبی، شعارزدگی و استفاده ابزاری از مفاهیم و اشخاص حقیقی یا حقوقی است. بدون شک اگر مشخص شود که نمایندگان شورای شهر با رفتاری عوام فریبانه و تنها برای کاهش فشارهای اجتماعی نام الهه کولایی را در لیست گزینه‌های نهایی شورا قرار داده‌اند، بی‌هیچ اغماضی باید مورد مواخذه قرار گیرند».

 در دور دوم انتخاب شهردار تهران رقابتی کاملا مردانه و حزبی را شاهد بودیم و برهمین اساس رقابت اصلی میان دو نامزد بالا گرفت، محمد علی افشانی و پیروز حناچی. حناچی اما در ادامه این لابی‌ها مورد حمایت حزب اتحاد ملت قرار گرفت و همین حمایت اتحادی‌ها باعث شد او در روزی رای‌گیری برای انتخاب دو گزینه نهایی مغلوب هماهنگی اعضای نزدیک به حزب اعتماد ملی، مستقل‌ها و کارگزاران سازندگی برای از دور خارج کردن گزینه حزب اتحاد شود.  با خروج حناچی از گزینه‌ها، مکارم حسینی و محمدعلی افشانی گزینه‌های اصلی انتخاب شهردار شدند و حتی وعده مکارم حسینی برای قائم‌مقام کردن پیروز حناچی و توصیه محمدعلی نجفی به شورای شهر برای انتخاب مکارم حسینی به عنوان شهردار تهران نیز کارساز نشد و اعضای شورای شهر تهران در این ماراتن سیاسی، محمدعلی افشانی را به عنوان شهردار تهران معرفی کردند.[3]

اما در دور سوم انتخاب شهردار نام «معصومه ابتکار» و «شهیندخت مولاوردی» به عنوان دو نامزد زن دراین رقابت در میان 30 کاندیدای دیگر مطرح شد. اما با توجه به اشتغال دولتی این دو نامزد بسیاری مطرح می کردند که حضور این دو گزینه در میان کاندیداها جدی نیست و بعید است آنها شغل دولتی خود را برای شهرداری تهران ترک کنند. چه اینکه اصلا این دو تجربه اجرایی در این حوزه ندارند و بازهم موضوع ویترینی و نمایشی بودن آنها در میان کاندیداها مطرح شد. حالا نام 5 کاندیدای مرد به طور جدی در شورای شهر مطرح است و در آینده اصلاح طلبان به دنبال انتخاب شهردار تهران از میان این گزینه‌ها هستند.

ویترینی بودن طرح نام ابتکار در میان کاندیداهای شورای شهر تا جایی بود که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت:

«در مورد مطالبی که در برخی رسانه ها درباره شهردار شدن من در تهران بیان می شود، باید بگویم که شهردار شدنم موضوع جدی نیست.»

معصومه ابتکار افزود:

[4]«اینکه نام من به عنوان یکی از گزینه های شهرداری تهران مطرح شده است، موضوع مهمی نیست و شهردار شدنم تنها در حد یک شایعه است.برای این موضوع تنها کاری که صورت گرفته این است که استعلامی از سوی جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گرفته شده است ولی اصلا جدی نیست.من تمایل چندانی ندارم که درباره شهردار شدن سخنی بگویم. اما ظاهرا نام من جزو فهرست 12 نفره معرفی شده برای شهرداری تهران است.»

جالب اینجاست که درحالی اصلاح طلبان نام ابتکار را در میان نامزدهای شهرداری تهران مطرح کرده اند که وی حتی خود در این حوزه خبر نداشته و آنرا در حد شایعه می داند. اصلاح طلبان برای عوام فریبی و پیشبرد اهداف خود حتی تا جایی پیش رفته اند که به منافع مردم و اینکه قرار است چه انتخاب آنها چه نتایجی در برد داشته ‌باشد، نمی اندیشند.



انتهای پیام/1404

منبع: مشرق

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان