۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین راه برون‌رفت از شرایط فعلی کشور ترویج فرهنگ ایثار است/ تعریف ۱۱۴پروژه برای جمع‌آوری آثار شهدا
کد خبر: ۳۳۱۸۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۹ ساعت: ۱۴:۹ ↗ لینک کوتاه

دبیر کنگره ۳هزار شهید استان قزوین:

راه برون‌رفت از شرایط فعلی کشور ترویج فرهنگ ایثار است/ تعریف ۱۱۴پروژه برای جمع‌آوری آثار شهدا

دبیر کنگره ۳هزار شهید استان قزوین گفت: راه برون‌رفت ما از شرایط فعلی کشور ترویج فرهنگ ایثار است، در دوران دفاع مقدس ما در تحریم و محاصره بودیم اما با فرهنگ "ما می‌توانیم" توانستیم چالش‌های موجود را حل کنیم.

راه برون‌رفت از شرایط فعلی کشور ترویج فرهنگ ایثار است/ تعریف ۱۱۴پروژه برای جمع‌آوری آثار شهدا
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ سردار شاهرخی ظهر امروز(شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن اجتماعات نمایشگاه بین‌المللی با بیان اینکه در آستانه برگزاری یکی از رویدادهای بزرگ ملی در استان قرار داریم، اظهار کرد: این کنگره در راستای گرامیداشت ایثارگران، جانبازان و شهدا که ارزشمندترین هستی خود را تقدیم انقلاب کردند و اجازه ندادند دشمن بر ما مسلط شود، برگزار می‌شود.

وی افزود: دشمن در دهه ۶۰ آمده بود هویت ملی ما را تصاحب کند، اما به برکت ایثارگری‌های رزمندگان و خانواده‌های شهدا آنها به نتیجه دلخواهشان نرسیدند و ما سرافرازانه حوادث دفاع مقدس را رصد می‌کنیم.

فرمانده سپاه استان قزوین اذعان کرد: اگر حوادثی که از ابتدای پیروزی انقلاب برما گذشته مرور کنیم از شکست‌ها و تحمل سختی‌ها دچار غم و افسوس می‌شویم و آرزوی ما این است که ای کاش دچار این حوادث نمی‌شدیم؛ اما در دوران دفاع مقدس دشمن ذلت را پذیرفت.

وی ابراز کرد: دشمن در دوران دفاع مقدس آمده بود که هویت انقلابی ما را به یغما ببرد و ایران اسلامی را تجزیه کند، اما امروز سربلند هستیم زیرا ملت ایران در مقابل استکبار جهانی ایستاد و ۳۰۰ هزار نفر از بهترین فرزندان این انقلاب شهید شدند.

این مسئول با بیان اینکه دشمن می‌داند که با شروع جنگ، تمام کننده نخواهد بود، عنوان کرد: امروز دشمنی برای ایجاد ترس و هراس در بین ملت ایران وجود ندارد، هم اکنون در آستانه رویداد فرهنگی هستیم که احیای فرهنگ ایثار و شهادت است، بیش از ۲ دهه است که دلسوزان انقلاب درحال جمع آوری اسناد و خاطرات دفاع مقدس هستند.

وی یادآور شد: امروز مجموعه بزرگی از اسناد دیداری و شنیداری جمع آوری شده است، اگر پیگیری لازم نبود جبر زمان این اسناد را از ما می‌گرفت، ده‌ها هزار سند، بیش از ۸۰درصد مصاحبه تاریخ شفاهی از خانواده‌های شهدا تهیه شده و یک مجموعه مرجع برای نویسندگان و اندیشمندان آماده است تا بتوانند کتب ارزشمندی تهیه کنند.

حضور 27هزار نیروی قزوینی در دفاع مقدس
شاهرخی بیان کرد: با رزمندگان، ایثارگران، خانواده‌های شهدا مصاحبه‌های زیادی انجام شده و آثار مربوط به شهدا و رزمندگان در کنار یکدیگر جمع شده است.

این مسئول ادامه داد: ۲۷ هزارنفر از استان قزوین در دوران دفاع مقدس حضور داشته اند که این نیروها غیر از نیروهای سپاهی، ارتشی، کمیته و جهاد سازندگی هستند که اگر این آمار به آمار اولیه اضافه شود بیش از ۷۰ هزار رزمنده قزوینی در دوران دفاع مقدس حضور داشته اند.

وی عنوان کرد: ۳ هزار شهید، ۶۷۰ آزاده و بیش از ۶ هزار جانباز از استان قزوین در دوران دفاع مقدس حضور داشته اند، بیشترین شهید غواص کشور با ۱۶۰ شهید مربوط به استان قزوین است، استان ما در صحنه‌های مختلف حضور فعالی داشته است.

دبیر کنگره ۳هزار شهید استان قزوین گفت: فرزندان این سرزمین در ۵ ماموریت در دفاع از حرم‌های سوریه و عراق حضور داشته اند، حاصل تلاش جوانان باانگیره استان قزوین گنجینه بزرگی از حوادث دفاع مقدس است.

وی ابراز کرد: هم‌افزایی و استفاده از تمام ظرفیت‌های استان از ویژگی‌های کنگره است، کنگره شهدا مربوط به همه علاقه‌مندان انقلاب اسلامی است و از فردا طی ۵ اجلاسیه گرد هم می‌آییم و فداکاری فرزندان این سرزمین ارج می‌نهیم.

این مسئول با بیان اینکه کنگره شهدا آغازی است برای احیای فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: 5 اجلاسیه در این کنگره شهدا برگزار می‌شود، اجلاسیه اول مربوط به فرهنگیان، اجلاسیه دوم دانش آموزی، اجلاسیه سوم جامعه زنان، اجلاسیه چهارم دانشجویان و اساتید، اجلاسیه پنجم خانواده‌های شهداست.

وی با اشاره به دیدار اخیر تعدادی از دست اندرکاران کنگره شهدای قزوین با رهبر معظم انقلاب افزود: رهبری در این دیدار درباره اهمیت کنگره و آثار شهدا تاکید داشتند و فرمودند باید آثار شهدا ضبط و ثبت شود، ایشان از نقش قزوین در دفاع مقدس تحلیل کردند و از شهدای بزرگ قزوین نام بردند.

فرمانده سپاه استان قزوین درباره برنامه‌های فرهنگی این کنگره اذعان کرد: پنج مستند خوب تولید شده که در سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش خواهد شد که "مردان هور"، "مردان مقاومت" و مستند مدافعان حرم جزو این تولیدات است.

وی ابراز کرد: این اجلاسیه یک شروع است نه پایان، تلاش اصلی ما این بود آثار دفاع مقدس جمع آوری شود، ۱۱۴پروژه برای جمع‌آوری آثار شهدا تعریف شده است.

شاهرخی بیان کرد: گوشه‌ای از دستاوردها و توانمندی جوانان در حوزه انرژی هسته ای در نمایشگاه "رسم پروانگی" در معرض نخبگان قرار می‌گیرد و آخرین دستاوردها طی ۱۰ روز به نمایش درخواهد آمد.

کنگره شهدا آغازی است برای احیای فرهنگ ایثار و شهادت
وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های کنگره قزوین طی سال جاری این بود که بازخوانی دفاع مقدس زمینه ای شد که همدلی و هم افزایی و اتحاد خوبی بین مسئولان مختلف ایجاد شد و تمام گرایش‌ها در موضوع کنگره شهدا با دل و جان وارد این عرصه شدند.

این مسئول گفت: اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما، فضای مجازی، ائمه جمعه، دهیاران، مدارس صورت گرفته و سعی ما براین بود آنچه مقدور بوده در حوزه اطلاع رسانی انجام بگیرد.

وی ادامه داد: احیای نام شهدا و بیان ایثارگری‌هایی که در هشت سال دفاع مقدس صورت گرفته، جزو دستاوردهای کنگره شهداست، ما نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم.

دبیر کنگره ۳هزار شهید استان قزوین عنوان کرد: راه برون‌رفت ما از شرایط فعلی کشور ترویج فرهنگ ایثار است، در دوران دفاع مقدس ما در تحریم و محاصره بودیم اما با فرهنگ "ما می‌توانیم" توانستیم چالش‌های موجود را حل کنیم.

وی اذعان کرد: ما با تکیه بر توانمندی داخلی توانستیم بر دشمن پیروز شویم، امروز هم در جنگ اقتصادی با تمسک بر همان فرهنگ خواهیم توانست در جنگ‌ها نرم پیروز شویم.

فرمانده سپاه استان قزوین با بیان اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از اهداف کنگره شهداست، گفت: تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای استان باید پای کار بیاید، زیرا دفاع مقدس متعلق به تمام اقشار جامعه است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان