۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین چاپ بیش از ۶۰ کتاب دفاع مقدس/ با ۲۲۲۰خانواده‌ شهید قزوینی دیدار شد
کد خبر: ۳۳۱۸۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۹ ساعت: ۱۳:۴۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بنیاد شهید استان قزوین:

چاپ بیش از ۶۰ کتاب دفاع مقدس/ با ۲۲۲۰خانواده‌ شهید قزوینی دیدار شد

فعالیت‌های کمیته جمع‌آوری کنگره ملی بزرگداشت ۳ هزار شهید استان در شبکه‌ی قزوین، توسط غلامرضا حقایق‌پور مدیرکل بنیاد و رییس کمیته جمع‌آوری کنگره تشریح شد.

چاپ بیش از ۶۰ کتاب دفاع مقدس/ با ۲۲۲۰خانواده‌ شهید قزوینی دیدار شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ غلامرضا حقایق‌پور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه‌ی استانی قزوین در خصوص گزارش فعالیت‌های کمیته جمع‌آوری کنگره اظهار کرد: کار جمع‌آوری آثار شهیدان به صورت عملی از سال 91 آغاز و تاکنون 85درصد جمع‌آوری شده است.

وی افزود: افراد علاقمند در جمع‌آوری خاطرات شهدا از سال 89 شناسایی و آموزش‌های لازم به آنها ارایه شده و با دادن دفترچه‌هایی با عنوان هم‌نفسان شهید کار خود را آغاز کردند.

این مسئول اذعان کرد: تاکنون خاطرات همرزمان و خانواده شهدا در قالب فیلم و تصویر 84 هزار و 694 دقیقه، خاطرات همرزمان و خانواده شهدا در قالب صوت 49 هزار و 454 دقیقه، یکصد و 30 هزار و 801 قطعه عکس از شهدا، 4 هزار و 30 برگ از وصایای شهدا در کمیته جمع‌آوری کنگره گردآوری شده است.

وی بیان کرد: جمع‌آوری 7 هزار و یکصد و 92 دست‌نوشته از شهدا، فیلم‌های مستند و مرتبط با شهدا 81 هزار و 704 دقیقه، فیلم‌های مصاحبه‌ی شهدا در دوران دفاع مقدس 6 هزار و 769 دقیقه، تولیدات عمومی فیلم، در قالب مستند 2 هزار و 545 دقیقه و جمع‌آوری 13 هزار و 727 برگ اسناد مرتبط با شهدا از دیگر اقدامات کمیته یاد شده است.

رئیس کمیته جمع‌آوری کنگره 3 هزار شهید استان قزوین گفت: اطلاعاتی که اکنون در کمیته جمع‌آوری شده، در واقع بانک اطلاعات غنی از شهدای استان است که علاقمندان می‌توانند از آن جهت تولید فرآورده‌های فرهنگی بهره‌برداری کنند.

وی افزود: کارهای با ارزشی که در کمیته جمع‌آوری کنگره انجام شده، براساس اظهارات سازمان مرکزی و ستاد کنگره ملی بزرگداشت 3 هزار شهید استان قزوین، در کشور بی‌نظیر بوده است.

حقایق پور عنوان کرد: آثار جمع‌آوری شده به دلیل اینکه منحصر به فرد، تکرار نشدنی و با ارزش هستند، بعد از اسکن شدن در چندین مکان از جمله در بنیاد استان قزوین و همچنین ستاد مرکزی نگهداری می‌شود.

همه‌ی مسئولان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت موظفند
وی مهمترین رسالت بنیاد را در دو محور حمایتی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برشمرد و گفت: این نهاد به نمایندگی از نظام، خدماتی به خانواده‌های شهدا و ایثارگران ارایه می‌دهد که در برابر ایثارگری‌های آنها ناچیزست.

حقایق‌پور با بیان اینکه مسئولان بنیاد در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تلاش می‌کنند، افزود: در اشاعه‌ی این فرهنگ همه‌ی مسوولان دستگاه‌ها طبق قانون، اسناد بالادستی، سیاست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و قانون جامع و همچنین براساس رسالت و تکلیف اخلاقی، موظف هستند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: همچنین برای اجرایی کردن این فرهنگ، شورای عالی ترویج و توسعه‌ی فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست رییس جمهور و در سطح استان‌ها به ریاست استاندار تشکیل شده است.

وی گفت: از آنجایی که مباحث ترویجی و فرهنگی گسترده است از عهده‌ی یک یا دو نهاد خارج است و بایستی همه‌ی مسئولان دستگاه‌ها در این راستا مشارکت داشته باشند.

نصب یکهزار طرح تابلوها کوچه‌های شهدا
حقایق‌پور دیدار با 2 هزار و 220 خانواده‌ شهدا را از مهمترین برنامه‌های کمیته جمع‌آوری کنگره برشمرد و گفت: این دیدارها در قالب 56 گروه در سطح استان از آغاز هفته دفاع مقدس طی بازه‌ی زمانی 50 روزه انجام شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: دیدار عاطفی از ولی‌نعمتان و صاحبان نظام و دلجویی و تفقد از آنها کار ارزشمندی بوده که با حضور مسئولان سپاه، استانداری، ائمه جماعات و سایر مدیران انجام شده است.

رییس کمیته جمع‌آوری کنگره 3 هزار شهید استان قزوین گفت: دعوت از دبیران سایر کمیته‌های کنگره به منظور تشریح اقدامات انجام شده و ایجاد زمینه‌ی استفاده آنها از تولیدات و داشته‌های فرهنگی از دیگر اقدامات کمیته جمع‌آوری کنگره است.

وی تولید ویژه‌نامه الکترونیکی کنگره در سایت ایثار را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: در این ویژه‌نامه مطالب خواندنی مربوط به شهدا و تهیه‌ی بیش از 300 خبر مربوط به کنگره درج شده است.

حقایق‌پور آماده‌سازی و اجرای بیش از یک هزار طرح تابلوها کوچه‌های شهدا که تهیه و نصب آنها بر عهده شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها بوده، از دیگر اقدامات کمیته‌ است که انجام آن، کار فرهنگی با ارزشی بوده که برای اولین بار در قزوین انجام شده است.

برگزاری اجلاسیه کنگره 3هزار شهید آغاز حرکت جدید فرهنگی در قزوین
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، معرفی الگوهای ایثار به جامعه، تجلیل از رشادت‌های شهدا و ایثارگران و تولید فرآورده‌های ترویجی موثر را از مهمترین اهداف کنگره عنوان کرد.

این مسوول افزود: برگزاری اجلاسیه کنگره 3هزار شهید اختتامیه نیست بلکه آغاز حرکت جدید فرهنگی در استان قزوین می‌باشد که نتیجه آن تولید فرآورده‌های فرهنگی به منظور کم کردن فاصله جوانان امروز با دوران انقلاب و دفاع مقدس است.

وی گفت: فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مهمترین مولفه‌های پیروزی ما در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده و امروز نیز برای برون‌رفت از مشکلات اجتماعی و اقتصادی چاره‌ای جز متوسل شدن به این فرهنگ وجود ندارد.

حقایق‌پور افزود: ترجیح منافع جمعی و اجتماعی بر فرد یا گروه به منزله‌ی فرهنگ ایثار و شهادت است که اگر در جامعه نهادینه شود بسیاری از مشکلاتی که امروز در کشور اتفاق افتاده برطرف خواهد شد.

برگزاری 200یادواره شهدا در قزوین
وی با اشاره به اقدامات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گفت: از 3 هزار شهید استان قزوین، وصیت‌نامه بیش از یک هزار تن که کاربرد اجتماعی و عمومی داشته، در قالب کتاب فار جمع‌آوری و تدوین شده که این کار در کشور بی‌نظیر بوده است.

رییس کمیته جمع‌آوری کنگره 3 هزار شهید استان قزوین با اشاره به اینکه در استان قزوین سالانه 200 مراسم یادواره و یادبود برگزار می‌شود، افزود: یادواره شهدای قزوین به صورت ماهانه برگزار می‌شود که برپایی چنین یادواره‌هایی در کشور منحصر به فرد است.

حقایق‌پور با بیان اینکه از نظر ساختاری و محتوایی برگزاری یادواره‌ها با کنگره‌ها متفاوت است، گفت: در کنگره اقدامات فرهنگی موثری از جمله چاپ کتاب و تولید آثار چند رسانه‌ای، نمایش‌نامه و فیلم‌نامه انجام می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران بیش از 60 کتاب چاپ شده که برخی آنها از جمله فرهنگ اعلام شهدا، کتب مرجع هستند.

وی افزود: استان قزوین جزو استان‌های نخست بوده که کتاب یاد شده را چاپ کرده و در آن اطلاعات شهدا در قالب 27گزینه و 250 کلمه آورده شده و مورد استفاده محققان و پژوهشگران است.

این مسئول گفت: همچنین مجموعه‌ی تحقیقاتی با عنوان نقش مردم قزوین در هشت سال دفاع مقدس با استفاده از روزنامه‌های وقت مانند کیهان، جمهوری اسلامی، اطلاعات و ولایت انجام شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: تولید سریال شوق پرواز و پخش از آن در شبکه‌های مختلف صدا و سیما از اقدامات فرهنگی ارزشمند است که موجب شناساندن این شهید بزرگوار به آحاد جامعه شده است.

وی ادامه داد: استان قزوین شهدای بین‌المللی و شاخص دیگری همچون شهید رجایی و ابوترابی دارد که هنوز هیچ کاری برای شناساندنشان انجام نشده و می‌طلبد سریال‌هایی از شخصیت این بزرگان تولید شود.

حقایق‌پور گفت: راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی امیران، سرداران و 3 هزار شهید استان قزوین با عنوان خط سرخ در سال 90 از دیگر اقدامات بنیاد است که در کشور بی‌نظیرست.

رییس کمیته جمع‌آوری کنگره 3 هزار شهید قزوین افزود: علاقمندان با مراجعه به پایگاه یاد شده می‌توانند در خصوص شهدا هر گونه اطلاعاتی که می‌خواهند به دست آورند.  
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان