۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین قسمت اول/گذری بر زندگی رئیس جمهور شهید/ ۲۹روزی که جاودانه شد
کد خبر: ۳۳۱۸۲۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۱۹ ساعت: ۸:۳۹ ↗ لینک کوتاه

به بهانه برگزاری کنگره ۳هزار شهید استان قزوین؛

قسمت اول/گذری بر زندگی رئیس جمهور شهید/ ۲۹روزی که جاودانه شد

شهید محمد علی رجایی متولد قزوین پس از گذراندن دورانی سخت با فعال بودن در احزاب انقلابی و ۲دوره دستگیری توسط ساواک پس از ۲۹روز ریاست جمهوری توسط مجاهدین خلق به شهادت رسید.

قسمت اول/گذری بر زندگی رئیس جمهور شهید/ ۲۹روزی که جاودانه شد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ، شهید محمد علی رجایی در ۲۵خرداد سال 1312در قزوین متولد شد. در سن ۴سالگی پدرش از دنیا رفت و پس از آن با همراهی دایی و برادر بزرگترش در کنار مادر به زندگی ادامه داد.

مادرش با کارهای خانگی همچون شکستن و هسته کردن بادام و فندق امرار معاش میکرد. شهید رجایی نیز از همان دوران ابتدایی همراه با تحصیل به کار در بازار قزوین مشغول بود.

از شخصیتی بالا و استوار برخوردار بود و هیچ گونه ترحمی را نمی پذیرفت.شرکت در جلسات مذهبی و نوحه خوانی از دیگر ویژگی های او در دوران کودکی بود.

در دوران نوجوانی و جوانی نیز اوقات فراغت خود را به مطالعه و ورزش میگذراند و علاوه بر اینکه از رفتار ناشایست هم سن های خود تاثیر نمیگرفت آنها را به ورزش دعوت میکرد.

در سال ۱۳۲۶درحالی که ۱۴سال داشت همراه با مادر به تهران مهاجرت کرد و به کار در مغازه‌های بازار این شهر و پس از آن به دست فروشی مشغول شد و همزمان تحصیل خود را نیز ادامه داد و در کلاس‌های شبانه جامعه تعلیمات اسلامی و گروه شیعیان شرکت کرد.

شهید رجایی در سال ۱۳۲۸به نیروی هوایی وارد شد و در همین سالها بود که در مسجد هدایت با آیت الله طالقانی آشنا شد.

شهید رجایی در سال ۱۳۳۳از خدمت در ارتش انصراف داد و شغل معلمی را انتخاب کرد و به تدریس درس انگلیسی در شهرستان بیجار مشغول شد.

در سال ۱۳۳۵در دانشسرای عالی و پس از آن در مقطع فوق لیسانس رشته آمار در به تحصیل خود ادامه داد و به تدریس ریاضی در مدارس قزوین، دبیرستان کمال و سایر مدارس در تهران پرداخت.

از عضویت در احزاب مختلف تا ساده زیستی
آشنایی با فدائیان اسلام و شهید نواب صفوی، حمایت از نهضت ملی شدن صنعت نفت، عضویت در نهضت آزادی، شرکت در مجالس مذهبی و سخنرانی سیاسی_مذهبی، فعالیت‌های سیاسی حین تدریس، چاپ و تکثیر اعلامیه‌های سیاسی، همکاری با هسته اولیه مجاهدین خلق و هیئت مؤتلفه از جمله فعالیت‌های حزبی و انقلابی او بود.

همچنین تشکیل موسسه خیریه رفاه و تعاون، رسیدگی به خانواده‌های زندانیان سیاسی، تاسیس و فعالیت در مدرسه دخترانه رفاه، فعالیت در شرکت انتشار نیز از سایر اقدامات این شهید بود.

بسیار ساده زیست بود و به حداقل‌ها اکتفا می‌کرد، دوستان و شاگردان او سال‌ها وی را با یک کت و شلوار قهوه‌‏ای رنگ ساده می‏‌دیدند؛ این سادگی الگویی برای دیگران شده بود.

در رفتار و ارتباط با افراد با اعتماد به نفس و منطقی برخورد میکرد و هنواره ادب و آداب معاشرت را به بهترین نحو به جا می آورد.

با وجود فعال بودن در عرصه مبارزه کمترین اثری از خود برای ساواک برجای نمی‌گذاشت.

پس از انقلاب امام و دفاع از جمهوری اسلامی را سرلوحه و محور فعالیت‏‌های سیاسی خود قرار داد.

شهید رجایی مدتی با گروه مجاهدین خلق آشنا بود اما پس از محاکمه کادر مرکزی این گروه و انحرافاتی که در آن ایجاد شد از آن فاصله گرفت.

در سال۱۳۵۰درجهت پشتیبانی از مبارزات به فرانسه و سوریه سفر کرد و از مراکزی که نیروهای مسلمان در آنجا آموزش نظامی و جنگ مسلحانه می‏دیدند بازدید نمود.

فعالیت ها پس از ۲دوره دستگیری تا آغاز ریاست جمهوری

با اعلام تشکیل دولت موقت از سوی امام راحل و نخست وزیری مهندس بازرگان، شهید رجایی به همراه شهیدان باهنر و سید کاظم موسوی نقش فعال و تاثیر گذاری را در وزارت آموزش و پرورش عهده دار شدند.

پس از استعفای شکوهی وزیر وقت آن دوران شهید رجایی به عنوان وزیر به کار خود در این حوزه ادامه داد.

تأسیس نهاد امور تربیتی و تقویت مراکز تربیت معلم از مهمترین اقدامات شهید رجایی در این دوران محسوب می‏‌شود.

در نخستین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شهید رجایی به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

پس از آن به عنوان نخست وزیری در دولت بنی صدر معرفی شد که بنی صدر در برابر این انتخاب ابتدا بنای مخالفت گذاشت ولی وقتی احساس کرد در مقابل مجلس کاری نمی‏تواند از پیش ببرد به ناچار با این پیشنهاد موافقت نمود.

البته در هر فرصت ممکن از تضعیف شخصیت شهید رجایی در افکار عمومی خودداری نمی‏کرد. اما شهید رجایی باتوجه به جو موجود در برابر این جسارتها و اهانتهای بنی‏صدر صبر پیشه میکرد و در مواقع لزوم با ارائه استدلالهای محکم و منطقی به ایرادات مکرر بنی‏صدر پاسخ می‏داد.

باوجود تمام مشکلاتی که روبه روی دولت نوپای شهید رجایی قرار داشت وی همواره رسیدگی به امور جنگ را در اولویت قرار می‌داد.

۲۹روز ریاست جمهوری مخلصانه و پرتلاش
پس از عزل بنی‌‏صدر شهید رجایی در دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندید شده و در ۲مرداد۱۳۶۰با رای بالای مردم به عنوان دومین رئیس جمهور ایران انتخاب شد.

در ۱۱مرداد مراسم تنفیذ ایشان از طرف امام خمینی(ره) برگزار شد و در این مراسم شهید رجایی مقابل رهبر خود زانو زد.

مراسم تحلیف نیز ۱۲مرداد برگزار شد و پس از آن رئیس جمهور شهید باهنر را به عنوان نخست وزیر به مجلس معرفی کرد که مورد پذیرش واقع شد.

تنها۲۹ روز رئیس جمهور بود اما در همین مدت بیشترین تلاش خود را برای رفع مشکلات به کار گرفت و شبانه روز در خدمت ملت ایران بود.

مدیریتی عالی داشت و همواره اصول و ارزش‌های اسلامی و انقلابی را معیار قرار می‌داد و از نظر روحانیت بهره می‌برد.

سرانجام در ۸شهریور ۱۳۶۰ هنگام شرکت در یکی از کمیسیونها و جلسات شورای امنیت ملی، به واسطه بمب‏‌گذاری یکی از عوامل نفاق و مجاهدین خلق که در نخست‏وزیری نفوذ کرده بود، به همراه یار دیرین خود شهید دکتر باهنر و تیمسار دستجردی رئیس شهربانی کل کشور به شهادت رسید.
انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان